Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Interim manager Omgevingsontwikkeling

Gemeente Hellendoorn

Willem Alexanderstraat 7, 7442 MA Nijverdal, Nederland

Sluit over 4 dagen
Geen maximum 28 - 32 Overijssel

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

28 - 32

Publicatiedatum:

7 okt 2025

Omschrijving

Opdrachtomschrijving

De gemeente Hellendoorn zoekt een ervaren zelfstandig adviseur die zich richt op het ontwikkelen van een goede structuur binnen de afdeling Omgevingsontwikkeling. De opdracht vindt plaats in het kader van een transitiefase waarin de afdeling zich verder ontwikkelt richting een stabiele, toekomstbestendige organisatie. De focus ligt op het versterken van de uitvoeringskracht rondom de woningbouwopgave en het verder implementeren van de Omgevingswet. De opdracht wordt uitgevoerd op zelfstandige basis. De interimmanager werkt samen met andere afdelingen en het management, maar opereert zelfstandig binnen de overeengekomen opdracht. De dagelijkse operationele leidinggevende taken zullen binnen het team worden belegd.

Doelstellingen

Het realiseren van een toekomstbestendige afdeling Omgevingsontwikkeling door middel van tijdelijke, resultaatgerichte aansturing en advisering.

Werkzaamheden en Verantwoordelijkheden

De opdrachtnemer is verantwoordelijk voor het behalen van de volgende resultaten:
  • Organisatieanalyse: Uitvoeren van een analyse van de huidige situatie (structuur, processen, samenwerking, prestaties, werkhouding);
  • Structuur en samenwerking: Versterken van eigenaarschap en samenwerking binnen het team. Aanbrengen van structuur in rollen, taken en verantwoordelijkheden. Vastleggen van werkprocessen en prioriteiten ter bevordering van voorspelbaarheid en efficientie.
  • Professionalisering en advies: Versterken van de samenwerking en professionalisering binnen de afdeling. Opstellen van een analyse- en adviesrapport over de gewenste structuur en werkwijze. Opstellen van een implementatieplan inclusief fasering en benodigde capaciteit.
  • Woningbouwopgave en Omgevingswet: Advies over borging van de woningbouwopgave binnen de nieuwe structuur. Opstellen van een plan van aan aanpak voor verdere implementatie van de Omgevingswet binnen de gemeente Hellendoorn.
  • Bestuurlijk en directieadvies: Verstrekken van strategisch en operationeel advies aan bestuur en directie door middel van oplevering van een adviesrapport.

Eisen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als adviseur in de afgelopen 10 jaar in het fysieke domein (RO, vergunningen of vergelijkbaar);
  • Aantoonbare werkervaring met het aanbrengen van structuur en cultuurverandering binnen een gemeentelijke organisatie;
  • Werkervaring met woningbouwopgaven en bestuurlijke advies in een politiek-bestuurlijke context;
  • Aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau in de richting van RO / planologie;
  • Aantoonbaar afgeronde cursus / opleiding op het gebied van organisatieverandering;
  • Bring your own device is van toepassing indien je de opdracht uitvoert als zzp'er. Bij de uitvoering van de opdracht worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld. Onder IT-middelen wordt verstaan: laptop, telefoon en toebehoren.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als adviseur op fysiek RO gebied binnen een gemeente (15 punten);
  • Aantoonbare werkervaring op het gebied van strategische opgaven op RO gebied (20 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met doorontwikkeling van de organisatie binnen gemeente (30 punten);
  • Aantoonbare werkervaring als juridisch adviseur op het gebied van RO (10 punten)
  • Uitgeschreven aanpak en visie op de opdracht (25 punten).

Competenties

  • Aantoonbaar zelfstandig ondernemer en werkt op basis van een resultaatsverplichting.
  • Aantoonbare ervaring als interimmanager binnen het fysieke domein.
  • Heeft ruime ervaring met organisatieontwikkeling binnen het fysieke domein, bij voorkeur binnen een gemeentelijke context.
  • Beschikt over actuele kennis van de Omgevingswet en woningbouwopgaven.
  • Is in staat om onafhankelijk te opereren en levert zelfstandig advies op basis van eigen expertise.
  • Is communicatief sterk, verbindend en in staat om veranderingsprocessen te begeleiden.
  • Is gericht op resultaat met oog voor de menselijke maat.
  • Heeft ervaring in de aansturing van multidisciplinaire teams in een gemeentelijke context.
  • In staat om complexe opgaven te vertalen naar heldere, haalbare en uitvoerbare plannen.
  • Overziet bestuurlijke, organisatorische en maatschappelijke belangen.
  • Begrijpt de dynamiek tussen bestuur, directie en ambtelijke organisatie.
  • Kan snel structuur aanbrengen in complexe situaties.
  • Werkt doelgericht en levert op wat afgesproken is.

Organisatie en team

Organisatie

Werken voor de gemeente Hellendoorn betekent werken voor een bruisende gemeente. Dagelijks zetten we ons met elkaar in voor 36.000 inwoners die wonen in een van onze buurtschappen of kernen. Onze gemeente ligt op een bijzonder plekje in het hart van Overijssel in het prachtige decor van het Nationaal Park de Sallandse Heuvelrug en het Reggedal. Om 36.000 inwoners van dienst te kunnen zijn is onze organisatie groot genoeg om alle disciplines in huis te hebben, maar klein genoeg om wendbaar te zijn. Dit merk je in je werk; als je iets wilt regelen is er vaak maar een telefoontje nodig om de juiste collega te spreken te krijgen. Bij binnenkomst merk je al gauw dat er een informele sfeer heerst, collegas maken makkelijk een praatje. Met elkaar werken we aan de toekomst van Hellendoorn.

Afdelingsprofiel

De afdeling Omgevingsontwikkeling bestaat uit een multidisciplinair team met expertise op het gebied van ruimtelijke ontwikkeling en vergunningverlening. De afdeling bevindt zich in een fase van doorontwikkeling, waarbij zowel interne samenwerking als externe positionering aandacht vereisen.

Gespreksinformatie

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 15 oktober 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 14 oktober 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Meer informatie

Vragen kunnen ingediend worden tot donderdag 9 oktober 2025 om 09:00. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op vrijdag 10 oktober 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot maandag 13 oktober 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:
Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste. Uitzend- en uitleenbedrijven moeten voldoen aan de voorwaarden voor disculpatie als gesteld in de wijziging leidraad invordering nr. BLKB2012/1062M. BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruikmaken van eigen apparatuur. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 13. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen

Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen

De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: ma - vr.
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl of met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur