Begindatum:
14 jul 2025Einddatum:
31 okt 2025Uren per week:
8Publicatiedatum:
5 jun 2025Opdracht omschrijving
Binnen de Gemeente Heerenveen is het Team Financiën verantwoordelijk is voor het opstellen van financieel beleid en strategisch adviseren als ook het ondersteunen van de organisatie op het gebied van financiën en de P&C-cyclus waarbij de focus ligt op financieel gezond, de basis op orde, service en continuïteit.
Als Team wensen we een onderzoek te laten verrichten naar alle ingeboekte facturen in relatie tot de btw-hoedanigheden over de jaren 2023 en 2024. We wensen dat onderzocht wordt of het juiste Btw-regime is toegepast.
Een gemeente heeft voor de heffing van btw drie hoedanigheden.
1. Gemeente handelt als overheid. Gemeente factureert geen btw en kan btw op kosten compenseren bij het btw-compensatiefonds tenzij een uitsluiting van het recht op compensatie geldt.
2. Gemeente handelt als btw-ondernemer. Prestaties van gemeente zijn belast of vrijgesteld van de heffing van btw. Als prestatie is belast met btw dan kan gemeente btw op de kosten aftrekken op de btw-aangifte (geen compensatie bij het btw-compensatiefonds). Is prestatie vrijgesteld dan is btw een kostenpost.
3. Gemeente handelt niet als btw-ondernemer en niet als overheid. Compensatie van btw tenzij een uitsluiting van het recht op compensatie van btw geldt.
De resultaten van dit onderzoek wordt vastgelegd in een rapportage en wordt voorzien van een bijbehorend auditfile, welke zo is uitgewerkt dat de correcties kunnen worden verwerkt.
Na afloop van dit onderzoek moeten nog suppleties worden uitgevoerd en dient de aanvraag afgestemd te worden met de belastingdienst, waarbij ondersteuning en aanwezigheid wordt verwacht van de aanbieder.
Voor de jaren 2019-2022 is reeds onderzoek uitgevoerd maar moeten deze nog gesuppleerd worden en moet een aanvraag ingediend en afgestemd worden met de belastingdienst. Ook deze afstemming gebeurt met ondersteuning en in aanwezigheid van de aanbieder. Eventuele vervolgacties uit dit onderzoek worden door de aanbieder opgevolgd en hierover worden aan de opdrachtgever adviezen gegeven aan de opdrachtgever door middel van de eerdergenoemde auditfile.
De gehele opdracht omvangt 100-120 uren. De uitvoerder kan zelf bepalen hoe hij/zij deze uren in wil vullen per week.
Verantwoordelijkheden
-
Beschikbaarheid
De kandidaat is inzetbaar vanaf 14 juli 2025 tot en met 31 oktober 2025 voor ongeveer 8 uur per week. De inhuuropdracht kan niet worden verlengd. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend. De gesprekken staan gepland op 2 juli. Wij vragen je daarmee rekening te houden.
Eisen
U voegt een cv van maximaal 3 pagina's A4 toe.
De kandidaat heeft minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring bij gemeentelijke organisaties.
De kandidaat heeft minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring als fiscalist.
De kandidaat heeft aantoonbare ervaring in het afstemmen met de Belastingdienst.
De kandidaat heeft kennis en ervaring met Key2financien.