Logo van Gemeente Heerenveen
Logo van Gemeente Heerenveen

Adviseur Groen, landschap en biodiversiteit

Crackstraat 2, 8441 ES Heerenveen, Nederland

Sluit over 19 dagen

Begindatum:

2 jan 2026

Einddatum:

1 jul 2026

Uren per week:

24 - 32

Publicatiedatum:

30 okt 2025
Opdracht tarief 120Opdracht uren 24 - 32
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht omschrijving

Als adviseur groen, landschap en biodiversiteit houd je je bezig met:

  • Deelname projectgroepen en advisering groen bij projecten Ruimtelijke Ordening en IBOR (team Infrastructuur, beheer openbare ruimte).

  • Beoordelen in- en externe ontwerpen/bestekken/bestekstekeningen/beplantingsplannen projecten RO en IBOR.

  • Opstellen groenontwerpen/beplantingsplannen tbv projecten en renovatie groen.

  • Participatie interne uitvoeringsprojecten organiseren (maatwerk).

  • Beantwoorden vragen, brieven, klachten, Fixi-meldingen.

Kandidaat omschrijving

  • Je hebt een relevante opleiding afgerond aan een HBO;

  • Je hebt minimaal enkele jaren (gemeentelijke) ervaring op het terrein van advisering en ontwerp op het gebied van groenontwerpen, beplantingsplannen ed;

  • Je hebt gevoel voor bestuurlijke verhoudingen en begrijpt de procesmatige kant van de groen discipline en de complexiteit van lange termijn ontwikkelingen in een gemeentelijke context;

  • Je kunt uit de voeten met groen- en biodiversiteitsbeleid, visie en ontwerp, op verschillende schaalniveaus, in projecten en processen;

  • Je bent een teamplayer die ook goed zelfstandig kan werken;

  • Je bent bedreven in het tot uitdrukking brengen van je ideeën, in beeld, woord en geschrift;

  • Je bent creatief en denkt mee in het mogelijk maken van initiatieven;

  • Je hebt goede digitale vaardigheden en kunt goed overweg met een CAD programma (voorkeur Vectorworks).

Eisen

  • U voegt een cv van bij voorkeur 3 pagina's A4 toe.

  • Je hebt minimaal enkele jaren recente ervaring op het terrein van advisering en ontwerp op het gebied van groenontwerpen en beplantingsplannen.

  • Je hebt ervaring met groen- en biodiversiteitsbeleid, visie en ontwerp, op verschillende schaalniveaus, in projecten en processen.

  • Je hebt een HBO opleiding.

Wensen en competenties

Beste prijs-kwaliteitsverhouding
Gewicht van kwaliteit: 70 %
Gewicht van prijs: 30 %

Wensen

  • Je hebt goede digitale vaardigheden en kunt goed overweg met een CAD programma (voorkeur Vectorworks);
    Gewicht: 40 %

  • Je hebt ervaring met bestuurlijke verhoudingen en begrijpt de procesmatige kant van de groen discipline en de complexiteit van lange termijn ontwikkelingen in een gemeentelijke context;
    Gewicht: 40 %

  • Je hebt ervaring met de complexiteit van een overheidsorganisatie.
    Gewicht: 20 %

Competenties

  • Je hebt gevoel voor bestuurlijke verhoudingen en begrijpt de procesmatige kant van de groen discipline en de complexiteit van lange termijn ontwikkelingen in een gemeentelijke context

  • Je kunt uit de voeten met groen- en biodiversiteitsbeleid, visie en ontwerp, op verschillende schaalniveaus, in projecten en processen

  • Je bent een teamplayer die ook goed zelfstandig kan werken

  • Je bent bedreven in het tot uitdrukking brengen van je ideeën, in beeld, woord en geschrift;

  • Je bent creatief en denkt mee in het mogelijk maken van initiatieven;

  • Samenwerking;

  • Adviseurschap;

  • Communicatie;

  • Assertiviteit;

  • Politieke sensitiviteit.

Organisatie en team

Niet bekend

Gespreksinformatie

Planning

De gesprekken vinden plaats op 26 november 2025. Wij vragen je daar rekening mee te houden.

Gesprek

Als Inschrijver in de top 3 is geëindigd, ontvangt inschrijver een uitnodiging voor het interview. Tijdens het interview wordt een verificatie gedaan op basis van de aangeboden offerte. Als de verificatie positief is wordt de kandidaat beoordeeld op basis van criteria. 

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging
2 x 6 maanden

CV-eisen
U voegt een cv van bij voorkeur 3 pagina's A4 toe. Onder een CV verstaan wij een overzicht van de werkervaring van de kandidaat.

De externe partij behoudt zich het recht voor om aanbiedingen terzijde te leggen indien er overmatig veel talen/of spelfouten in het CV voorkomen.  In het CV dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld. 

Beschikbaarheid
De kandidaat is inzetbaar vanaf 1 januari 2026 tot en met 1 juli 2026 voor 24-32 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd.

De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de DAS procedure. Dit kan betekenen dat de startdatum van de opdracht wordt opgeschoven of vervroegd. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

Opleidingen en diploma's 
Indien gevraagd wordt om bewijsstukken dan dienen deze binnen 2 werkdagen na verzoek te worden overgelegd. Indien de inschrijver dit niet kan aantonen, vervalt de voorlopige gunning.

Referenties 
Er kan gevraagd worden om een referentie. Onder een referentie verstaan wij een overzichtelijke omschrijving van een eerdere opdracht of resultaat. Hierin moet tot uitdrukking komen wie de opdrachtgever was, de begin- en einddatum van de opdracht en het aantal uren per week. Ook de mogelijkheid om contact op te nemen met de voormalige opdrachtgever sluiten we niet uit. Dit zal alleen gebeuren als de Externe in aanmerking komt voor een interview. Referenties kunnen meegewogen worden in de beoordeling.

Geheimhoudingsverklaring
Is van toepassing op alle verkregen informatie gedurende de opdracht bij de Gemeente Heerenveen.  De geheimhoudingsverklaring is toegevoegd bij de documenten en zal voor aanvang van de opdracht getekende ingediend te worden.

VOG
Iedere arbeidskracht (dus ook een externe) mag bij gemeente Heerenveen alleen starten met de werkzaamheden wanneer deze beschikt over een VOG (niet ouder dan 6 maanden). De VOG dient voor aanvang van de werkzaamheden ter controle aan de gemeente te worden overlegd. Kan er geen VOG overlegd worden, dan is definitieve afwijzing het gevolg. 

Indexeren
Indexering is eenmaal per kalenderjaar toegestaan. De eerste indexering kan plaatsvinden na afloop van de eerste twaalf (12) maanden van de initiële inhuurperiode. Indexering vindt uitsluitend plaats na voorafgaande schriftelijke goedkeuring van de opdrachtgever.

De berekening geschiedt op basis van het CBS Dienstenprijzenindexcijfer, categorie 78: Arbeidsbemiddeling en personeel, waarbij wordt uitgegaan van het meest recent gepubliceerde kwartaalcijfer ten opzichte van hetzelfde kwartaal in het voorafgaande jaar. Andere vormen van prijsaanpassing, zoals cao-gerelateerde verhogingen of eigen kostprijsontwikkelingen, zijn niet toegestaan.

Faciliteiten
De gemeente Heerenveen verleent de nodige faciliteiten aan de Externe wanneer dit noodzakelijk is voor het uitoefenen van de opdracht. Een laptop wordt (indien noodzakelijk) ter beschikking gesteld door gemeente Heerenveen. 

Bijzonderheden
De aard en inhoud van deze opdracht brengt met zich mee dat er vanuit de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA) een risico bestaat dat er sprake is van een fictieve dienstbetrekking. Zelfstandigen zonder personeel (ZZP’ers, maar ook BV's met enkel een directeur-grootaandeelhouder) kunnen zich om deze reden uitsluitend in laten schrijven via een erkend bureau (=loondienst).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via sybren.hindriks@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: di, wo, do, vr