Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Expert Burgerzaken

Taurusavenue 100, 2130 LS Hoofddorp, Nederland

Sluit over 17 dagen
95 36 Zuid-Holland

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

31 dec 2026

Uren per week:

24 - 36

Publicatiedatum:

17 okt 2025

Omschrijving

De gemeente Haarlemmermeer zoekt een zelfstandig expert Burgerzaken voor de periode 1 januari 2026 t/m 31 december 2026 om de afdeling Burgerzaken te versterken. De expert wordt ingezet op het coachen en begeleiden van de senior medewerker Burgerzaken, met specifieke focus op het versterken van de kennisontwikkeling van de senior medewerker Burgerzaken. De expert komt te werken in het Team Immigratie, Burgerlijke Stand en Nationaliteit (IBN), maar zal zijn/haar expertise inzetten binnen de drie teams van Burgerzaken.

Jouw rol als Expert Burgerzaken
Als Expert Burgerzaken werk je zelfstandig en heb je jouw eigen verantwoordelijkheden. Je bent aanspreekpunt bij complexe casussen en je hebt een adviserende en begeleidende rol naar de collegas burgerzaken. Je signaleert knelpunten en denkt mee over het ontwikkelen van nieuw of verbeterd beleid. Je behandelt zelfstandig complexe casuistiek en je voelt je verantwoordelijk voor de kwaliteit van de BRP en registers burgerlijke stand. Daarnaast onderhoud je contacten met verschillende ministeries, het OM, AVIM, de politie, Kmar, I&D, RDW en dergelijke.

Je werkzaamheden zijn onder andere:
  • Het coachen en begeleiden van de senior medewerker Burgerzaken, zodat deze volledig zelfstandig en op volwaardig niveau kan functioneren per 31 dec. 2026.
  • Het overdragen van kennis en vaardigheden binnen de werkvelden Immigratie, Burgerlijke Stand, Nationaliteit en BRP.
  • Het bieden van vakinhoudelijke ondersteuning aan het team IBN op lopende casuistiek Actualisatie van werkinstructies voor terugkerende processen (bijv. BRP-mutaties, huwelijksvoltrekkingen, naturalisatieaanvragen).
  • Actualisatie handreikingen voor complexe of minder vaak voorkomende casuistiek (bijv. vestiging van migranten, complexe nationaliteitsvraagstukken).

Eisen

  • Afgeronde opleiding MLO BZ en BRP specialist of beschikt over de modules B en S van het diplomastelstel van de NVVB;
  • Minimaal 5 jaar ervaring in gelijkwaardige functie;
  • Ervaring met het schrijven van voornemen en besluiten (adhv :AWB,Wet BRP);
  • Opleiding documentherkenning en identiteitsvaststelling;
  • Kennis van nationale en internationale wet- en regelgeving (IPR, AWB, Paspoortwet, Wet BRP, Burgerlijk wetboek, RWN etc..).

Wensen en competenties

Wensen

  • Ervaring met het coachen. (m.b.t. verbeteren van de kwaliteit rondom de uitvoering van onze werkprocessen)

Competenties

  • Je bent een echte vakspecialist.
  • Complexe vraagstukken zijn voor jou een uitdaging.
  • Samenwerken is voor jou vanzelfsprekend.
  • Goede communicatieve en sociale vaardigheden.
  • Je durft door te vragen, hebt lef en bent omgevingsbewust.
  • Je bent accuraat, met oog voor details.
  • Je voert je werk zelfstandig uit en bent besluitvaardig.
  • Je staat voor kwalitatief goede dienstverlening naar onze inwoners, ook als zij de Nederlandse en/of Engelse taal niet machtig zijn.

Organisatie en team

Waar ga je werken?
Het Klant Contact Centrum (KCC) zorgt dat het contact tussen inwoner en gemeente zo goed mogelijk verloopt. Wij zijn het gezicht van de gemeente en in veel gevallen het enige dat inwoners van de gemeente te zien krijgen. We verzorgen alles in relatie tot burgerzaken, waarbij de kwaliteit van de BRP en de registers burgerlijke stand en de dienstverlening aan inwoners voorop staan.

We doen ons best bereikbaar en toegankelijk te zijn voor alle inwoners en via alle mogelijke kanalen. Digitaal waar mogelijk en persoonlijk wanneer het nodig of gewenst is. Hierin is samenwerking met alle andere clusters zeer belangrijk.

Het Klant Contact Center (KCC) bestaat uit team Staf, team Contactcenter, Team Online dienstverlening en Burgerzaken. Team burgerzaken is onderverdeeld in de teams documenten ingezeten, team Adreskwaliteit en gemeentebalie Schiphol en team Immigratie, Burgerlijke stand en Nationaliteit.

Gespreksinformatie

De gemeente is voornemens de interviews te houden op 14 november 2025

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:
Mogelijkheid vanaf min 24 uur. Aanwezigheid vereist op alle werkdagen. Dienstencategorie Andere diensten.
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl of met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur