thumbnail
thumbnail

Beleidsadviseur Sociaal Domein

Hengelosestraat 51, 7514 AD Enschede, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
Geen maximum
36 Overijssel

Begindatum:

26 feb 2024

Einddatum:

26 aug 2024

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

7 feb 2024


Beleidsadviseur sociaal domein aandachtsgebied wijkontwikkeling & welzijn
Beleid maken voor de inwoners van gemeente Enschede is één, handen en voeten geven aan dat beleid is een volgende stap in het proces. Een mooie verbindende rol waarbij je je richt op diverse vraagstukken in het sociaal domein. Voor die interessante uitdaging hebben we jou nodig!

De top 3 van deze baan
1. Dit is waarom jij van deze baan gaat houden: De dynamiek en veelzijdigheid die deze functie met zich meebrengt is enorm. Je hebt daarbij veel contact met collega’s, externe partijen en hierdoor is geen dag hetzelfde!
2. De samenwerking met jouw collega’s is top. De onderlinge betrokkenheid en bereidheid om de ander te helpen zijn erg groot. Zowel binnen als buiten het team staat iedereen voor elkaar klaar.
3. In overleg is er veel mogelijk. Zo kun je opleidingen volgen, je werktijden aanpassen als dat een keer handiger uitkomt en kantoordagen afwisselen met thuiswerk.

Als Beleidsadviseur sociaal domein aandachtsgebied wijkontwikkeling & welzijn

  • buig jij je met volle enthousiasme over dossiers die onder jouw ‘eigenaarschap’ vallen. Welke dossiers dit precies gaan zijn, wordt in overleg met je collega’s Wijkontwikkeling & Welzijn bepaald;

  • werk je samen aan adviezen over beleidsmatige ontwikkelingen, werk je keuzes uit tot concrete plannen en zorg je voor draagvlak in en buiten de gemeentelijke organisatie. Daarbij beweeg je je tussen de verschillende niveaus: van strategisch tot uitvoerend niveau;

  • haal jij bij de contactpersonen uit het werkveld op waar zij knelpunten zien en onderzoek je vervolgens welke concrete oplossingen we binnen ons beleid daarvoor kunnen bieden. Dat doe je ook voor de landelijke ontwikkelingen rondom wet- en regelgeving.

  • werk je aan het kader voor de uitvoering van deze taken door het opstellen en herijken van verordeningen, beleidsregels en uitvoeringsbesluiten. Je onderzoekt de impact van deze kaders voor de uitvoering en draagt bij aan de implementatie ervan;

  • vertaal je landelijke opgaven naar lokaal Wmo beleid (verordeningen, beleidsregels);

  • volg je trends en ontwikkelingen over de (materiele) Wmo;

  • voer je overleg met leveranciers en uitvoerende organisaties, duidt en gaat op zoek naar rode draden voor verbeteren en door ontwikkelen en je monitort het gebruik en de kostenontwikkeling in de Wmo. Je organiseert en faciliteert deze processen

Hier ga je werken
Werken bij de grootste stad van Overijssel betekent werken aan ambities. Onze gemeente is een werkgever voor iedereen. We geloven in het talent van onze professionals. En in veelzijdigheid, zowel als het gaat om onze mensen en hun persoonlijkheden als om functies, projecten en werkzaamheden. Bij ons is altijd ruimte voor nieuwe initiatieven en nieuwe krachten. De ideale omgeving dus om het verschil te kunnen maken. We zijn volop in beweging, kijk alleen al naar de vele creatieve broedplaatsen die onze medewerkers opzetten. Jouw ideeën zijn van harte welkom!

De grootste opgaven van de stad liggen in het aantrekken en vasthouden van talent, duurzaamheid en de participatie van inwoners zonder werk of met een zorgvraag. Vergroten van Bestaanszekerheid, Positieve gezondheid en Kansengelijkheid van met en voor inwoners vormen de drie hoofddoelen van ons Sociaal beleid. Enschede loopt vaak voorop bij ontwikkelingen in het sociaal domein. Binnen dat takenpakket hebben we professionals nodig die met ons durven te vernieuwen. Die durven te innoveren binnen – en buiten – het sociaal domein. Dat vraagt wat van ons als organisatie, maar ook van de professionals die bij en met ons werken. Binnen de organisatie werken we volgens de volgende waarden: vertrouwen, verbinden, vrij zijn en voorbeeld geven. We zetten daarbij vol in op persoonlijke ontwikkeling.

Jouw team
Je komt te werken binnen het cluster Strategie & Beleid Sociaal Domein en maakt deel uit van één van de vier afdelingen. Binnen deze afdelingen is een sub verdeling op thema. Je directe team wordt gevormd door de collega’s van de themagroep Wijkontwikkeling & Welzijn. Het cluster is verantwoordelijk voor de uitvoering van taken rondom de thema’s werk & inkomen, onderwijs, asiel & integratie, jeugdhulp & veiligheid, gezondheid sport & leefstijl, zorg & wonen, integrale zorg en wijkontwikkeling & welzijn. Innovatievraagstukken lopen als een rode draad door deze thema’s heen. Dat vraagt van jou als beleidsadviseur dat je over grenzen heen kunt kijken en een actieve, vernieuwende bijdrage levert aan vraagstukken buiten je eigen domein. Wat ons kenmerkt? De informele manier van samenwerking, onze betrokkenheid bij de gemeente en haar inwoners en onze interesse in elkaar en in elkaars werk.

Dit zien we graag in jou
Als beleidsadviseur binnen een gemeente weet je, dat je gaat werken in een politiekbestuurlijke omgeving. Dat vraagt om een hoge mate van sensitiviteit, oftewel oog voor de verschillende belangen in de organisatie en de omgeving. De Wmo kent veel regelingen: je moet het dus leuk vinden om in de wet te duiken! Je kunt de behoefte en wensen vanuit het bestuur, de uitvoering, de partners en de doelgroepen goed verwerken in beleid. Hierbij ben je altijd bezig met de vraag: Wat is gepaste zorg op welk terrein? Wij zoeken een adviseur die vanuit kennis de samenwerking zoekt met collega's binnen de gemeente én in de regio. Daarnaast ben je communicatief, redactioneel goed onderlegd en ben je een organisatietalent. Ook ben je niet bang om buiten systemen te denken, functie-overstijgend te handelen en kan jij goed verplaatsen in de belangen van de uitvoering. Verder breng je mee: hbo/academisch denk- en werkniveau; kennis van de Wmo; ervaring in het opstellen van verordeningen, beleidsregels en bestuurs-adviezen goede onderhandelingsvaardigheden; werkervaring als beleidsadviseur binnen een gemeente is een pré.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Hibo Abdi via 06 43 36 34 42 / hibo.abdi@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Hibo Abdi
Hibo Abdi
Opdracht Adviseur

Ben jij de Beleidsadviseur Sociaal Domein die deze organisatie zoekt?

Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.