Jurist Grondzaken Vastgoed

Gemeente Ede

Bergstraat 4, 6711 DD Ede, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
Geen maximum 16 - 20 Gelderland

Begindatum:

1 aug 2025

Einddatum:

1 feb 2026

Uren per week:

16 - 20

Publicatiedatum:

21 jun 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Organisatie
Gemeente Ede, smaakmakers van de Veluwe
Ede is veelzijdig: wonen, werken, recreëren kent in Ede vele smaken. Van het levendig centrum in de stad Ede tot het gevarieerde buitengebied en de natuur van de Veluwe. Een groot gebied met dorpen en stad. We kijken hoe we inwoners verder helpen door goed te luisteren. En geven duidelijk aan wat we te bieden hebben. Wist je dat we bij onze gemeente de nadruk op voedsel en gezondheid leggen? Tegelijkertijd focussen we met zo’n 1000 collega’s op andere belangrijke zaken. Denk aan het zorgen voor voldoende woningen en het werken aan leefbaarheid en duurzaamheid. Voor iedereen, want iedereen is welkom. Onze samenleving en omgeving is continu in ontwikkeling, wij bewegen mee en kijken vooruit. Dat maakt ons wendbaar en weerbaar.

De gemeente Ede is op zoek naar een Jurist Grondzaken en Vastgoed die op interim-basis ondersteuning biedt bij juridische vraagstukken op het gebied van grondzaken en vastgoed. Je adviseert vanuit juridisch perspectief bij ruimtelijke initiatieven en projecten en bent een stevige gesprekspartner voor bestuurlijke opdrachtgevers, projectleiders en interne afdelingen. Jouw bijdrage is maatschappelijk relevant en raakt direct aan actuele thema’s als woningbouw, gebiedsontwikkeling en energietransitie.

Werkzaamheden:
De jurist houdt zich bezig met onder andere:

  • Advisering over gronduitgifte, locatie- en gebiedsontwikkeling (al dan niet met private partijen), grondbeheer en vastgoedtransacties;

  • Opstellen en beoordelen van anterieure overeenkomsten, reserverings-, intentie- en koopovereenkomsten, erfpachtcontracten, opstal- en huurovereenkomsten;

  • Opstellen van vastgoedovereenkomsten, zoals met betrekking tot zakelijke rechten, huur en snippergroen;

  • Advisering over het Didam-arrest en het begeleiden van bijbehorende selectieprocedures;

  • Input leveren bij beleidsvorming en de implementatie van nieuwe wet- en regelgeving;

  • Bijdragen aan de verdere ontwikkeling van de afdeling Grondzaken en Vastgoed, waaronder het verbeteren van werkprocessen en de uitvoering van het gemeentelijke grondbeleid.

Knock-out criteria

  1.  Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;

  2. Minimaal 7 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als jurist op het gebied van grondzaken en/of vastgoed binnen een gemeentelijke of vergelijkbare publieke organisatie;

  3. Aantoonbare werkervaring met het opstellen en beoordelen van anterieure overeenkomsten, koop-, intentie- en reserveringsovereenkomsten en  overeenkomsten m.b.t. zakelijke rechten, huur of snippergroen;

  4. Aantoonbare kennis van én werkervaring met Didam-arrest, Omgevingswet én grondbeleid (Benoem dit duidelijk in het cv).

Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten)

  1. De kandidaat stelt zich voor in een korte (persoonlijke) motivatie en waarom deze geschikt is voor deze opdracht. De motivatie dient geschreven te zijn door de kandidaat zelf en dient te voldoen aan de punten die onder deze criteria worden weergegeven (50 punten);

  2. Aantoonbare werkervaring met bestuurlijke en politiek gevoelige dossiers. De kandidaat toont aan ervaring te hebben met complexe dossiers waarin verschillende belangen spelen en een bewuste afweging maakt, zoals bij woningbouw, energietransitie of snippergroenbeleid(benoem dit duidelijk in het cv) (25 punten);

  3. Aantoonbare werkervaring met een multidisciplinair team. De kandidaat beschrijft hoe hij/zij samenwerkt met andere professionals zoals planeconomen, projectleiders en stedenbouwkundigen, en hoe juridische adviezen integraal worden ingebracht (benoem dit duidelijk in het cv) (25 punten).

Kandidaat omschrijving
Relevante kennis en expertise (inhoudelijk):
De mate waarin de kandidaat aantoonbare kennis heeft van en ervaring heeft met:

  • Grondbeleid, vastgoedtransacties, gebiedsontwikkeling

  • Juridische advisering in publieke ruimtelijke projecten

  • Specifieke kennis van relevante wetgeving (o.a. Didam-arrest, Omgevingswet, anterieure overeenkomsten)

Beoordeling op basis van:

  • CV en praktijkvoorbeelden

  • Eventueel schriftelijke toelichting of interview

Competenties:

  • Je herkent bestuurlijke en politieke gevoeligheden en speelt daar op een zorgvuldige manier op in.

  • Je analyseert complexe dossiers, weegt belangen af en geeft goed onderbouwd juridisch advies.

  • Je communiceert helder over inhoud en gevolgen, en weet anderen te overtuigen met duidelijke uitleg.

  • Je stemt af met betrokkenen en zoekt actief naar haalbare en gedragen oplossingen.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht €1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: : Ja

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 16 juli 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op donderdag 10 juli 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Gemeente Ede mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de gemeente Ede. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). Belastingsamenwerking Rivierenland merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.