Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Dronten
Logo van Gemeente Dronten

Beleidsmedewerker Participatiewet

De Rede 1, 8251 ER Dronten, Nederland

Sluit over 9 dagen

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

1 jul 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

18 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

De gemeente Dronten is volop in ontwikkeling. Samen willen we bouwen aan de toekomst. Bij alles wat we doen hanteren wij de volgende uitgangspunten:

  1. Onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners zijn het vertrekpunt van ons handelen.
  2. De duurzame en krachtige samenleving maken we samen.
  3. We ontwikkelen een gemeente die blijft passen bij onze identiteit.

Wil jij met ons mee bouwen?

Als beleidsmedewerker Participatiewet verricht je alle voorkomende werkzaamheden op basis van de Participatiewet. Je belangrijkste verantwoordelijkheid is de re-integratie vanuit de Participatiewet en de vorming van nieuwe beleidskaders die je afstemt met het team Werk, Inkomen en Leerrecht (WIL) en de Arbeidsmarktregio.

Werkzaamheden

  • Ontwikkeling en implementatie van nieuw beleid op basis van de Participatiewet, waaronder jeugdwerkloosheid (De wet van School naar Werk) en de wetswijziging Participatiewet in Balans.
  • Je houdt ontwikkelingen bij, betrekt de uitvoering, adviseert proactief het team en/of het management, draagt bij aan implementatie en borging van noodzakelijke wijzigingen en coördineert waar nodig projecten.
  • Je stelt samenwerkingsovereenkomsten op met de partners en aanbieders.
  • Je neemt deel aan regionale samenwerking in Flevoland en Zwolle en overleggen op het gebied van participatie, re-integratie en indien nodig doorstroompunt-regio (RMC).
  • Je werkt mee aan de ontwikkeling van het Werkcentrum Flevoland (verbetering arbeidsmarktinfrastructuur).
  • Je verbindt ontwikkelingen vanuit de samenwerking met de arbeidsmarktregio en besluitvorming met lokaal beleid en uitvoering.
  • Je schrijft college- en raadsvoorstellen en adviseert de portefeuillehouder en het college.
  • Je levert op jouw terrein een bijdrage aan de verantwoording en (financiële) jaarstukken.
  • Je werkt vanuit en draagt bij aan de integrale visie op het sociaal domein.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal HBO bachelor niveau;
  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als beleidsadviseur bij een gemeente;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring beleidsadviseur op het gebied van de participatiewet.

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal WO master niveau (10 punten)
  • Aantoonbare werkervaring op het gebied van beleid voor onderwijs (20 punten)
  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring beleidsadviseur op het gebied van de participatiewet (30 punten)
  • Aantoonbare werkervaring met externe partners en aanbieders (20 punten)
  • Aantoonbare werkervaring met jeugdwerkloosheid (De wet van School naar Werk) en de wetswijziging Participatiewet in Balan (20 punten)

Competenties

Je krijgt energie van de omgang met mensen en je verbindt graag belangen met elkaar. Jij bent doel- en resultaatgericht en je houdt rekening met je omgeving. Je bent gericht op vernieuwing en verbetering en je staat stevig in je schoenen, ook als het even tegenzit. Je hebt oog voor de verschillende belangen en bestuurlijke verhoudingen en kunt daarin goed bewegen.

  • Je kunt goed samenwerken en communiceren met zowel externe partners en aanbieders als interne collega’s.
  • Je bent in staat zijn om breder dan het eigen vakgebied te kijken.
  • Communicatieve vaardigheden en initiatiefrijk (werk zien liggen en oppakken).
  • Verbinding kunnen leggen tussen de verschillende disciplines binnen het sociaal domein.
  • Politiek-bestuurlijke sensitiviteit.

Organisatie en team

De gemeente Dronten is volop in ontwikkeling. Samen willen we bouwen aan de toekomst. Bij alles wat we doen hanteren wij de volgende uitgangspunten:

  1. Onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners zijn het vertrekpunt van ons handelen.
  2. De duurzame en krachtige samenleving maken we samen.
  3. We ontwikkelen een gemeente die blijft passen bij onze identiteit.

Gespreksinformatie

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
De administratieve partner beoordeelt de cv’s op de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling”. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie 3 cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
De administratieve partner beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door de administratieve partner”.

De 3 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door de administratieve partner zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 30 december 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 29 december 2025 bericht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Optie tot verlenging: Optie tot verlenging: 2x 6 maanden

Hybride: Is hybride werken mogelijk: Ja

Aantal professionals of FTE: 1

Overig algemeen:

  • De Opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • De Opdrachtgever zal om een Integriteitsverklaring vragen.
  • De Opdrachtgever zal om een Uittreksel Handelsregister (KvK) vragen.
  • De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.
  • Indien de opdrachtnemer een uitzend-/uitleenbedrijf betreft die is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal opdrachtgever 25% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer.
  • Indien de opdrachtnemer een uitzend-/uitleenbedrijf betreft die niet is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal opdrachtgever 55% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer.
  • ‘Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement en laptop c.q. ipad moet meenemen voor alle zakelijke contacten;
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr