Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Ede
Logo van Gemeente Ede

Strategisch Adviseur Wonen

Gemeente Ede

Bergstraat 4, 6711 DD Ede, Nederland

Sluit over 16 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

20 - 36

Publicatiedatum:

18 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 20 - 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht

De gemeente zoekt een Strategisch Adviseur Wonen voor een periode van 6 maanden. De adviseur maakt deel uit van de vakgroep Wonen en het team Ruimtelijke Regie en werkt nauw samen met de regisseur Wonen. Vanuit deze positie draagt de adviseur bij aan integrale beleidsontwikkeling en geeft sturing aan de uitvoering van de gemeentelijke woonambities. De adviseur fungeert als verbindende schakel tussen inhoudelijke expertise, bestuurlijke sturing en samenwerking met interne en externe partners.

Doel van de functie

Het doel van de Strategisch Adviseur Wonen is het ondersteunen van de gemeente bij het realiseren van haar woonopgaven en ambities. Dit gebeurt door:

  • Ontwikkelen van strategische kaders en scenario’s.
  • Vertalen van maatschappelijke en demografische trends naar beleid.
  • Adviseren van bestuur en management over complexe woonvraagstukken.

Kerntaken en werkzaamheden

De Strategisch Adviseur Wonen:

  • Ontwikkelt strategische beleidsadviezen passend bij gemeentelijke ambities.
  • Werkt samen met de regisseur Wonen om beleid en uitvoering te verbinden.
  • Brengt expertise in binnen vakgroep Wonen en team Strategie.
  • Vervult een klankbordrol voor medewerkers van de vakgroep.
  • Signaleert trends op de woningmarkt en adviseert daarover.
  • Adviseert bestuur en management over thema’s als betaalbaarheid, duurzaamheid, woningbouwopgaven en leefbaarheid.
  • Creëert draagvlak en verbinding met interne en externe partners.
  • Bewaakt voortgang en grip op processen.

Voorbeelden van werkzaamheden:

  • Sturen op de regionale woonagenda en gemeentelijke inzet daarin.
  • Adviseren over voorraadontwikkeling en volkshuisvestingsprogramma.
  • Sturen op samenhang tussen verschillende woonambities van de gemeente.
  • Adviseur en klankbord voor uitvoering van de woonzorgvisie.

Eisen

  • BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen laptop en mobiel;
  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • De kandidaat dient in de offerte expliciet aan te geven hoeveel uur per week hij of zij beschikbaar is voor de uitvoering van deze opdracht. De minimale inzetbaarheid bedraagt 20 uur per week.
  • Afgeronde academische of HBO-opleiding, bij voorkeur in bestuurskunde, planologie, sociale geografie of vergelijkbaar.
  • Minimaal 5 jaar relevante werkervaring in beleidsontwikkeling/advisering op het gebied van wonen/ruimtelijke ordening.
  • Ervaring met samenwerking binnen gemeentelijke organisatie.

Wensen en competenties

Wensen

  • Kwaliteit (weging 40%): Bij dit criterium wordt niet alleen gekeken naar het aantal jaren ervaring, maar vooral naar de kwaliteit en complexiteit van de uitgevoerde werkzaamheden en de aansluiting met deze opdracht.
  • Projectvoorbeeld / kwaliteit van relevante ervaring (weging 30%): De kandidaat geeft minimaal één voorbeeld van vergelijkbaar integraal project waarin duidelijk naar voren komt welke rol de kandidaat heeft gepakt en hoe hier sturing aan werd gegeven.
  • Stakeholdermanagement en bestuurlijke sensitiviteit (weging 30%): De kandidaat moet aantoonbare ervaring hebben met het effectief betrekken van interne en externe stakeholders en het bestuurlijke speelveld, geeft meerdere concrete projecten als voorbeeld die aansluiten bij deze opdracht.

Competenties

  • Strategisch inzicht;
  • Samenwerkingsgericht;
  • Analytisch vermogen (dossier overstijgend werken);
  • Bestuurlijke sensitiviteit;
  • Communicatief sterk;
  • Proactief;
  • Procesgericht.

Organisatie en team

Gemeente Ede, smaakmakers van de Veluwe
Ede is veelzijdig: wonen, werken, recreëren kent in Ede vele smaken. Van het levendig centrum in de stad Ede tot het gevarieerde buitengebied en de natuur van de Veluwe. Een groot gebied met dorpen en stad. We kijken hoe we inwoners verder helpen door goed te luisteren. En geven duidelijk aan wat we te bieden hebben. Wist je dat we bij onze gemeente de nadruk op voedsel en gezondheid leggen? Tegelijkertijd focussen we met zo’n 1200 collega’s op andere belangrijke zaken. Denk aan het zorgen voor voldoende woningen en het werken aan leefbaarheid en duurzaamheid. Voor iedereen, want iedereen is welkom. Onze samenleving en omgeving is continu in ontwikkeling, wij bewegen mee en kijken vooruit. Dat maakt ons wendbaar en weerbaar.

Gespreksinformatie

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisenadministratieve partner beoordeelt de cv’s op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie cv’s die aan de organisatie worden voorgelegdadministratieve partner beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door administratieve partner”.

De kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprekDe opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door administratieve partner zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: SelectiegesprekIn het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 12 januari 2026. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 6 januari 2026 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Optie tot verlenging: Optie tot verlenging: 5x 6 maanden

Hybride: Geen verdere informatie

Aantal professionals of FTE: 1

Overig algemeen:

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee administratieve partner
administratieve partner brengt voor deze opdracht €1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • Voor de toegang verlening tot alle systemen bij de Gemeente Ede is het verstrekken van een geboortedatum noodzakelijk. Deze zal worden opgevraagd bij de telefonische voorlopige gunning, en zal door administratieve partner uitsluitend worden verwerkt voor dit doel en wordt niet opgeslagen voor andere doeleinden.
  • Als onderdeel van de aanbestedingsprocedure vindt een screening plaats op integriteit, betrouwbaarheid en zelfstandigheid. Deze screening omvat onder meer een online controle van openbare bronnen en een beoordeling van de arbeidsrelatie conform de Wet DBA. De screening is verplicht en wordt uitgevoerd vóór gunning. De resultaten kunnen leiden tot uitsluiting van deelname.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr