Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Doetinchem
Logo van Gemeente Doetinchem

Manager Sociaal Domein

Raadhuisstraat 2, 7001 EW Doetinchem, Nederland

Sluit over 10 dagen

Begindatum:

5 jan 2026

Einddatum:

5 jul 2026

Uren per week:

28 - 30

Publicatiedatum:

22 nov 2025
Opdracht tarief 140Opdracht uren 28 - 30
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

De opdracht

Als tijdelijke vervanging van de manager Sociaal Domein, zoeken we voor de duur van 6 maanden (met optie tot verlening van 6 maanden) een manager die zorgt voor continuiteit en het Sociaal Domein helpt een doorontwikkeling te maken in de organisatie.

Verantwoordelijkheden/ uit te voeren taken

De opdracht van de manager Sociaal domein is om:
  • Als lid van het centrale managementteam een concern bijdrage te leveren aan de gewenste doorontwikkeling van de organisatie
  • Op strategisch niveau inhoudelijk sturing te geven aan vier teamleiders gericht op het bevorderen van integraliteit en samenhang binnen het sociaal domein en met andere domeinen (de taken als leidinggevende en zorgmanager van de teamleiders wordt belegd bij een andere manager)
  • Het strategisch ambtelijk bestuurlijk samenspel op de themas van het Sociaal Domein faciliteren en versterken
  • Ambtelijk opdrachtgever voor de verbonden partijen (Buurtplein bv, Laborijn, Sport-ID, Amphion Cultuurbedrijf (incl. werkgever van het hoofd Techniek van Amphion)
  • De gemeente Doetinchem te vertegenwoordigen in het regionale management overleg Sociaal Domein en in nauwe samenwerking met de teamleider(s) invulling te geven aan de rol van Doetinchem als mandaat of centrumgemeente
  • Op basis van bestuurlijke besluitvorming over de positionering van het team Regionaal Sociaal Domein Achterhoek, zorgdragen voor een goed en zorgvuldig transitieproces op basis van een op te leveren plan van aanpak inclusief het in kaart brengen van de consequenties voor de gemeente Doetinchem en samen met de teamleiders te komen met een voorstel voor de inrichting van het domein en de herverdeling van taken- en verantwoordelijkheden tussen management en medewerkers

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag
  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal wo bachelor niveau
  • Uiterlijk beschikbaar per 5 januari 2026 voor minimaal 28 uur per week gedurende gehele opdracht, inclusief mogelijke verlenging
  • Een maximum uurtarief van 140,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer en fee externe administratieve broker
  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring als manager op strategisch managementniveau in een gemeentelijke organisatie (Benoem dit duidelijk in het cv)

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring met werken in een complexe politiek-bestuurlijke omgeving (Licht dit duidelijk toe in het cv) (20 punten)
  • Aantoonbare kennis van gemeentefinancien, de P&C cyclus binnen gemeenten en specifiek binnen het maatschappelijk domein (20 punten)
  • Minimaal 5 jaar ervaring in de afgelopen 10 jaar als manager op strategisch niveau in een gemeentelijke organisatie, met aandachtsgebied sociaal domein (30 punten)
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met de implementatie van organisatieontwikkeling binnen het sociaal domein (30 punten)

Competenties

  • Overziet het totaal, stuurt op hoofdlijnen, vertaalt bestuurlijke ambitie naar strategie en handelingsperspectieven die de inhoudelijke opgaven van de teams ondersteunen
  • In staat om mensen en organisatieonderdelen te verbinden
  • In staat om medewerkers en stakeholders mee te nemen in ontwikkelingen
  • Brengt structuur en duidelijkheid aan en stimuleert vernieuwing en innovatie
  • In staat om teamleiders inhoudelijk te coachen en te inspireren met oog voor kwaliteiten en talenten
  • Stevige gesprekspartner voor bestuurders, goed politiek-bestuurlijk kompas
  • Financieel onderlegd, kennis van gemeentelijke financien
  • Prettige, positieve persoonlijkheid

Organisatie en team

De organisatie

Gemeente Doetinchem is volop in ontwikkeling. De stevige groeiambitie van het bestuur (Doetinchem 2036) betekent dat er fors wordt geinvesteerd. De groei van Doetinchem brengt ook nieuwe uitdagingen met zich mee in de stad en de dorpen, in beleidsontwikkeling en in de organisatie. De organisatie staat er goed voor. De financien zijn op orde en er is ruimte om te investeren. De afgelopen jaren is beleidsmatig veel ontwikkeld en stevig gestuurd op de financiele beheersing. De organisatie heeft zich in deze periode geleidelijk ontwikkeld langs drie ontwikkelopgaven. Deze ontwikkeling heeft een positieve effect gehad, maar voor de groeiambitie is meer nodig. Er is behoefte aan het verduidelijken van rollen, taken en verantwoordelijkheden en het creeren van condities voor doorontwikkeling en om een aantrekkelijke werkgever te blijven. Op 1 januari start de nieuwe gemeentesecretaris die deze ontwikkeling samen met het management en de organisatie verder vormgeeft. Het management van de organisatie bestaat uit de gemeentesecretaris, 4 managers en de concerncontroller. De managers zijn verantwoordelijk voor de algehele sturing op de organisatie(ontwikkeling) en geven leiding aan teamleiders die samen met hun teams gepositioneerd zijn in domeinen. Het Sociaal Domein kent 4 teams (Beleid & Maatschappij, LerenWerkt, Bureau voor Financiele Ondersteuning en het team regionaal sociaal domein Achterhoek) die worden aangestuurd door vier teamleiders. De uitvoering van een deel van de taken binnen het Sociaal Domein ligt bij verbonden partijen (Buurtplein, Laborijn, Sport-ID)

Gespreksinformatie

De eerste gesprekken vinden plaats op dinsdag 9 december 2025. Met maximaal twee kandidaten kan een tweede gesprek worden gepland op donderdag 11 december 2025.

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 9 december 2025 en eventueel op donderdag 11 december 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 5 december 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Uitvoeringsvoorwaarde

Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Doetinchem mag geen arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de gemeente Doetinchem. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA).

CV-eisen

Maximaal 3 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen

De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Maandag t/m vrijdag, dagen in overleg.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • BYOD (bring your own device): voor deze opdracht niet van toepassing
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Onze adviseurs staan je graag persoonlijk te woord op maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 17:00 uur. Je kunt jouw vraag alvast stellen via de contactpagina of kom terug op een ander tijdstip!
Opdracht Adviseur