Schuldhulpverlener Vroegsignalering

Grote Kerkhof, 7411 KZ Deventer, Nederland

Sluit over 2 dagen
Geen maximum 32-36 Overijssel

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 aug 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

23 jul 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

In deze functie ligt de nadruk op contact leggen, coaching en gespreksvoering en wat minder op de juridisch-administratieve aspecten van schuldhulpverlening.

  • Je benadert op outreachende wijze inwoners waarvan we signalen ontvangen over mogelijke financiële zorgen en biedt hun ondersteuning aan.

  • In de systemen RIS Matching en RIS Vroeg Eropaf rapporteer je over de wijze van benaderen en de respons op en voortgang van het hulpaanbod.

  • Wanneer een inwoner hulp accepteert, onderzoek je samen wat hij/zij in de toekomst wil bereiken en welke rol financiën daarin spelen.

  • Samen met de inwoner breng je de actuele situatie in kaart en maak je een concreet plan van aanpak waarin je beschrijft hoe de inwoner toewerkt naar de gewenste (financiële) situatie. Je werkt hierbij vanuit het principe van stress-sensitieve dienstverlening.

  • Als er sprake is van schulden breng je deze in beeld, ga je op zoek naar de oorzaken en maak je een plan om herhaling te voorkomen. Indien problematisch dan begeleid je de inwoner naar schuldhulpverlening.

  • Je geeft voorlichting en advies over financiële voorzieningen die de inwoner kunnen helpen. Bij andere problemen begeleid je de inwoner naar gespecialiseerde instellingen.

  • Je geeft budgetcoaching, adviseert over de afstemming van inkomsten en uitgaven, treft preventieve maatregelen om recidive te voorkomen en helpt de inwoner bij het nakomen van gemaakte afspraken.

  • Je houdt je actief op de hoogte van actuele ontwikkelingen op ons vakgebied en levert vanuit je kennis en ervaring een bijdrage aan het voortdurend verbeteren van de kwaliteit van onze dienstverlening.

  • Je draait periodiek mee in de Geldfit spreekuren.

Eisen

  • Er mag slechts een partij verantwoordelijk zijn voor de levering van de professional, zonder tussenkomst van derden of onderaannemers. De gehele uitvoering moet in eigen beheer plaatsvinden. Een ZZPer via tussenkomst, waar een bureau een vergoeding voor ontvangt, wordt gezien als rechtstreeks;
  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werk of stage- ervaring binnen de schuldhulpverlening;
  • Aantoonbaar bereid om incidenteel in de avonduren te werken;

Wensen en competenties

Wensen

  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau in de richting van SJD of MWD (25 punten);
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als schuldhulpverlener binnen een gemeentelijke organisatie (35 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met systeem RIS Matching en RIS Vroeg Eropaf (20 punten);
  • Aantoonbare werkervaring van budgetcoaching / adviseren over de afstemming van inkomsten en uitgaven (15 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met het geven vanvoorlichting en advies over financiele voorzieningen aan inwoners (5 punten).

Competenties

  • Je bent flexibel, collegiaal, stressbestendig, resultaat- en oplossingsgericht.
  • Je hebt een zakelijke instelling, maar daarbij verlies je de specifieke problematiek van onze inwoners niet uit het oog.
  • Je durft zelfstandig beslissingen en initiatieven te nemen en beschikt over uitstekende mondelinge en schriftelijke communicatieve vaardigheden.

Organisatie en team

Groots denken, gewoon doen
Deventer, de stad en onze dorpen zitten in ons hart. De plek waar mensen wonen, werken, ondernemen en ontspannen. Waar we samenwerken voor én met Deventenaren aan een historische gemeente met grootse toekomstplannen. We zorgen ervoor dat iedereen zich thuis voelt en kan groeien. Waar iedereen ertoe doet. De plek waar we trots op zijn. Werken bij de gemeente Deventer betekent meer dan alleen plannen maken. We gaan de deur uit, de stad en dorpen in, staan open, onderzoeken, proberen en maken dingen mogelijk. We denken groots en doen gewoon. Met opgestroopte mouwen aan de slag. We experimenteren, leren en doen wat nodig is om Deventer vooruit te helpen. Samen zetten we hoofd, hart en handen in voor onze prachtige gemeente. Betrokken, Verantwoordelijk en Daadkrachtig. Dat zijn wij. Dat ben jij.

Waar je terecht komt
In hartje Deventer. Een historische Hanzestad, vol sfeervolle steegjes en charmante panden. Een stad van ondernemers, van boeken, koek, bedden, cv-ketels en drukwerk. Gelegen aan de IJssel, omringd door groen en prachtige dorpen. Midden in die stad staat het gemeentehuis: een bijzonder, historisch gebouw dat historie en toekomst samenbrengt. Een van de meest duurzame overheidsgebouwen van Nederland. De 2264 vingerafdrukken van Deventenaren in het gebouw herinneren je er elke dag aan voor wie en met wie we werken

Samenwerken, samen doen
Werken bij de gemeente Deventer is samen werken, samen doen. Met Deventenaren én met je collega’s. We houden de lijnen graag kort en de organisatie wendbaar.

Over het Team
Het Vroegsignaleringsteam is dé professionele organisatie voor vakkundige, onafhankelijke en vroegsignalering van schuldhulpverlening. . Voor hulp bij het voorkomen, structureel oplossen en beheersbaar maken van geldzorgen én sociale kredietverstrekking in Deventer. Bij e afdeling Inkomensondersteuning en Schuldhulp werken ongeveer 140 mensen. In verschillende functiegroepen (stabilisatie & schuldregeling, vroegsignalering & preventie, budgetbeheer, administratie, WSNP-bewind, Kredietbank, inkomensondersteuning, bijzondere bijstand) en in een aantal projecten, zoals de ondersteuning van gedupeerden van de Toeslagenaffaire.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 30 juli 2025, vanaf 10:00. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 29 juli 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
  • Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste.  

  • Uitzend-/ en uitleenbedrijven moeten voldoen aan de voorwaarden voor disculpatie als gesteld in de wijziging leidraad invordering nr. BLKB2012/1062M.  

  • BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen Ja  

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).  

  • Er mag slechts één partij verantwoordelijk zijn voor de levering van de professional, zonder tussenkomst van derden of onderaannemers. De gehele uitvoering moet in eigen beheer plaatsvinden.

  • Indien de opdrachtnemer een uitzend-/uitleenbedrijf betreft die is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal opdrachtgever 25% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer.  

  • Indien de opdrachtnemer een uitzend-/uitleenbedrijf betreft die niet is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal opdrachtgever 55% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer.  

  • De overeenkomsten, gedragscode, geheimhoudingsverklaring en brochure SROI is beschikbaar bij het aanbieden van de kandidaat in het bestand inkoopvoorwaarden.

  • Gemeente Deventer hanteert een SROI vereiste voor opdrachtnemer bij een bereikte opdrachtwaarde van € 300.000,- of hoger berekend over twee contractjaren. Zie toelichting in brochure SROI.

Indien de opdrachtnemer een uitzend-/uitleenbedrijf betreft die is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal opdrachtgever 25% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer.  

Indien de opdrachtnemer een uitzend-/uitleenbedrijf betreft die niet is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal opdrachtgever 55% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer.  

CV-eisen  
CV en door de kandidaat zelf geschreven motivatie.
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur