Logo van Gemeente Deventer
Logo van Gemeente Deventer

Juridisch adviseur gebiedsontwikkeling

Grote Kerkhof, 7411 KZ Deventer, Nederland

Sluit over 10 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

31 dec 2026

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

17 dec 2025
Opdracht tarief 120Opdracht uren 32
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht


Deze jurist houdt zich bezig met juridische advisering met betrekking tot gebiedsontwikkeling en inbreidingslocaties. De nadruk van het werk ligt op de juridische advisering richting projecten met de nadruk op gebiedsontwikkeling en inbreidingslocaties. Je voert samen met de projectleiding gesprekken c.q. onderhandelingen met de initiatiefnemers;
Je stelt zelfstandig intentie- en anterieure overeenkomsten op. Je past de grondexploitatiewet en andere (grondbeleid)instrumenten toe en adviseert bij beslechting van geschillen.

De adviseur zal worden ingezet op gebiedsontwikkelingen binnen het gebiedsprogramma’s Keizerslanden en Centrum&Schil tot dit project kan worden overgedragen naar een vaste jurist.  Tot die tijd is de opdrachtnemer zelfstandig verantwoordelijk voor alle juridische werkzaamheden binnen het project zoals opstellen van overeenkomsten, adviezen en besluitstukken. Ook het voorbereiden en bijwonen van projectgroepen, fungeren als vraagbaak, adviseren van (project)management en college maakt onderdeel uit van de opdracht.  De opzet van de gebiedsorganisatie en het vormgeven van de gebiedsaanpak is in volle gang een heeft de komende jaren aandacht nodig voordat er een meer stabiele fase komt en er sprake kan zijn is van grotendeels “reguliere” werk. In de fase waarin we nu zitten is extra expertise nodig om te kunnen versnellen. Bij het uitoefenen van haar taak heeft de opdrachtgever een grote vrijheid van handelen en kan zij gevraagd en ongevraagd adviseren.

Jouw ervaring


Je bent een uitstekend adviseur en bent in staat om ook een tactisch en strategisch sparringpartner te zijn voor je opdrachtgever. Je kunt op een overzichtelijke wijze situaties en belangen in kaart brengen en daarover helder, oplossingsgericht en proactief adviseren. Je bent in staat om gelijktijdig aan meerdere (complexe) dossiers te werken. Je hebt affiniteit met de klant/initiatiefnemer en kunt onderhandelen en goed samenwerken in een team. En je hebt een hands-on mentaliteit.

Eisen

  • Er mag slechts één partij verantwoordelijk zijn voor de levering van de professional, zonder tussenkomst van derden of onderaannemers. De gehele uitvoering moet in eigen beheer plaatsvinden.
  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Een  aantoonbaar  afgeronde  opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau in juridische richting;
  • ‘Bring your own device’ is van toepassing. Bij de uitvoering van de opdracht worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld. Onder IT-middelen wordt verstaan: laptop, telefoon en toebehoren.
  • Minimaal 5 jaar  aantoonbare  relevante  werkervaring  als juridisch adviseur  voor gemeentelijke en particuliere gebiedsontwikkelingen  bij een overheidsorganisatie.

Wensen en competenties

Wensen

  • Een aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal wo-master niveau in een juridische richting;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als jurist binnen een overheidsinstelling;
  • Aantoonbare werkervaring als jurist RO binnen een gemeente;
  • Aantoonbare werkervaring met het zelfstandig opstellen van intentie- en anterieure overeenkomsten;
  • Uurtarief maximaal €120,- exclusief BTW / inclusief reiskosten woon-werk en werk-werk.

Competenties

  • Communicatieve vaardigheden;
  • Aantoonbare onderhandelingsvaardigheden;
  • Gestructureerd;
  • Analytisch;
  • Doortastend.

Organisatie en team

Organisatie
Groots denken, gewoon doen
Deventer, de stad en onze dorpen zitten in ons hart. De plek waar mensen wonen, werken, ondernemen en ontspannen. Waar we samenwerken voor én met Deventenaren aan een historische gemeente met grootse toekomstplannen. We zorgen ervoor dat iedereen zich thuis voelt en kan groeien. Waar iedereen ertoe doet. De plek waar we trots op zijn. Werken bij de gemeente Deventer betekent meer dan alleen plannen maken. We gaan de deur uit, de stad en dorpen in, staan open, onderzoeken, proberen en maken dingen mogelijk. We denken groots en doen gewoon. Met opgestroopte mouwen aan de slag. We experimenteren, leren en doen wat nodig is om Deventer vooruit te helpen. Samen zetten we hoofd, hart en handen in voor onze prachtige gemeente. Betrokken, Verantwoordelijk en Daadkrachtig. Dat zijn wij. Dat ben jij.

Waar je terecht komt
In hartje Deventer. Een historische Hanzestad, vol sfeervolle steegjes en charmante panden. Een stad van ondernemers, van boeken, koek, bedden, cv-ketels en drukwerk. Gelegen aan de IJssel, omringd door groen en prachtige dorpen. Midden in die stad staat het gemeentehuis: een bijzonder, historisch gebouw dat historie en toekomst samenbrengt. Een van de meest duurzame overheidsgebouwen van Nederland. De 2264 vingerafdrukken van Deventenaren in het gebouw herinneren je er elke dag aan voor wie en met wie we werken

Samenwerken, samen doen.
Werken bij de gemeente Deventer is samen werken, samen doen. Met Deventenaren én met je collega’s. We houden de lijnen graag kort en de organisatie wendbaar.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 7 januari 2026 vanaf 09:00. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 5 januari 2026 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.  

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Optie tot verlenging: 8x 6 maanden

Aantal professionals of FTE: 1

Overig algemeen:

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Gemeente Deventer mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de Gemeente Deventer. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).

Overige informatie

  • Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste.  

  • Uitzend-/ en uitleenbedrijven moeten voldoen aan de voorwaarden voor disculpatie als gesteld in de wijziging leidraad invordering nr. BLKB2012/1062M.  

  • BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen Ja (mits uitzondering..)  

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).  

  • Er mag slechts één partij verantwoordelijk zijn voor de levering van de professional, zonder tussenkomst van derden of onderaannemers. De gehele uitvoering moet in eigen beheer plaatsvinden.

  • Detavast constructie: kandidaat is bereid om bij wederzijds goedvinden na (X) periode / initiële duur kosteloos bij opdrachtgever in dienst te treden 1600 uur.

Functieschaal
12

CV-eisen  
CV en door de kandidaat zelf geschreven motivatie.
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.  

Fee
De administratieve partner brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: maandag t/m vrijdag

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via nikki.nowack@kbenp.nl of met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr