Logo van Gemeente Kampen
Logo van Gemeente Kampen

Juridisch adviseur

Burgemeester Berghuisplein 1, 8261 DD Kampen, Nederland

Sluit over 13 dagen

Begindatum:

20 jan 2026

Einddatum:

1 aug 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

16 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 32 - 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht

De volgende werkzaamheden horen bij deze opdracht;

  • Je adviseert over en ondersteunt bij lopende (met name) bestuursrechtelijke vragen vanuit de organisatie en bestuur;
  • Je adviseert over vraagstukken op het terrein van subsidierecht, waaronder over het opstellen van subsidieregelingen en het inregelen van begrotingssubsidies. Hierbij beschik je over basiskennis op het gebied van staatssteun en aanbestedingsverplichtingen;
  • Je draagt bij aan de implementatie van de Wet open overheid, tweede tranche;
  • Je behandelt vragen over mandaat, evalueert het in 2024 opgestelde mandaatregister en brengt wijzigingen hiervoor op route naar het college;
  • Je draagt bij aan de actualisatie van het regelingenbeheer;
  • Je adviseert over de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer. Hierover heb je ook contact met externe partners van de gemeente;
  • Je fungeert als sparringpartner en vervanger van de secretaris bezwaarschriftencommissie en klachtencoördinator.

Eisen

  • Aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau in een juridische richting;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring op het terrein van het bestuursrecht binnen een overheidsinstelling.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring op het terrein van het bestuursrecht bij een overheidsinstelling (30 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met subsidierecht (beschrijf separaat 2 voorbeelden hiervan in het cv) (20 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met mandaat (bevoegdheden) (20 punten);
  • Aantoonbare werkervaring op het gebied van bestuursrecht bij een gemeente (20 punten);
  • Minimaal een dag per week in Kampen op kantoor aanwezig (10 punten).

Competenties

  • Je bent resultaatgericht en kunt goed samenwerken;
  • Je bent stressbestendig en flexibel;
  • Je bent analytisch sterk en zorgvuldig;
  • Je hebt goede communicatieve vaardigheden en bent redactioneel vaardig.

Organisatie en team

Organisatie

Gemeente Kampen staat de komende jaren voor flinke uitdagingen op het gebied van wonen, zorg, economie, duurzaamheid en veiligheid. Het organiseren van de rechtmatigheid van al deze activiteiten is een flinke en mooie klus. Hierbij werkt de gemeente Kampen steeds meer samen met andere partijen of is zij een onderdeel van een samenwerkingsverband.

De missie van het onderdeel Juridische zaken van de afdeling Advies en bedrijfsvoering is het zorgdragen voor een doelmatige, rechtmatige, transparante en betrouwbare gemeente door het adviseren en ondersteunen van de ambtelijke en bestuurlijke organisatie.

Binnen het onderdeel werken op dit moment 7 medewerkers – waaronder 4 juridisch adviseurs – die zich bezighouden met onder meer openbare overheid, aansprakelijkstellingen, gemeentelijke regelgeving, subsidies, secretariaat bezwaarschriftencommissie, juridisch advies en juridische kwaliteitszorg. Deze vacature staat uit in verband met tijdelijke vervanging van een van de juridisch adviseurs.

Gespreksinformatie

Beoordeling

Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door de externe partij zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.

  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 15 januari 2026 . De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 12 januari 2026 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: 2x 6 maanden

Hybride: Minimaal een dag per week in Kampen op kantoor aanwezig.

Aantal professionals of FTE: 1

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Overige informatie

  • De Opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • De Opdrachtgever zal om een Integriteitsverklaring vragen.

  • De Opdrachtgever zal om een Uittreksel Handelsregister (KvK) vragen.

  • De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr