Consulent preventie en handhaving

gemeente De Fryske Marren

Herema State 1, 8501 AA Joure, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
€ 70,00 24 Friesland

Begindatum:

24 feb 2025

Einddatum:

1 jul 2025

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

24 jan 2025

Opdracht omschrijving
Gemeente De Fryske Marren zoekt voor 24 uur per week een consulent preventie en handhaving voor team werk en inkomen.   De gemeente is op zoek naar een enthousiaste en proactieve Consulent Preventie en Handhaving (Sociaal Domein) die stevig in de schoenen staat, maar die zich ook sensitief kan opstellen.  

Het team werk en inkomen voert de Participatiewet (PW), Wet Inkomensvoorziening ouderen en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW). Het team richt zich op de bijstandstoekenning en -verstrekking, bijstandsbeheer, financiële verwerking van de toegekende voorzieningen in het kader van genoemde wet- en regelgeving, debiteurbeheer en fraudebestrijding. 

Door de specifieke aard van deze opdracht en de voorwaarden vanuit de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA) bestaat het risico op een fictieve dienstbetrekking. Om deze reden komen zelfstandigen zonder personeel (ZZP’ers) en BV’s met uitsluitend een directeur-grootaandeelhouder niet in aanmerking om (rechtstreeks) op deze opdracht in te schrijven. Inschrijving door een zelfstandige zonder personeel of een BV met alleen een directeur-grootaandeelhouder zal leiden tot uitsluiting van de opdracht.

De gesprekken vinden plaats op maandag 17 februari in de middag.

Verantwoordelijkheden

  • Je initieert en verricht bestuursrechtelijk onderzoek, controle, huisbezoeken en waarnemingen naar (vermeende) onrechtmatigheid, misbruik en oneigenlijk gebruik van door de gemeente uit te voeren sociale zekerheidswet- en regelgeving en voert hierover (confronterende) gesprekken met inwoners.

  • Je rapporteert over de uitkomsten van het onderzoek en brengt een onderbouwd en bindend advies uit aan de collega’s;

  • Je informeert over en behandelt signalen en vragen op het terrein van onrechtmatigheid, en maatregelen. Dit doe je richting inwoners, collega’s en ketenpartners op basis van de casuïstiek, de relevante wetgeving, het gemeentelijk beleid en jurisprudentie.   

  • Je vervult een interne- en externe signaleringsfunctie op verschillende niveaus (uitvoering en beleid), en neemt vanuit die rol actief deel aan multidisciplinaire overleggen. 

  • Je verricht hercontroles met als doel het terugdringen van oneigenlijk gebruik van uitkeringen en voorzieningen;

  • Je draagt bij aan de verdere doorontwikkeling van de processen in de breedste zin van het vakgebied. 

  • Je voert regelmatig preventieve gesprekken met inwoners over hun rechten en plichten met betrekking tot de Participatiewet.

  • Je controleert en toetst interne werkzaamheden onderling volgens het 4-ogen principe. 

Beschikbaarheid
De kandidaat is inzetbaar vanaf 24 februari 2025 tot en met 1 juli 2025 voor 24 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met maximaal 2 x 6 maanden. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de start- en einddatum van de opdracht zullen moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde start- en einddatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

Eisen

  • U voegt een CV van max. 3 pagina's A4 toe.

  • Minimaal 3 jaar werkervaring binnen handhaving sociaal domein.

  • Je hebt een afgeronde hbo-opleiding in een relevante richting.

  • Ervaring met onderzoek doen binnen de Participatiewet.

  • Bereid om ook buiten kantooruren te werken i.v.m. waarnemen.

  • Je bent in het bezit van een rijbewijs B.

  • Je kent de laatste ontwikkelingen, zoals relevante wet- en regelgeving.

Wensen

  • Empathisch vermogen (25%)

  • Goede gespreksvaardigheden (25%)

  • Besluitvaardigheid (25%)

  • Samenwerkingsgericht (25%)

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.