Logo van Gemeente De Bilt
Logo van Gemeente De Bilt

Jurist Ruimtelijk Domein - Klimaat en Energietransitie

Soestdijkseweg Zuid 173, 3721 AH Bilthoven, Nederland

Sluit over 8 dagen

Begindatum:

12 jan 2026

Einddatum:

12 jan 2027

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

11 dec 2025
Opdracht tarief 110Opdracht uren 32
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht

Vanwege het grote aantal projecten en dossiers op het gebied van de energietransitie dat actueel is in onze gemeente zijn wij op zoek naar een Jurist ruimtelijk domein – KET (klimaat – en energietransitie) die zich tijdelijk wil inzetten om een bijdrage te leveren aan de (juridische) systematiek van de verschillende Omgevingswet instrumenten en diverse ruimtelijke projecten/procedures in Gemeente De Bilt. Dit met een specifieke nadruk op het thema klimaat – en energietransitie. Het komende jaar komen er verschillende concrete projecten aan die op bepaalde wijze in de Omgevingswet instrumenten vertaald moeten worden. Denk hierbij aan het Warmteprogramma, Wijkuitvoeringsplannen, energieopwekking en energie infrastructuur vraagstukken/netcongestie.

Één van de andere componenten van de opdracht is dat je met een juridische analyse van de milieubelastende activiteiten (MBA’s) aan de slag gaat. Het gaat dan om wetten zoals Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl), Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) en de zogenoemde bruidsschat. Als resultaat van je analyse hebben wij als gemeente concreter in beeld waar we wel en geen keuzes in kunnen/moeten maken, waar verschillende regels uiteindelijk moeten landen en waar het samengevoegd kan worden. Dit zal waar nodig in afstemming zijn met de Omgevingsdienst Regio Utrecht. Het gaat dus om juridische houdbaarheid, hoe werkt de systematiek überhaupt et cetera. Je heb namens de gemeente daarin een ‘pionierende’ rol.

De ruimtelijke projecten waarmee je aan de slag gaat liggen dus op het snijvlak tussen het thema duurzaamheid/klimaat – en energietransitie en RO met de daarbij behorende ruimtelijk-juridische procedures.

Daarbij gaat het in ieder geval om de volgende concrete projecten/werkzaamheden:

  1. Omgevingsplan en plan juridische inbedding

    • Opstellen, toetsen en voorbereiden van mogelijke wijzigingen van het omgevingsplan, met nadruk op aanpassingen die voortvloeien uit de energietransitie en het aardgasvrij maken van wijken. Denk daarbij ook aan het vergunning vrij maken van klimaatmaatregelen.

    • Juridisch vertalen van wijkuitvoeringsplannen naar planregels en beleidsinstrumenten binnen de Omgevingswet.

  2. Toetsen van aanvragen voor energieopwekking

    • Beoordelen van initiatieven en aanvragen voor duurzame energieopwekking, waaronder zonnevelden, windturbines en energiehubs (lokale systemen voor opwek, opslag en uitwisseling van energie).

    • Toetsen van deze aanvragen aan de Regionale Energiestrategie (RES) 2.0 Regio U16, het gemeentelijke beleid van De Bilt (zoals het Beleid Zonnevelden) en relevante wet- en regelgeving.

    • Adviseren over juridische consequenties, planologische inpassing en vergunningverlening bij deze energieprojecten.

  3. Juridische toetsing van programma’s

    • Juridisch controleren van gemeentelijke programma’s, waaronder het Warmteprogramma en andere uitvoeringsprogramma’s binnen de energietransitie.

    • Adviseren over de juridische houdbaarheid en uitvoerbaarheid van beleidsvoorstellen, verordeningen en subsidieregelingen.

  4. Contractvorming en samenwerking met derden

    • Adviseren bij overeenkomsten tussen de gemeente en externe partijen (zoals marktpartijen, netbeheerders, woningcorporaties en bewonersinitiatieven).

    • Toetsen van juridische risico’s en borgen van gemeentelijke belangen bij samenwerkingsafspraken.

  5. Warmtebedrijf en juridische structuur

    • Mede verantwoordelijk voor het opstellen, toetsen en controleren van het juridische kader voor het warmtebedrijf wat nu in oprichting is, in samenwerking met het UWO (Uitvoeringsorganisatie) en betrokken partners.

    • Adviseren over governance, eigendomsstructuren, bevoegdheden en verantwoordelijkheden binnen het warmtebedrijf.

    • Zorgdragen voor juridische borging van publieke waarden (transparantie, leveringszekerheid, betaalbaarheid, duurzaamheid).

Los van bovenstaande concrete werkzaamheden spring je waar nodig in bij het doorlopen van ruimtelijke procedures van initiatief tot en met omgevingsvergunning. Deze initiatieven komen vanuit de samenleving, van inwoners en ondernemers, en hebben we logischerwijs nu nog niet in beeld omdat dit afhankelijk is van wat er komt de komende periode.

Wij zoeken iemand met een kritische en zelfstandige werkhouding. Iemand met een scherp juridisch beoordelingsvermogen, overtuigingskracht en daadkracht. Iemand die echt doorpakt op de verschillende ‘KET projecten’, pragmatisch en resultaatgericht is en de weg kent binnen de wereld van klimaat – en energietransitie. Maar je kijkt ook verder dan de grenzen van je eigen vakgebied. Je bent bovenal een teamplayer en het algemeen belang staat centraal in je werk. Natuurlijk ben je op de hoogte van wat er in de samenleving en op je vakgebied leeft.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;

  • De gemeente De Bilt vraagt van de opdrachtnemer bij het contract onder leiding en toezicht dat ze gebruik maken van een G-rekening;

  • Beschikbaar per 5 januari 2026 voor minimaal 11 maanden;

  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van ruimtelijke ordening/ontwikkeling, bestuursrecht of omgevingsrecht;

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring op het gebied van duurzaamheid en ruimtelijke ordening/ontwikkeling in de afgelopen 5 jaar binnen een gemeentelijke instelling;

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als jurist of juridisch adviseur.

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring met juridische procedures op het gebied van duurzaamheid en energietransitie, geef hiervan een duidelijke voorbeeld in het cv (40 punten);

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als medewerker ruimtelijke ordening/ontwikkeling in de afgelopen 10 jaar (20 punten);

  • Aantoonbare werkervaring met het formuleren van adviezen in energietransitie projecten (20 punten);

  • Maximum uurtarief van € 110,- per uur exclusief btw, inclusief reiskosten en fee administratieve partner (20 punten).

Competenties

  • Je bent resultaatgericht en je hebt overtuigingskracht

  • Je werkt graag samen

  • Je neemt graag initiatief en bent oplossingsgericht

  • Je bent omgevingsbewust: goed op de hoogte van (in- en externe) ontwikkelingen en van wat er leeft bij alle belanghebbenden

  • Werken onder tijdsdruk vind je geen probleem

  • Je kunt uitstekend plannen en organiseren

  • Je hebt gevoel voor bestuurlijke en politieke besluitvormingsprocessen

Organisatie en team

Organisatie
Gemeente De Bilt telt ruim 43.000 inwoners en wordt gevormd door zes dorpen: Bilthoven, De Bilt, Groenekan, Maartensdijk, Hollandsche Rading en Westbroek. Bijzonder aan de gemeente is de groene ligging in een stedelijke regio. Met de ambitie om een economisch, sociaal en ecologisch topklimaat te scheppen, werken ruim 230 medewerkers van de gemeente continu aan een leefbaarder, groener, duurzamer en ondernemender De Bilt. Een gemeente waar het voor mensen nog fijner wonen, werken en recreëren is. om te zien wat Gemeente De Bilt nog meer te bieden heeft.

Gespreksinformatie

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen
administratieve partner beoordeelt de CV’s op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) CV’s die aan de organisatie worden voorgelegd
administratieve partner beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door administratieve partner”.

De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de kandidaten die door administratieve partner zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  • Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.

  • Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties).

Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland in de week van maandag 5 januari. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 2 januari bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: Optie tot verlenging: 1x 12 maanden

Hybride: Geen verdere informatie

Aantal professionals of FTE: 1

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Do + Wo en/of Vr

Overige informatie

  • De gemeente vraagt om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG).

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Reiskosten & parkeren
Het in de offerte vermelde uurtarief dient inclusief de reiskosten te zijn van woon-werkverkeer. Indien het reizen per auto noodzakelijk is voor het uitvoeren van de opdracht dan vergoedt de gemeente De Bilt maximaal € 0,30 (bruto) per kilometer. Het betreft een zogenaamde netto-netto vergoeding. Het declareren van zakelijke kilometers moet altijd vooraf zijn afgestemd met de opdrachtgever.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Nikki Nowack via nikki.nowack@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, vr
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr