Beleidsmedewerker Onderwijs met aandachtsgebied Jeugd en Onderwijs

Soestdijkseweg Zuid 173, 3721 AH Bilthoven, Nederland

Sluit over 8 dagen
100 16 Utrecht

Begindatum:

1 dec 2025

Einddatum:

1 apr 2026

Uren per week:

16

Publicatiedatum:

23 okt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Als beleidsmedewerker Onderwijs met aandachtsgebied Jeugd en Onderwijs ben je samen met je collega-beleidsmedewerkers onderwijs en onderwijshuisvesting verantwoordelijk voor alle gemeentelijke taken en contacten met en rondom het onderwijs. Een belangrijk doel van onze gemeente is samen werken aan de ondersteuning van inwoners bij opgroeien en opvoeden van jeugdigen. Jij richt je o.a. op de beleidsterreinen passend onderwijs, leerplicht, Doorstroompunt en de verbinding onderwijs-jeugdhulp.

Je schrijft college- en raadsvoorstellen, adviseert collega’s en bestuurders en je beantwoordt raadsvragen. Je verdiept je goed in wat keuzes betekenen voor de inwoner. Je vertaalt en implementeert (lokale, regionale, landelijke) ontwikkelingen lokaal en in het regionale samenwerkingsverband van de regio Zuidoost Utrecht (ZOU) en in de provincie. Je schakelt zowel op lokaal als op regionaal niveau. Je levert een bijdrage aan regionale overleggen tussen en met gemeenten en samenwerkingsverbanden uit het onderwijs.

Gedurende de week overleg je met de leerplichtambtenaren, ben je bezig het opzetten van de thuiszittersaanpak en zit je het regionaal beleidsoverleg Passend Onderwijs voor. Daarnaast ga je aan de slag met de implementatie van het afwegingskader Jeugd/Onderwijs in de regio en zoek je de verbinding met de beleidsmedewerkers Jeugd. Tot slot spar je regelmatig met de collega beleidsmedewerker die onder andere onderwijsachterstandenbeleid, de Lokaal Educatieve Agenda, Leerlingenvervoer en toezicht en handhaving kinderopvang in haar portefeuille heeft.

De opdracht loopt vanaf 1 december 2025 tot en met 31 maart 2026 voor 16 uur per week.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;

  • De gemeente De Bilt vraagt van de opdrachtnemer bij het contract onder leiding en toezicht dat ze gebruik maken van een G-rekening;

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als beleidsmedewerker binnen een gemeente;

  • Een afgeronde opleiding op minimaal HBO bachelor niveau;

  • Aantoonbare werkervaring in het vakgebied onderwijs.

Wensen en competenties

Wensen

  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau in de richting van bestuurskunde;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring op het gebied van onderwijsbeleid;
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring binnen een gemeente met < 50.000 inwoners.

Competenties

  • Zowel zelfstandig als in teamverband kunnen werken
  • Politiek-bestuurlijk sensitief
  • Goede beheersing van de Nederlandse taal, zowel in woord als geschrift

Organisatie en team

Het is goed werken voor de inwoners, organisaties en bedrijven in de zes dorpen die samen onze gemeente vormen. We weten dat we elkaar nodig hebben om de gemeente De Bilt leefbaarder, groener, duurzamer en ondernemender te maken. Om het voor de 42.000 mensen nog fijner te maken om hier te wonen, te werken en te recreëren. Mensenwerk dus. Onze ongeveer 250 medewerkers laten zich elke dag weer inspireren door de wensen en ontwikkelingen in Bilthoven, De Bilt, Groenekan, Maartensdijk, Hollandsche Rading en Westbroek. Steeds vaker werken wij binnen een netwerk van inwoners en bedrijven, dat zelf zaken voor elkaar kan krijgen. Mensen, middelen en technieken slim aan elkaar knopen: dat is onze kracht. Door meer en betere samenwerking binnen de organisatie en met externe partners: dat is de werkelijke innovatie in onze manier van werken.

Meer informatie vindt u op de pagina Onze organisatie.
https://www.debilt.nl/bestuur-en-organisatie

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op dinsdag 11 november 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op donderdagmiddag 6 november 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

CV-eisen

Maximaal 5 pagina's, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen

De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma - Do

Overige informatie

De gemeente vraagt om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi). De gemeente vraagt van de opdrachtnemer bij het contract onder leiding en toezicht dat ze gebruik maken van een G-rekening. (Bij NEN-gecertificeerde ondernemingen 25% en bij niet NEN-gecertificeerde ondernemingen 55%).

Reiskosten & parkeren

Het in de offerte vermelde uurtarief dient inclusief de reiskosten te zijn van woon-werkverkeer. Indien het reizen per auto noodzakelijk is voor het uitvoeren van de opdracht dan vergoedt de gemeente De Bilt maximaal 0,30 (bruto) per kilometer. Het betreft een zogenaamde netto-netto vergoeding. Het declareren van zakelijke kilometers moet altijd vooraf zijn afgestemd met de opdrachtgever.

Meer informatie

Vragen kunnen ingediend worden tot woensdag 29 oktober 2025, 09.00 uur. Inhoudelijke vragen kunt u indienen. De vragen worden met antwoorden gepubliceerd op donderdag 30 oktober 2025. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot maandag 3 november 2025 om 10.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl of met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur