Opdracht Inkomensspecialist Bijzondere bijstand Inleiding De afdeling Participatie en Inkomen is op zoek naar een InkomensspecialistBijzondere bijstand. Duur van de Opdracht Voor 20 uur - 32 uur per week voor de duur van 6 maanden.
Aanleiding/Inleiding Voor een tijdelijke opdracht op zoek naar een ervaren en zelfstandig werkende inkomensspecialist. De opdracht richt zich op het afhandelen van aanvragen binnen het sociaal domein, met nadruk op rechtmatigheid, snelheid en kwaliteit.
De Opdrachtomschrijving bestaat uit verschillende onderdelen:
Opdrachtreden
Als Inkomensspecialist Bijzondere bijstand ga jij je alleen bezighouden met het product bijzondere bijstand. Er is een piek ontstaan in die aanvragen die op korte termijn moeten worden weggewerkt.
Expertise/Vakgebied
Je hebt kennis van de participatiewet op het gebied van rechtmatigheid, kennis van gemeentelijke regelingen en kennis van initiatieven gericht op armoedebestrijding en participatie. Daarnaast heb je kennis en ervaring op het gebied van bijzondere bijstand in het kader van bewind voeringen. En heb je inzicht in relevante jurisprudentie.
Inhoud van de Opdracht
Als InkomensspecialistBijzondere bijstand ben je verantwoordelijk voor de volgende opdracht: Gemeente Breda heeft het afgelopen jaar een achterstand opgelopen en loopt hiermee het risico de wettelijke termijnen te overschrijden. Om deze achterstand weg te werken en dit jaar de taakstelling te behalen hebben we tijdelijk extra capaciteit nodig zodat het team zich kan focussen op de aanvragen levensonderhoud.
Het voeren en verwerken van intakegesprekken met de doelgroep die onder bewindvoering staan m.b.t. bijzondere bijstand in het systeem Suite. Deze gesprekken voer je om te komen tot een toekenning/afwijzing.
Je levert rapportage waarin de resultaten zijn opgenomen dat deze groep juist en correct beoordeeld is en de aantallen.
Binnen deze opdracht gelden de volgende outputgerichte afspraken binnen de kaders van de Participatiewet en gemeentelijke beleidsregels:
Afhandelingstermijn: 90% van de dossiers afgehandeld binnen de wettelijke termijnen.
Kwaliteit: Minimaal 95% van de besluiten voldoen aan juridische en beleidsmatige toetsing.
Eindresultaat
Aan het einde van de opdracht heb je 360 (gemiddeld 15 dossiers per week) weggewerkt.
Kandidaat en opdrachtgever hebben samen het streven uitgesproken om de dossiers binnen een periode van maximaal 6 maanden (dus uiterlijk 31-12-2025) af te ronden en te beoordelen. Openstaande dossiers per 31-12-2025 worden overgedragen aan een interne collega.
Via maandelijkse rapportages vindt verantwoording plaats over invulling, acties, resultaten en vervolgacties. Dit is een 1-op-1 overleg tussen kandidaat en opdrachtgever.
Samenwerken en netwerken
Jij schakelt op het juiste moment de juiste mensen in voor steun en medewerking en escaleert waar nodig.
Je stemt elke 4 weken af met de opdrachtgever over de voortgang van de opdracht en de te behalen resultaten.
Wat vragen wij?
Je hebt aantoonbaar hbo werk- en denkniveau en minimaal 2 jaar ervaring met de Participatiewet op het gebied van rechtmatigheid.
Je denkt creatief en bent klant- en servicegericht.
De menselijke maat binnen de rechtmatigheid weet jij goed te herkennen en duiden.
Je bent actief gericht op het behalen van resultaten en doelstellingen.
Je communiceert empathisch en duidelijk, en straalt rust en vertrouwen uit.
Je blijft effectief reageren onder druk, ook als je vervelend wordt benaderd.
Goede schriftelijke vaardigheden en analytisch vermogen.
Beschikbaar voor 20 uur per week gedurende de opdrachtduur.
Wat neem je mee?
Je kan zelfstandig beoordelen of een inwoner recht heeft op Bijzondere bijstand
Je beschikt over up to date kennis van de participatiewet op het gebied van rechtmatigheid
Je bent accuraat en snel met dossiervorming in gemeentelijke systemen
Je bent in staat je snel zaken eigen te maken.
Wie zijn wij? De opdracht die je uit gaat voeren is voor het team Inkomensspecialisten (INK) dat onderdeel uitmaakt uit van het Sociaal Economisch Domein. Het team valt binnen de keten Participatie en bestaanszekerheid.
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via 06 43 36 34 25 / nikki.nowack@kbenp.nl.
Delen:
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.