Logo van Gemeente Bergen op Zoom
Logo van Gemeente Bergen op Zoom

 Functioneel Applicatiebeheerder Bedrijfsvoering

Jacob Obrechtlaan 4, 4611 AR Bergen op Zoom, Nederland

Sluit over 9 dagen

Begindatum:

19 jan 2026

Einddatum:

19 jul 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

17 dec 2025
Opdracht tarief 100Opdracht uren 32 - 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Ben jij de verbindende schakel die applicaties optimaal laat aansluiten op de praktijk én gebruikers vooruit helpt?

Binnen onze organisatie spelen applicaties een cruciale rol in het ondersteunen van onze processen en dienstverlening. Als Functioneel Applicatiebeheerder zorg jij ervoor dat deze applicaties optimaal aansluiten op de behoeften van onze gebruikers en betrouwbaar blijven functioneren. Op dit moment zoeken wij een functioneel applicatiebeheerder met een focus op financiële en HR-processen.

Je bent het aanspreekpunt voor verzoeken, wensen en verstoringen rondom applicaties en vertaalt deze naar concrete oplossingen. Daarnaast denk je mee over verbeteringen, bewaak je dat processen efficiënt verlopen en werk je nauw samen met collega's en leveranciers. Jouw doel? Applicaties die niet alleen werken, maar écht waarde toevoegen aan onze organisatie.

Wat ga je doen?

  • Analyseren en optimaliseren van het gebruik van applicaties: je kijkt kritisch naar inrichting, rechten, workflows en gebruiksgemak.
  • Doorvoeren van verbeteringen in samenwerking met gebruikers, collega-beheerders en leveranciers.
  • Ondersteunen van gebruikers bij vragen en het oplossen van verstoringen.
  • Actueel houden van documentatie en werkinstructies, zodat iedereen met de juiste informatie werkt.
  • Adviseren en begeleiden bij de inrichting van applicaties en het gebruik ervan.
  • Opleveren van concrete verbeterpunten die bijdragen aan een efficiëntere bedrijfsvoering.
  • Geven van trainingen aan eindgebruikers om het maximale uit de applicaties te halen.

Dankzij jouw inzet kunnen onze professionals inwoners snel en goed helpen - met stabiele applicaties die perfect aansluiten op hun werkprocessen.

Eisen

  • Je hebt minimaal een hbo-opleiding afgerond, bij voorkeur in de richting van Bedrijfskunde, Informatica of Functioneel Beheer.
  • Je hebt minimaal 3 jaar ervaring als Functioneel Beheerder.
  • Je hebt aantoonbare kennis en ervaring als Functioneel Beheerder met ERPx.
  • Bij het gunnen van de opdracht moet er een geldige VOG overlegd kunnen worden.
  • In verband met de wet DBA kan deze opdracht niet door een ZZP'er worden ingevuld. De kandidaat wordt in loondienst gedetacheerd. Doorleen is niet toegestaan.

Wensen en competenties

Wensen

  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare recente kennis en ervaring met het werken met bekende frameworks, zoals ITIL, ASL of BISL. (5 Punten)
  • De aangeboden kandidaat heeft recente kennis en ervaring met het functioneel beheer van HR pakketten. (5 Punten)
  • De aangeboden kandidaat heeft recente relevante kennis en ervaring met implementatie van wet- en regelgeving op het gebied informatiebeveiliging. (maximaal 10 punten)
  • De aangeboden kandidaat kan 19 januari starten. (5 Punten)

Competenties

  • Analytisch vermogen: Je kunt snel processen doorgronden, verbeterpunten signaleren en deze vertalen naar praktische oplossingen in de applicatie.
  • Communicatie: Je communiceert helder en weet draagvlak te creëren voor veranderingen.
  • Teamwork: Je werkt samen met je collega's op het beheer van de applicaties die in het domein Bedrijfsvoering vallen. Dit betekent dat je ook optreedt als sparringpartner voor andere applicaties die niet direct onder jouw verantwoordelijkheid vallen.

Organisatie en team

Organisatieomschrijving

De stad Bergen op Zoom is een vestingstad, gelegen op de Brabantse Wal, op de overgang van land en zee, zand en klei, hoog en laag. Het is een compacte stad met een historische kern, omgeven door water, bos en heide. Het dorp Halsteren en de kernen Lepelstraat en Heimolen vormen samen de woonkernen in het landelijk gebied van de gemeente Bergen op Zoom. De unieke ligging tussen de mainports Rotterdam en Antwerpen en een rijke cultuurhistorie zijn de belangrijkste kenmerken van de gemeente. Bergen op Zoom kent een goede ontsluiting op de landelijke infrastructuur.

Werken bij Informatisering & Automatisering

De afdeling Informatisering & Automatisering ondersteunt de bedrijfsvoering met betrouwbare, veilige en toekomstgerichte ICT en informatiemanagement. We zorgen voor optimaal gebruik van informatie door beleid, advies, beheer en innovatie. Digitalisering, anders werken en nieuwe technologieën stellen hoge eisen aan gemeenten, en daar spelen wij met onze expertise op in. Onze afdeling werkt aan proces- en risicomanagement en digitalisering vanuit de IV-visie: samen bouwen we aan een moderne en toekomstbestendige gemeente.

Gespreksinformatie

De kandidaten met de hoogste score van de gunningscriteria kunnen worden uitgenodigd voor een gesprek. Tijdens dit gesprek wordt gekeken of het CV van de kandidaat aansluit op de door ons gestelde criteria voor deze vacature.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: Ja

Hybride: Geen verdere informatie

Aantal professionals of FTE: 1

Overig algemeen:

Randvoorwaarden CV

Met een CV wordt bedoeld een overzicht van de werkervaring van de aangeboden kandidaat. De CV is in het Nederlands opgesteld en wordt verstrekt in PDF. De ingediende CV mag maximaal bestaan uit 4 pagina's dubbelzijdig. In de CV dienen minimaal de onderstaande punten benoemd te worden:

  • Welke werkzaamheden / projecten uitgevoerd zijn, het werkbestand en uw rol hierin
  • Start- en einddatum van de werkzaamheden (aantal uur per week)

Indien de CV de bovengenoemde punten niet bevat, kan de aanbieding terzijde gelegd worden.

Vergoedingen

Parkeren: Een parkeervergunning wordt niet verstrekt door de gemeente Bergen op Zoom. Indien de werknemer een parkeervergunning aan wil vragen kan hiervoor contact opgenomen worden met Parkeerbeheer Bergen op Zoom

Reiskosten:

  • Woon - werk kilometers worden niet vergoed
  • Kilometers gemaakt op het werk met de auto kunnen gedeclareerd worden, de vergoeding hiervoor bedraagt € 0,19 per kilometer

Telefoon: De werknemer dient zelf zorg te dragen voor een mobiele telefoon

Werkplek: Door de gemeente Bergen op Zoom wordt een werkplek (bureau) ter beschikking gesteld waarvan de medewerker gebruik kan maken. De medewerker dient zelf een deugdelijke laptop mee te brengen en toebehoren om de werkzaamheden op uit te voeren. Met deze laptop kan de medewerker inloggen op het netwerk van de gemeente Bergen op Zoom

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr