Logo van Gemeente Breda
Logo van Gemeente Breda

Adviseur Casemanager Verzuim

Claudius Prinsenlaan 10, 4811 DJ Breda, Nederland

Sluit over 18 dagen

Begindatum:

12 jan 2026

Einddatum:

1 jul 2026

Uren per week:

24 - 28

Publicatiedatum:

15 dec 2025
Opdracht tarief 250Opdracht uren 24 - 28
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Adviseur Casemanager Verzuim

Ben jij de expert die onze collega's actief ondersteunt bij re-integratie en WIA? En maak jij je sterk voor collega's, juist als het even niet lukt? Dan zijn wij op zoek naar jou!

Zelf doen, samen borgen dat is onze visie op inzetbaarheid en vitaliteit. Hoewel we binnen Gemeente Breda de focus leggen op preventie, blijft verzuimbegeleiding een belangrijk onderdeel van ons werk. Jij speelt daarin een cruciale rol. Met jouw kennis en aanpak help je collega's om inzetbaar te blijven of weer terug te keren op de werkvloer. Zo maak jij het verschil voor onze mensen én voor Breda.

Wat ga je doen?

Jij bent dé schakel in het behouden van medewerkers op de werkvloer en het terugbrengen van collega's na verzuim.
Je richt je op complexe casuïstiek, voorbereiding van het tweede ziektejaar en WIA-aanvragen.
Je ondersteunt leidinggevenden bij contact met de bedrijfsarts en interventiepartijen.
Je adviseert over Wet Verbetering Poortwachter en 1e en 2e Spoortrajecten.
Je werkt nauw samen met casemanagers, HR-adviseurs en collega's van team Inzetbaarheid.
Je zorgt dat de juiste interventies worden ingezet om verzuim om te buigen en inzetbaarheid te vergroten.

Eisen

  • HBO werk- en denkniveau.
  • Een aantoonbare afgeronde vervolgopleiding casemanagement verzuim (RCCM/ CROV).
  • Minimaal 3 jaar aantoonbaar werkervaring als casemanager verzuim. Ervaring is opgedaan binnen een grote organisatie waarbij de kandidaat zowel met medewerkers, leidinggevenden, HR en bedrijfsartsen te maken heeft gehad.
  • Ervaring met complexe casuïstiek zoals niet meewerken aan re-integratie, situaties waarbij functioneren en ziekte door elkaar heen lopen.
  • Actuele kennis van wet- en regelgeving rondom arbeidsverzuim, arbeidsongeschiktheid en re-integratie.
  • Een aantoonbare registratie in het beroepsregister casemanagement bij RNVC of CS.
  • Ervaring met Wet Verbetering Poortwachter en WIA-trajecten.
  • Bereid om minimaal 75% van de uren op een locatie van gemeente Breda aanwezig te zijn.

Wensen en competenties

Wensen

  • Uw kandidaat heeft ruime kennis en ervaring in het werken met het E-HRM systeem Afas. (15 Punten)
  • Uw kandidaat heeft minimaal een aantoonbare afgeronde Hbo-opleiding, bij voorkeur in de richting HRM. (5 Punten)
  • Het cv is voorzien van recente, relevante referenties (met contactgegevens) of deze kunnen op aanvraag direct aangeleverd worden. (max 5 Punten)
  • Uw kandidaat kan starten op de startdatum van deze opdracht/aanvraag. (max 10 Punten)

Competenties

  • Je beheerst de gesprekstechniek waarin de gesprekspartner uitgenodigd, uitgedaagd, geactiveerd of aangesproken wordt.
  • Je bent empathisch naar de mens en diens situatie en tegelijkertijd zakelijk op het proces en de gemaakte afspraken en verplichtingen.
  • Je bent organisatorisch sterk en dit zie je terug in je werk door planmatig en gestructureerd te werken.
  • Je hebt een flexibele, vitale en klantgerichte houding.
  • Je bent creatief in het opzetten van een netwerk en het realiseren van re-integratieplaatsen.

Organisatie en team

Waar jij en je collega's het verschil maken

Je werkt binnen het Expertteam Vitaliteit & Inzetbaarheid, onderdeel van HR. Samen met casemanagers, HR-adviseurs en collega's van team Inzetbaarheid pak je verzuim en re-integratie aan. De lijnen zijn kort, de samenwerking intensief. Jullie doel? Verzuim terugdringen, inzetbaarheid vergroten en collega's goed begeleiden. Zo maken jullie samen impact op Breda.

Werken voor Breda. Dat geeft meer dan voldoening.

Breda brengt het samen

Bij Gemeente Breda vinden we het belangrijk dat iedereen zich welkom voelt. We moedigen je aan om jezelf te laten zien, je ideeën te delen en voor jezelf op te komen. Iedere collega brengt iets unieks mee. Jouw kennis, ervaring en persoonlijkheid maken het verschil; voor jezelf, je team én de stad.
Breda is de tiende stad van Nederland, met grote maatschappelijke opgaven. Hier is veel te doen én je mag hier veel doen. We pakken die opgaven samen aan. Dat doen we met lef, betrokkenheid en een scherp oog voor resultaat. Je krijgt de ruimte om verantwoordelijkheid te nemen en het initiatief te pakken. Gemeente Breda brengt het samen. Dus stop alles wat je bent in alles wat je doet en help zo jezelf én onze stad vooruit.

Gespreksinformatie

Gesprekken zullen plaats vinden op donderdag 8 januari.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: Ja

Hybride: En je bent bereidt om minimaal 75% van de uren op een locatie van gemeente Breda aanwezig

Aantal professionals of FTE: 1

Overig algemeen:

De Gemeente Breda volgt de Wet Normering Topinkomens. Voor 2026 is het algemeen bezoldigingsmaximum vastgesteld op € 262.000. Het maximumuurtarief bedraagt vanaf 2026 voor de eerste twaalf kalendermaanden € 250.

Om bij de gemeente Breda te komen werken, stellen wij een verklaring omtrent gedrag verplicht. Het betreft een VOG met screeningsprofiel 11, 12, 13, 22, 41 en 53.

Kandidaten die intern op deze aanvraag reageren krijgen bij gebleken geschiktheid voorrang op externe werving.

De inhuur wordt gebaseerd op het in de uitvraag opgegeven aantal uren per week. Gedurende de inhuurperiode kunnen omstandigheden wijzigen, waardoor een ander aantal uren per week gewenst is. Indien deze situatie zich voordoet, worden in onderling overleg en in alle redelijkheid en billijkheid afspraken gemaakt over wijziging van het aantal uren per week.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr