Logo van Gemeente Barneveld
Logo van Gemeente Barneveld

Interim Kwartiermaker, Adviseur, Teamontwikkelaar, Coach

Gemeente Barneveld

Raadhuisplein 2, 3771 ER Barneveld, Nederland

Sluit over 5 dagen

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

1 jul 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

10 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 32 - 36

Omschrijving

Opdracht

Binnen Bestuursondersteuning richt je je op het stabiliseren en professionaliseren van de vijf disciplines. Je verbetert samenwerking en zorgt voor duidelijke functies, rollen, taken en verantwoordelijkheden zodat teams effectief kunnen functioneren. Tegelijkertijd geef je onafhankelijk advies over de toekomstige teamsamenstelling en werk je aan een gedragen visie voor de toekomst. Om dit te realiseren voer je interventies uit op structuur, cultuur en processen. Waar nodig bied je mediation bij samenwerkingsproblemen en grijp je in met crisismanagement om acute knelpunten snel op te lossen. Alles met een doel: een sterke, goed samenwerkende en toekomstbestendige organisatie.

Werkzaamheden

  • Analyse, onderzoek & advies Voert een onafhankelijke teamdiagnose uit (cultuur, structuur, processen, samenwerking, rollen).
  • Analyseert de effectiviteit van de huidige teamsamenstelling.
  • Levert scenarios en advies op m.b.t. mogelijke herstructurering / opsplitsing.
  • Adviseert de concerndirecteur Dienstverlening en relevante stakeholders.
  • Kwartiermaken & inrichting Richt een heldere structuur, werkprocessen, overlegcycli en spelregels in.
  • Bouwt aan een gezamenlijke koers, rolverdeling en professionele basis.
  • Levert een plan voor duurzame teamontwikkeling.
  • Coaching & samenwerking Coacht medewerkers en (sub)teams in hun samenwerking en rolopvatting.
  • Creeert veiligheid, vertrouwen en focus.
  • Intervenieert bij conflicten of vastgelopen samenwerking.
  • Crisismanagement Pakt acute organisatorische knelpunten op.
  • Zorgt voor stabilisering van werkdruk, onderlinge afstemming en prioritering.

Eisen

Vereisten / knock-outcriteria

  • Bring your own device is van toepassing. In geval van zzp/ zzp tussenkomst : dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten, een laptop wordt verzorgd door de opdrachtgever. In andere gevallen wordt er een laptop + telefoon geleverd door Barneveld;

  • Een aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;

  • Aantoonbare werkervaring als projectleider bij een gemeente met opdrachten waarbij teamontwikkeling, organisatieadvies en veranderkunde centraal stond (benoem duidelijk in cv);

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als leidinggevende bij een gemeente met teams die meerdere disciplines combineren (benoem duidelijk in cv);

  • Aantoonbaar beschikbaar vanaf 1 januari 2026 voor 32 uur per week (benoem duidelijk in cv).

Wensen en competenties

Selectiecriteria te beoordelen door administratieve partner (weging, totaal 100 punten)

  • Aantoonbare werkervaring als projectleider in de afgelopen 5 jaar bij een gemeente met opdrachten waarbij teamontwikkeling, organisatieadvies en veranderkunde centraal stond (benoem duidelijk in cv) (30 punten);

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als leidinggevende in de afgelopen 10 jaar bij een gemeente met teams die meerdere disciplines combineren (benoem duidelijk in cv) (25 punten);

  • Aantoonbare werkervaring met de aanpak voor diagnose, interventies en visievorming (benoem duidelijk in cv) (25 punten);

  • Aantoonbare werkervaring als Kwartiermaker in een politiek-bestuurlijke omgeving (benoem duidelijk in cv) (20 punten);

Competenties

  • Bestuurlijke sensitiviteit

  • Analytisch vermogen

  • Onafhankelijk adviseur

  • Coachend, verbindend, de-escalerend

  • Strategisch denker met uitvoeringskracht

  • Procesregisseur

  • Structuurbrenger

  • Veranderkundig sterk

Organisatie en team

Werken bij de gemeente Barneveld

Barneveld groeit. We zetten ons in voor wat onze inwoners en ondernemers belangrijk vinden. Logisch, want we zijn er voor elkaar. Groei brengt ook uitdagingen met zich mee. Dat maakt het spannend en boeiend. Daarom kunnen we jouw kennis, ervaring en ideeen goed gebruiken. Want jij kunt het verschil maken. En wij bieden jou fijne collega's, een leuke werksfeer en aandacht voor balans en prive.

Team & Context

Het team Bestuursondersteuning is een samengestelde eenheid van vier inhoudelijk verschillende disciplines: juridische zaken, economische zaken & gebiedsregie, inkoop, bestuur & managementsecretariaat, kabinet. De professionele niveaus, rollen, samenwerking en ontwikkelfasen verschillen sterk. Hierdoor is sprake van een complex, diffuus team met een span of control van circa 40 medewerkers met een beperkte samenhang. Daarnaast is er hoge werkdruk, zijn er samenwerkingsvraagstukken en ontbreekt een gedragen visie op de toekomstige inrichting. De behoefte ligt niet op traditioneel leidinggeven. De behoefte betreft herstel, coaching, structuur aanbrengen, (soms) crisismanagement en strategisch advies over de toekomst van het team. Een centrale vraag kan luiden: Kan het team in deze breed samengestelde vorm functioneren of is herstructurering / opsplitsing noodzakelijk? De gemeente zoekt daarom een zelfstandig interim professional die als kwartiermaker, adviseur, teamontwikkelaar, coach aan de slag gaat.

Gespreksinformatie

Beoordeling Stap 1: Beoordeling cvs op minimumeisen

De administratieve partner beoordeelt de cvs op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) cvs die aan de organisatie worden voorgelegd

De administratieve partner beoordeelt de cvs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria te beoordelen door de administratieve partner. De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek

De opdrachtgever beoordeelt de cvs van de kandidaten die door de administratieve partner zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek

In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Optie tot verlenging: 2x 3 maanden

Aantal professionals of FTE: 1 professional

Overig algemeen:

Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen

Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Overige informatie

De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, do, vr