Logo van Gemeente Barneveld
Logo van Gemeente Barneveld

Programmamanager Fysieke Ontwikkelopgave

Gemeente Barneveld

Raadhuisplein 2, 3771 ER Barneveld, Nederland

Sluit over 9 dagen

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

1 mei 2026

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

10 dec 2025
Opdracht tarief 145Opdracht uren 32

Omschrijving

Opdracht

Als interim programmamanager Fysieke Ontwikkelopgave ben je opdrachtnemer voor het verder programmatisch inrichten, structureren en realiseren van de fysieke ontwikkelopgave van Barneveld. Het programma omvat grootschalige woningbouw, uitbreiding bedrijventerreinen en complexe infrastructurele vraagstukken. De gemeente Barneveld bevindt zich in een groeifase, waardoor professionalisering en strategische programmasturing noodzakelijk zijn. De opdrachtnemer voert de opdracht zelfstandig uit en bepaalt zelf de werkwijze en prioritering binnen de afgesproken doelstellingen. Er vindt periodieke afstemming plaats met de opdrachtgever over voortgang en resultaten, zonder dagelijkse aansturing.

Werkzaamheden

  • Programmatisch vormgeven, aansturen en verder brengen van de Fysieke Ontwikkelopgave.
  • Opstellen en bewaken van het programma, inclusief lange- en middellangetermijn-doelstellingen.
  • Initieren van nieuwe ontwikkelingen binnen het programma binnen de geldende budgettaire kaders.
  • Vervullen van de opdrachtgeverrol richting projectleiders en verbinden met concerndirecteur en teamleiders.
  • Bouwen aan een stevige programmatische structuur binnen een omgeving die nog in ontwikkeling is.
  • In control komen op bestaande projecten, focus aanbrengen en projectportfolio goed uitlijnen.
  • Sturing geven aan veranderende werkwijze rondom verstedelijkingsopgaven.
  • Bijdragen aan portfoliosturing, prioritering en optimale inzet van capaciteit.

Eisen

  • Bring your own device is van toepassing. In geval van zzp/ zzp tussenkomst : dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten, een laptop word verzorgd door de opdrachtgever. In andere gevallen wordt er een laptop + telefoon geleverd door Barneveld.
  • Een aantoonbare afgeronde WO bachelor of WO master opleiding;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare leidinggevende werkervaring met het realiseren van woningbouwprojecten en bedrijventerreinen;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring bij een gemeente binnen het fysieke domein (benoem duidelijk in cv);
  • Aantoonbaar beschikbaar vanaf 1 januari 2026 voor 32 uur per week (benoem duidelijk in cv)
  • Een maximum uurtarief van 145,- exclusief btw, inclusief woon- en werkverkeer, parkeerkosten en Flextender fee.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar bij een gemeente binnen het fysieke domein (benoem duidelijk in cv) (30 punten).
  • Aantoonbare werkervaring met fysieke ontwikkelopgaven bij een gemeente (30 punten).
  • Aantoonbare werkervaring als opdrachtgever van gebiedsontwikkeleingen en infrastructurele opgaven (20 punten).
  • Aantoonbare werkervaring met sturen in bestuurlijke omgevingen (benoem duidelijk in cv) (20 punten).

Competenties

  • Energie en ondernemerschap
  • Koersvastheid (gericht op het behalen van doelen)
  • Mensgericht leiderschap
  • Autonomie in werken
  • Initiatief nemen
  • Scherp prioriteren
  • Overzicht behouden
  • Teamleden meenemen en motiveren
  • Sterke communicatieve vaardigheden
  • Bestuurlijke sensitiviteit
  • Strategische sensitiviteit

Organisatie en team

Werken bij de gemeente Barneveld

Barneveld groeit. We zetten ons in voor wat onze inwoners en ondernemers belangrijk vinden. Logisch, want we zijn er voor elkaar. Groei brengt ook uitdagingen met zich mee. Dat maakt het spannend en boeiend. Daarom kunnen we jouw kennis, ervaring en ideeen goed gebruiken. Want jij kunt het verschil maken. En wij bieden jou fijne collega's, een leuke werksfeer en aandacht voor balans en prive.

Gemeentelijke organisatie en context

Het Programma Fysieke Ontwikkelopgave

Het programma richt zich op groei en verstedelijking van Barneveld, waaronder uitbreiding van woningbouw, bedrijventerreinen en infrastructuur. Het betreft een uitvoeringsgericht programma met hoge complexiteit. Projecten worden onderdeel van het programma zodra beleidsontwikkeling in de lijnorganisatie leidt tot concrete opgaven. De huidige focus ligt op de bestaande projecten en het realiseren van overzicht, sturing en prioritering. Gemeente Barneveld werkt met drie aandachtsgebieden: Dienstverlening, Samenleving en Leefomgeving. De concerndirecteur Leefomgeving is de ambtelijk opdrachtgever van dit programma. Barneveld is een groeigemeente met grote ontwikkelopgaven (8.000 woningen tot 2040, uitbreiding bedrijventerreinen en nieuwe infrastructuur). De programmatische aanpak is essentieel om deze groei in goede banen te leiden.

Gespreksinformatie

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in
de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het
bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te
beoordelen door de opdrachtgever”

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek

De opdrachtgever beoordeelt de cvs van de kandidaten die door de administratieve partner zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek

In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zullen in overleg met de kandidaten worden ingepland. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen spoedig na sluiten bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: 2x 4 maanden

Hybride: De opdrachtnemer stemt zelf in overleg met de opdrachtgever af op welke momenten dit het meest effectief is, waarbij hybride werken mogelijk blijft binnen de kaders van de opdracht.

Aantal professionals of FTE: 1 persoon

Overig algemeen:

Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 14. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen

Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen

De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma Di Wo Do Vr

Fee administratieve partner

De administratieve partner brengt voor deze opdracht 1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

Overige informatie

De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, do, vr