Logo van Gemeente Arnhem
Logo van Gemeente Arnhem

Strategisch financieel manager Spoorzone Arnhem Oost

Koningstraat 38, 6811 DG Arnhem, Nederland

Sluit over 6 dagen

Begindatum:

1 dec 2025

Einddatum:

30 nov 2026

Uren per week:

24 - 32

Publicatiedatum:

30 okt 2025
Opdracht tarief 150Opdracht uren 24 - 32
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

LET OP: In verband met het spoedkarakter van deze opdracht, wordt deze aanvraag verkort uitgezet.

Opdracht omschrijving

De gemeente Arnhem is bezig met een forse verstedelijkingsopgave en een schaalsprong. De schaalsprong betekent niet alleen dat de stad groeit maar dat de organisatie ook moet groeien. Zowel in kwantiteit maar ook in kwaliteit. De gemeente zet de stap naar een ontwikkelgerichte organisatie. Voor de grootste ontwikkelopgave van Arnhem, NOVEX Spoorzone Arnhem Oost, zoeken wij versterking in de vorm van een financieel strategisch manager. De ontwikkeling van de Spoorzone Arnhem Oost vraagt veel van de organisatie en gaat in een hoog tempo. We werken hier aan een grootschalige toevoeging van wonen en werken aan de bestaande stad. Dit brengt niet alleen inhoudelijke vraagstukken met zich mee maar ook financiële opgaven.

De spoorzone bestaat uit verschillende deelgebieden; de deelgebieden bevinden zich in een verschillende fase van (plan) ontwikkeling. Een klein aantal projecten zijn gerealiseerd of in uitvoering; het grootste deel zit in de fase van planvorming (initiatief/ definitie/ ontwikkelingsfase).

Voor het project Spoorzone Arnhem Oost wordt er gerapporteerd aan de projectdirecteur van de Spoorzone die eindverantwoordelijk is voor deze ontwikkeling en werkt nauw samen met de senior planeconoom, de grondzakenjurist, de businesscontroller van deze ontwikkeling en de concerncontroller.
De doelstelling is om een sterke financiële structuur op te zetten voor deze gebiedsontwikkeling waarbij samen met planeconomen, de project/businesscontrollers en financieel adviseurs wordt gestreefd naar een stevige financiële basis voor nu en in de toekomst. De functie valt binnen de afdeling Gebiedsrealisatie waarbij het inbrengen van kennis en ervaring in de afdeling onderdeel is van de opgave om bij te dragen aan de doorontwikkeling van de afdeling.

Voor de ontwikkeling van de NOVEX Spoorzone Arnhem Oost, zijn en worden subsidies verstrekt door het Rijk (Ministerie van VRO en Ministerie van I&W), die gaan bijdragen aan de haalbaarheid van de ontwikkelingen. Het stroomlijnen en beheersbaar houden van de subsidiestromen is ook relevant in de verdere uitwerking.

Met de diverse ontwikkelingen is ook de betrokkenheid van marktpartijen en corporaties integraal onderdeel van het planproces. In dit proces is ook behoefte aan overall strategie en sturing op de financiële koers, (on)mogelijkheden, kaderstelling voor onderhandelingen en strategiebepaling.

De beoogde financieel strategisch manager zal verantwoordelijk worden voor de uitvoering en toezicht op de financiële strategie van de Spoorzone Arnhem Oost ('financiële huishouding'). Hij of zij overziet financieel gezien de opgave van de gehele Spoorzone en brengt de financiële strategie van de Spoorzone een stap verder.

Relevante onderdelen van de financiële strategie zijn o.a.:

  • Haalbare businesscases;

  • Minder/ beheersbare financiële risico's;

  • Voldoende middelen voor, en doelmatige inzet van gemeentelijke cofinanciering;

  • Overall sturing op plankosten; inzicht verkrijgen d.m.v. analyses en maken van prognoses;

  • Inzicht in de mogelijke gevolgen voor de financiële positie van de gemeente en je doet voorstellen voor bijsturing;

  • Zicht op de gevolgen voor de fiscale positie van het grondbedrijf en de gemeente a.g.v. de ontwikkelingen in de Spoorzone en je doet optimaliseringsvoorstellen;

  • BTW-vraagstuk.

De basis voor de financiële structuur wordt gevormd door o.a.:

  • Businesscase(s)/ grondexploitaties;

  • Rolneming gemeente in specifieke vraagstukken (energie, mobiliteit, parkeren) gericht op het financiële onderdeel;

  • Verwerving en managen van subsidies;

  • Cofinanciering;

  • Maatschappelijke voorzieningen (begroting);

  • Beheer en onderhoud;

  • Risico's en weerstandsvermogen; risicomanagement;

  • Projectbeheersing op schaalniveau van de spoorzone (integraal overzicht, verplichtingen, planning, prognoses);

  • Treasury;

  • Winsttoets VpB voor Grondbedrijf – effect vanuit de ontwikkelopgave van de Spoorzone.

Eisen

  • De aangeboden kandidaat is gedurende de uitvoering van de gehele Opdracht in loondienst bij Opdrachtnemer / Onderaannemer en geen ZZP'er / ondernemer.
  • De kandidaat is aantoonbaar in het bezit van een erkend, afgerond en volledig diploma op minimaal WO-niveau in de richting van financieel management, economie, accountancy, of planeconomie.
  • De kandidaat beschikt aantoonbaar over een relevant functioneel netwerk op het gebied van gebiedsontwikkeling.
  • De kandidaat heeft aantoonbaar minimaal 20 jaar werkervaring in de financiële sturing van gebiedsontwikkeling binnen een grote complexe organisatie.
  • De kandidaat heeft aantoonbaar ruime ervaring in werkvelden planeconomie, controlling, financieel management en/of een combinatie hiervan, binnen een bestuurlijke organisatie.
  • De kandidaat heeft aantoonbaar werkervaring opgedaan met dossiers als subsidies, grondverwerving, businesscasemanagement en in het onderhandelen met financiële randvoorwaarden als uitgangspunt.
  • De kandidaat heeft aantoonbaar Kennis van en ervaring met uitwerken van een winsttoets vennootschapsbelasting voor gemeentelijke grondbedrijven, evenals kennis van en werkervaring met het toepassen van de BBV-richtlijnen grondbeleid.

Wensen en competenties

Wensen

  • De kandidaat heeft aantoonbaar minimaal 20 jaar werkervaring in de financiële sturing van gebiedsontwikkeling binnen middelgrote of grote gemeente.

  • De kandidaat heeft aantoonbaar ruime werkervaring met planeconomie, controlling en financieel management binnen een gemeentelijke organisatie.

  • De kandidaat beschikt aantoonbaar over een relevant functioneel netwerk op het gebied van gebiedsontwikkeling binnen de overheid en het bedrijfsleven.

Competenties

  • Politiek-bestuurlijke sensitiviteit:
    Anticipeert op en onderkent de relevantie van gebeurtenissen in de politiek-bestuurlijke context die van invloed zijn op de positionering van de gemeente.

  • Probleemanalyse:
    Signaleert problemen, zoekt en herkent belangrijke informatie, rafelt vraagstukken uiteen en legt verbanden tussen gegevens.

  • Overtuigingskracht:
    Toont gedrag dat er op is gericht om anderen te overtuigen van een bepaald standpunt en instemming te krijgen met bepaalde plannen of ideeën.

  • Resultaatgerichtheid:
    Maakt een vertaalslag van doelen naar beoogde resultaten en weet deze op een efficiënte en effectieve wijze te realiseren. Toont zich aanspreekbaar op resultaten.

  • Samenwerken:
    Heeft oog voor het groepsbelang en draagt actief bij aan het gemeenschappelijke resultaat.

  • Visie:
    Vormt zich een beeld van de toekomstige ontwikkelingen. Concentreert zich op de hoofdlijnen en formuleert de langere termijn doelstellingen en de strategische planning om in te spelen op de ontwikkelingen.

Organisatie en team

Klant: Gemeente Arnhem
Afdeling: Gebieds- en Vastgoedrealisatie

De functie valt binnen de afdeling Gebiedsrealisatie waarbij het inbrengen van kennis en ervaring in de afdeling onderdeel is van de opgave om bij te dragen aan de doorontwikkeling van de afdeling. Voor het project Spoorzone Arnhem Oost wordt er gerapporteerd aan de projectdirecteur van de Spoorzone die eindverantwoordelijk is voor deze ontwikkeling en werkt nauw samen met de senior planeconoom, de grondzakenjurist, de businesscontroller van deze ontwikkeling en de concerncontroller.

Gespreksinformatie

De kandidaten van de top 3 in de ranking worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek. Dit gesprek kan plaatsvinden via Teams of op locatie. De data/tijdstippen waarop een gesprek kan plaatsvinden zijn aangegeven in de aanvraag. Mocht jouw kandidaat of jijzelf in de top 3 van de ranking uitkomen, dan zal de Inhuurbalie026 de exacte datum/tijdstip met jou afstemmen en communiceren aan de inhurende manager.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging
Optioneel 2 x 1 jaar

CV-eisen
Zorg voor een duidelijke omschrijving van het profiel en laat hierbij de eisen en wensen duidelijk naar voren komen. Plaats in het CV ook (indien van toepassing) de gegevens van de verantwoordelijke accountmanager met naam, e-mailadres én telefoonnummer zodat wij weten met wie wij contact op kunnen nemen.

Opmerkingen maximum tarief
EUR 150, is het maximumtarief waarvoor wij inschrijvingen accepteren, niet het gewenste tarief.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl of met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, do, vr
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr