Begindatum:
29 sept 2025Einddatum:
30 sept 2026Publicatiedatum:
10 sept 2025Op verschillende plekken in de stad wordt uitwerking gegeven aan de ambities uit de Woondeal regio Arnhem/Nijmegen en aan de Verstedelijkingsstrategie Groene Metropool Arnhem, Nijmegen en Foodvalley. De ambitie is groot: 60.000 woningen erbij tot 2040. Grofweg betekent dit dat in Arnhem de komende 20 jaar het aantal woningen met circa 16.000 gaat toenemen. Is het jouw ambitie om als Senior adviseur grondzaken, samen met een professioneel team hieraan te werken? Dan zijn wij op zoek naar jou!
Als Senior Adviseur Grondzaken adviseer je vanuit juridische invalshoek over (grootschalige) gebiedsontwikkeling, herontwikkeling van onroerende zaken, vastgoedtransacties, verkoop-, ontwikkel- en onderhandelingsstrategieën.
Je gaat aan de slag met uitdagende ontwikkelingen. Concreet betekent dit dat je in ieder geval onderdeel gaat uitmaken van de projecten herontwikkeling Presikhaaf (onderdeel van de grootschalige gebiedsontwikkeling Spoorzone Oost), de herontwikkeling van het Bestuurskwartier en de herontwikkelingen in Arnhem Noord.
Taken en verantwoordelijkheden:
Je stelt complexe (samenwerkings-) overeenkomsten en anterieure overeenkomsten op. Je toets deze overeenkomsten aan de huidige wet- en regelgeving.
Je signaleert kansen en knelpunten in complexe projecten en adviseert proactief over mogelijke oplossingen.
Je adviseert over de inzet van het grondbeleid instrumentarium.
Je geeft uitvoering aan tenderprocedures samen de afdeling Inkoop & Aanbesteding.
Wat we je bieden
De functie biedt de mogelijkheid om jouw kennis én ervaring te benutten op zowel inhoudelijk als persoonlijk vlak binnen een enthousiast team. Binnen de gemeente Arnhem wordt er met veel energie gewerkt aan de ambities waarin plezier in je werk belangrijk is.
Het uurtarief voor deze functie is maximaal Euro 130,- exclusief BTW.
Als Senior adviseur grondzaken lever je een belangrijke bijdrage aan deze opgave. Je brengt jouw juridische kennis met overtuigingskracht. Dit betekent dat je gevraagd en ongevraagd adviseert vanuit een goede samenwerking met verschillende afdelingen. Je bent het beste te beschrijven als ondernemend en doel- en resultaatgericht. Je heb een doortastende aanpak. Je bent een goede adviseur die zelfstandig de uitvoering van processen oppakt maar ook gericht op samenwerking en verbinding. Door gebruik van logische en relevante argumenten span jij je in om anderen te winnen voor een idee of standpunt. Je voelt politieke verhoudingen goed aan. Jouw adviesvaardigheden zie je terug in onderbouwde adviezen, kloppende contracten en juridische stukken.
Wat je verder meeneemt:
Je beschikt over actuele kennis van grondzaken en gebiedsontwikkeling.
Je hebt een afgeronde juridische opleiding HBO/WO zoals Nederlands Recht, Privaatrecht of Juridisch Advies.
Je brengt relevante werkervaring mee bij bijvoorbeeld het Rijk, de Provincie, een Gemeente of een Adviesbureau.
Je hebt gedegen kennis van het grondbeleid instrumentarium zoals voorkeursrecht, kostenverhaal (anterieure overeenkomsten) en tenderen van gronden ten behoeve van gebiedsontwikkeling.
We zoeken iemand die beschikbaar is voor 24 tot 36 uur per week waarbij de voorkeur uitgaat naar 36 uur. Uitzicht op een vast contract bestaat tot de mogelijkheden.
BENOEM het nummer van deze eis EXPLICIET in het CV bij de werkzaamheden. Geef een beschrijving in het CV waar deze ervaring uit blijkt, benoem de naam van de opdrachtgever(s) en de perioden (mm-jj t/m mm-jj). Bij het niet duidelijk benoemen of alleen een verwijzing naar het CV, zal uw bieding terzijde worden gelegd.
De kandidaat is aantoonbaar in het bezit van een erkend, afgerond en volledig diploma op minimaal HBO in een relevante richting;
Kandidaat heeft minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring (in de afgelopen 10 jaar) als adviseur of jurist op het gebied van grondzaken;
Kandidaat heeft aantoonbare kennis van en ervaring met het grondbeleidsinstrumentarium, waaronder: voorkeursrecht, kostenverhaal en tenderprocedures;
Kandidaat heeft aantoonbare ervaring met het adviseren binnen complexe (her)ontwikkelingsprojecten in een politiekbestuurlijke context.
Motiveer de rol van de kandidaat, geef in de TOELICHTING aan hoeveel maanden ervaring met bovenstaande is opgedaan en geef een inhoudelijke situatieschets waaruit deze werkervaring blijkt.
De werkervaring zoals gevraagd in de wensen moet middels concrete voorbeelden duidelijk zijn in het CV van de kandidaat. Noem het nummer van de wens in het CV en benoem in de toelichting de functie, werkzaamheden, naam van de opdrachtgever(s) en de periode [dd-mm-jjjj] waaruit blijkt dat de kandidaat aan de wens voldoet.
Aantal jaren ervaring boven het minimum van 5 jaar met grondzaken en gebiedsontwikkeling;
De kandidaat heeft 10+ jaar ervaring (20 Punten)
De kandidaat heeft 7 tot 9 jaar ervaring (15 Punten)
De kandidaat heeft 5/6 jaar ervaring (10 Punten)
De kandidaat heeft relevante ervaring binnen grootschalige stedelijke herontwikkelingsprojecten;
Onvoldoende t.a.v. de overige aanbiedingen (0 Punten)
Matig t.a.v. de overige aanbiedingen (2 Punten)
Voldoende t.a.v. de overige aanbiedingen (4 Punten)
Ruim voldoende t.a.v. de overige aanbiedingen (6 Punten)
Goed t.a.v. de overige aanbiedingen (8 Punten)
Uitstekend t.a.v. de overige aanbiedingen (10 Punten)
De kandidaat heeft aantoonbare ervaring met adviseren en opereren in een bestuurlijk complexe omgeving, onderbouwd met praktijkvoorbeelden in het CV;
De kandidaat heeft geen aantoonbare werkervaring binnen de gemeentelijke overheid. (0 Punten)
De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring binnen de de overheid maar niet bij een gemeente (3 Punten)
De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring binnen de gemeentelijke overheid. (5 Punten)
Prijsscore ( laagste tarief / aangeboden tarief ) * maximale prijsscore
50 Punten
Niet bekend
Organisatie
Arnhem is met meer dan 167.000 inwoners de 13e gemeente van het land. Een diversiteit aan inwoners maakt de stad tot wat ze is. Arnhem is een gemeente waar de stedelijke dynamiek, de natuurrijke leefomgeving en economische kracht elkaar versterken. Wij kennen een rijke historie en zijn de hoofdstad van de provincie Gelderland. Bij de gemeentelijke organisatie werken ongeveer 1200 betrokken en bevlogen medewerkers die zich iedere dag inzetten voor de stad, de inwoners, bezoekers, bedrijven en instellingen.
Afdeling
Je komt te werken bij de afdeling Gebiedsrealisatie. Deze afdeling bestaat uit ongeveer 20 medewerkers en valt in het cluster Gebiedsrealisatie, Vastgoed en Ontwikkeling. Dit cluster beheert, onderhoudt, realiseert, koopt en verkoopt vastgoed en grond dat in bezit is of moet komen van de Gemeente Arnhem. Binnen de gebieds-, gebouwprojecten en programma’s adviseert dit cluster vanuit financieel en juridisch perspectief, van eerste initiatief naar planontwikkeling en realisatie. Daarbij wordt actief invulling gegeven in het verwerven van grond en vastgoed.
Planning
De selectiegesprekken vinden plaats op donderdagmiddag 25 september vanaf 13:00 uur plaats live op het Stadskantoor te Arnhem. Houd hier rekening mee in de planning van de kandidaten.
Verificatiegesprek
De kandidaten van de top 3 in de ranking worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek. Dit gesprek kan plaatsvinden via Teams of op locatie.
Optie tot verlenging
Ja, max 12 maanden
CV-eisen
Zorg voor een duidelijke omschrijving van het profiel en laat hierbij de eisen en wensen duidelijk naar voren komen. Plaats in het CV ook (indien van toepassing) de gegevens van de verantwoordelijke accountmanager met naam, e-mailadres én telefoonnummer zodat wij weten met wie wij contact op kunnen nemen.
Toelichting op uur per week
De voorkeur gaat uit naar 36 uur per week. We realiseren ons dat dit betekent dat dit gezien de schaarste moeilijk te vinden is. Minimaal 24 uur per week.
VOG
Bij gunning van de opdracht is het overleggen van een VOG vereist voor in ieder geval 'De Connectie', bij Arnhem en Renkum is dit (nog) niet verplicht. Wordt de kandidaat aangeboden via een leverancier dan is de leverancier verantwoordelijk voor de aanvraag van de VOG. Bij de gunning aan een ZZP’er zal Inhuurbalie026 de VOG aanvragen. De kosten voor de aanvraag van de VOG zijn niet declarabel en zijn voor eigen kosten.
Referentie
Het checken van referenties kan onderdeel zijn van de procedure. Dit zal dan meegenomen worden in de beoordelingscriteria. Onder een referentie wordt het volgende verstaan: de naam en contactgegevens van een leidinggevende van een recente opdrachtgever die relevant is voor de uitgevraagde opdracht.
ZZP
De aangeboden kandidaat is gedurende de uitvoering van de gehele Opdracht in loondienst bij Opdrachtnemer / Onderaannemer en geen ZZP’er / ondernemer. Dit is een eis en moet duidelijk blijken uit het CV van de kandidaat. Tevens zijn uitgesloten ondernemers in dienst van een eigen BV.