Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.
Logo van Gemeente Arnhem
Logo van Gemeente Arnhem

Proces analist

Koningstraat 38, 6811 DG Arnhem, Nederland

Sluit over 7 dagen

Begindatum:

1 dec 2025

Einddatum:

31 dec 2026

Uren per week:

24 - 36

Publicatiedatum:

20 nov 2025
Opdracht tarief 80Opdracht uren 24 - 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Achtergrond

Bij het cluster Werk & Inkomen van gemeente Arnhem werken we dagelijks met meer dan 200 professionals aan het vergroten van bestaanszekerheid voor Arnhemmers. Dat doen we onder andere door het uitvoeren van de Participatiewet, de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en de Wet inburgering. Als cluster hebben we te maken met veel nieuwe wetgeving die zowel vanuit de digitaliseringsambities als de sociale agenda van de Rijksoverheid voortkomen. Daarnaast hebben we een ambitieus college en ziet het MT van het cluster ook veel mogelijkheden om onze dienstverlening te verbeteren. Dit leidt tot een agenda met veel werkprocessen die opnieuw moeten worden ingericht of worden aangepast in 2026. Om deze agenda goed te kunnen uitvoeren zijn we op zoek naar een ervaren procesanalist.

Opdracht

We zoeken iemand die snel overzicht en inzicht in werkprocessen weet te krijgen en deze kan beschrijven op hoofdlijnen en indien nodig op detailniveau. De procesanalist weet door ervaring hoe hij met korte doorlooptijden kwalitatief goede Data Protection Impact Assesments (DPIA's) vastgesteld en gedocumenteerd kan krijgen. Soms kan een begeleidende en adviserende rol richting andere procesverantwoordelijken gevraagd worden. Maar vaak ook zal de voortgang vragen om een pragmatische 'hands on' mentaliteit waarbij de procesanalist zelf processtappen en wettelijke kaders inventariseert en voorstellen doet aan de uitvoering. We zoeken dus iemand die kan ondersteunen en adviseren, maar ook iemand die het leuk vindt om ook zelf praktisch aan de slag te gaan als dat helpt om resultaten te boeken.

Taken

De procesanalist heeft de volgende taken:

  • Het zelfstandig uitvoeren en documenteren van Data Protection Impact Assesments (DPIA's)
  • Zorgen voor de vaststelling van DPIA's via een juiste procedure waarin privacy office, uitvoerend medewerkers en opdrachtgever hun rol kunnen vervullen
  • Het begeleiden en adviseren van minder ervaren medewerkers bij het opstellen van Data Protection Impact Assesments (DPIA's)
  • Procesontwerpen en detailontwerpen maken met de standaard procesbeschrijvingstool van gemeente Arnhem
  • Tot stand brengen van goed gestructureerde en leesbare operationele documentatie zoals werkinstructies.

Eisen

  • De aangeboden kandidaat is gedurende de uitvoering van de gehele Opdracht in loondienst bij Opdrachtnemer / Onderaannemer en geen ZZP'er / ondernemer.
  • WO/HBO werk- en denkniveau, bewezen met minimaal een HBO diploma in een relevante richting.
  • Opleidingsachtergrond bij voorkeur in bedrijfskunde of informatiemanagement.
  • Aantoonbare werkervaring van minimaal 3 jaar als procesanalist (opgedaan na 2019), inclusief het beschrijven van processen en uitvoeren van DPIA's.
  • Aantoonbare ervaring met het modelleren, beschrijven en beheren van processen in een procesmanagementtool.

Wensen en competenties

Wensen

  • Kennis en ervaring van de Participatiewet is pré.
  • Ervaring met begeleiden en coachen van medewerkers (begeleiden van procesverantwoordelijken, adviseren over privacyrisico's).

Competenties

  • Analytisch en procesmatig denken en werken: Processen snel analyseren. Privacyrisico's identificeren en deze vertalen naar beheersmaatregelen. Gestructureerd werken volgens de vereiste stappen en deadlines die een DPIA voorschrijft.
  • Communicatieve vaardigheden: Helder communiceren met stakeholders, in staat zijn betrokkenheid te creëren.
  • Schriftelijke vaardigheid en taalgevoel: Complexe materie en juridische vereisten van de AVG nauwkeurig en begrijpelijk vastleggen.
  • Onderzoekende houding: Doorvragen om tot een grondige analyse te komen en de risico's goed in te schatten.
  • Oog voor detail en zorgvuldigheid: Nauwkeurig werken, de verbanden leggen tussen gegevensverwerkingen, risico's en maatregelen.

Organisatie en team

Klantgegevens

  • Klant: Gemeente Arnhem
  • Afdeling: Bedrijfsbureau: Ondersteuning Werk & Inkomen
  • Werklocatie: Gemeente Arnhem Stadskantoor

Achtergrond

Bij het cluster Werk & Inkomen van gemeente Arnhem werken we dagelijks met meer dan 200 professionals aan het vergroten van bestaanszekerheid voor Arnhemmers. Dat doen we onder andere door het uitvoeren van de Participatiewet, de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en de Wet inburgering. Als cluster hebben we te maken met veel nieuwe wetgeving die zowel vanuit de digitaliseringsambities als de sociale agenda van de Rijksoverheid voortkomen. Daarnaast hebben we een ambitieus college en ziet het MT van het cluster ook veel mogelijkheden om onze dienstverlening te verbeteren. Dit leidt tot een agenda met veel werkprocessen die opnieuw moeten worden ingericht of worden aangepast in 2026.

Gespreksinformatie

Gesprekken vinden live plaats op vrijdagochtend 5 december tussen 10.00 en 12.00, mits de aanvraagronde soepel verloopt. Lukt dit niet, dan is dit in de week daarna.

De kandidaten van de top 3 in de ranking worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek. Dit gesprek kan plaatsvinden via Teams of op locatie.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Referentie

Het checken van referenties kan onderdeel zijn van de procedure. Dit zal dan meegenomen worden in de beoordelingscriteria. Onder een referentie wordt het volgende verstaan: de naam en contactgegevens van een leidinggevende van een recente opdrachtgever die relevant is voor de uitgevraagde opdracht.

VOG

Bij gunning van de opdracht is het overleggen van een VOG vereist voor in ieder geval 'De Connectie', bij Arnhem en Renkum is dit (nog) niet verplicht. Wordt de kandidaat aangeboden via een leverancier dan is de leverancier verantwoordelijk voor de aanvraag van de VOG. Bij de gunning aan een ZZP'er zal Inhuurbalie026 de VOG aanvragen. De kosten voor de aanvraag van de VOG zijn niet declarabel en zijn voor eigen kosten.

Schaal

Schaal 10

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl of met Sybren Hindriks via sybren.hindriks@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, do, vr
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: di, wo, do, vr