Begindatum:
1 jul 2025Einddatum:
30 jun 2026Uren per week:
16Publicatiedatum:
4 jun 2025Omschrijving van de opdracht
De gemeente Arnhem zoekt een tijdelijke Adviseur Erfgoed voor 16 uur per week voor een periode van één jaar. In deze rol draag je bij aan het behoud, de versterking en ontwikkeling van de cultuurhistorische waarden van de stad. Arnhem is met ruim 2000 gemeentelijke monumenten en 500 rijksmonumenten een van de belangrijkste monumentengemeenten van Nederland.
Je fungeert als schakel tussen erfgoedeigenaren, ontwikkelaars, architecten en de gemeentelijke organisatie. Je adviseert bij ruimtelijke plannen en restauraties, beoordeelt vergunningsaanvragen en ondersteunt de Commissie Omgevingskwaliteit. Je levert daarnaast input voor beleid en werkt nauw samen met collega’s binnen het erfgoedteam.
Werkzaamheden
Adviseren bij planvorming met betrekking tot monumenten en erfgoedlocaties.
Beoordelen van vergunningaanvragen voor monumenten, inclusief locatiebezoeken.
Signaleren en in beeld brengen van cultuurhistorische waarden en kansen.
Adviseren van ODRA en de Commissie Omgevingskwaliteit.
Contact onderhouden met erfgoedeigenaren en hen begeleiden in procedures.
Leveren van inhoudelijke bijdrage aan beleid en advisering van het bestuur.
CV-eisen
Zorg voor een duidelijke omschrijving van het profiel en laat hierbij de eisen en wensen duidelijk naar voren komen. Plaats in het CV ook (indien van toepassing) de gegevens van de verantwoordelijke accountmanager met naam, e-mailadres én telefoonnummer zodat wij weten met wie wij contact op kunnen nemen.
Kwaliteitseisen (knock-out)
De kandidaat is aantoonbaar in het bezit van een erkend, afgerond en volledig diploma op minimaal HBO niveau in de richting van bouwkunde of vergelijkbaar.
10p
De kandidaat heeft ervaring met het inhoudelijk adviseren over monumenten bij ruimtelijke planvorming en/of vergunningtrajecten, bij voorkeur binnen een gemeentelijke context.
15p
De kandidaat heeft aantoonbare kennis van erfgoedprocessen én relevante wet- en regelgeving, waaronder de Omgevingswet. Dit dient te blijken uit het cv en/of een toelichting.
10p
De kandidaat heeft minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar als adviseur erfgoed of in een vergelijkbare functie binnen het vakgebied monumentenzorg en/of cultuurhistorie.
15p
Wensen
De kandidaat is aantoonbaar in het bezit van een erkend, afgerond en volledig diploma op minimaal HBO niveau in de richting van bouwkunde of vergelijkbaar
De kandidaat is aantoonbaar in het bezit van het gewenste diploma en richting. (10 Punten)
De kandidaat is aantoonbaar in het bezit van het gewenste diploma (niveau) maar in een andere richting. (5 Punten)
De kandidaat is niet aantoonbaar in het bezit van het gewenste diploma. (0 Punten)
Tijdens een verificatiegesprek wordt er getoetst op een aantal competenties conform de Competentiegids van de Rijksoverheid Deze is terug te vinden op; https://www.functiegebouwrijksoverheid.nl/mijnloopbaan/competentietaal-rijk
De uitgevraagde competenties voor deze rol zijn:
Verbindend (5 punten)
Communicatief (5 punten)
Oplossingsgericht (5 punten)
Ervaring met het werken binnen een gemeentelijke organisatie.
De kandidaat heeft geen aantoonbare werkervaring binnen de gemeentelijke overheid. (0 Punten)
De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring binnen de de overheid maar niet bij een gemeente (3 Punten)
De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring binnen de gemeentelijke overheid. (5 Punten)
Praktische en resultaatgerichte aanpak bij complexe erfgoedvraagstukken.
Kandidaat levert géén relevante erfgoedprojecten aan waaruit de rol van de kandidaat als adviseur blijkt. (0 Punten)
Kandidaat levert één relevant erfgoedproject aan waaruit de rol van de kandidaat als adviseur blijkt. (5 Punten)
Kandidaat levert twee relevante erfgoedprojecten aan waaruit de rol van de kandidaat als adviseur blijkt. (10 Punten)
Competenties
Analytisch en beleidsmatig sterk.
Omgevingsbewust en klantgericht.
Samenwerkingsgericht en verbindend.
Stressbestendig en besluitvaardig.
Bijzonderheden
Hybride werken is mogelijk.
De werkzaamheden worden uitgevoerd binnen het team Erfgoed & Milieu, onderdeel van het cluster Strategie, Beleid en Regie van het domein Fysieke Leefomgeving.
Selectiegesprekken vinden live op locatie plaats (Stadskantoor Arnhem) op 24 juni in de middag. Zorg ervoor dat uw kandidaat beschikbaar is voor een gesprek op het genoemde moment. Blijkt uw kandidaat toch niet beschikbaar te zijn op dit moment, behouden we ons het recht voor om uw kandidaat op reserve te zetten
Let op!:
De opdracht is helaas niet geschikt voor de inzet van ZZP'ers o.a. vanwege het feit dat er 2 vaste medewerkers deels worden vervangen.