Logo van Gemeente Arnhem
Logo van Gemeente Arnhem

Extern adviseur

Koningstraat 38, 6811 DG Arnhem, Nederland

Sluit over 8 dagen

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

31 dec 2027

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

18 dec 2025
Opdracht tarief 200Opdracht uren 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Doel van de opdracht

De gemeente Arnhem zoekt een extern gebiedsontwikkelingsadviseur die integraal ondersteuning biedt bij meerdere gebiedsontwikkelingen binnen de stad, waaronder Rijnpark, Middengebied, Presikhaaf, Spoorzone en 't Broek / Clean Tech / Nieuwe Haven.

De focus van de opdracht ligt op het inhoudelijk uitwerken, adviseren en opleveren van gebiedsstrategieën, omgevingsplanproducten, financiële onderbouwingen, exploitatiemodellen en stedenbouwkundige/programmatische plannen. Deze producten ondersteunen bestuurlijke en ambtelijke besluitvorming en vormen de basis voor verdere ontwikkeling van de betreffende gebieden.

De opdracht is resultaatgericht, waarbij de opdrachtnemer zelfstandig bepaalt hoe de werkzaamheden worden uitgevoerd.

Op te leveren resultaten per deelgebied

Productenlijst van op te leveren resultaten en producten:

Rijnpark (fase 1 en 2):
De opdrachtnemer levert of actualiseert:

  • Omgevingsplan fase 1

  • Samenwerkingsovereenkomst fase 1

  • Ontwikkelstrategie fase 2

  • Grondexploitatie fase 2

  • Faseringsplan fase 1 en verkavelingsplan

  • Uitwerking bouwenvelop fase 1

  • Gebiedsexploitatie fase 1 & 2 (nieuw)

  • Stedenbouwkundig plan fase 1 & 2

  • Voorontwerp omgevingsplan fase 2

  • Definitief omgevingsplan fase 2

  • Aankoop- en verwervingsstrategie

  • Onderzoeken uitplaatsing ProRail en NS

  • Bestuursovereenkomst gemeente – ProRail – NS en overige stakeholders (I&W, VRO, provincie)

Middengebied:

  • Gebiedsvisie

  • Grondexploitatie

  • Stedenbouwkundig plan

  • Programma en programmatische onderbouwing

  • Ontwikkelstrategie

  • Omgevingsplan inclusief benodigde onderzoeken

Presikhaaf:

  • Grondexploitatie winkelcentrum Presikhaaf

  • Herziene GREX Presikhaaf 3

  • Startnotitie winkelcentrum

  • Gebiedsvisie winkelcentrum

  • Stedenbouwkundig plan

  • Inrichtingsplan(nen) openbare ruimte

Spoorzone (overkoepelend):

  • Financiële strategie Spoorzone

  • Uitwerking propositie subsidies richting het Rijk

  • Herziening gebiedsexploitatie

't Broek / Clean Tech / Nieuwe Haven:

  • Gebiedsvisie

  • Ontwikkelstrategie

  • Voorontwerp omgevingsplan

  • Definitief omgevingsplan

  • Financiële strategie

  • Plan van aanpak transformatie bedrijventerreinen

Eisen

  • Minimaal 15 jaar aantoonbare ervaring in gebiedsontwikkeling. De kandidaat heeft in de afgelopen 25 jaar substantieel en aantoonbaar gewerkt als senior adviseur, project-/programmamanager of directeur op gebiedsontwikkeling, stedelijke ontwikkeling of ruimtelijke strategie;

  • Minimaal 10 jaar ervaring als eindverantwoordelijk project- of programmamanager in (grootschalige) binnenstedelijke gebiedsontwikkeling. De kandidaat moet eindverantwoordelijke rollen hebben vervuld binnen complexe gebiedsontwikkelingen, waaronder herstructureringen, transformaties en woningbouwprogramma's;

  • Aantoonbare ervaring met nationale of regionale sleutelprojecten / NOVEX-gebieden / binnenstedelijke woningbouwopgaven >5.000 woningen;

  • Ruime ervaring met gebiedsexploitaties, grondexploitaties (GREX/PEX), financiële strategie en businesscases binnen gebiedsontwikkeling;

  • Ervaring met omgevingsplanproducten en bestuurlijke besluitvorming. De kandidaat moet ervaring hebben met het opstellen, begeleiden of beoordelen van omgevingsvisies, omgevingsplannen, gebiedsprogramma's, stedenbouwkundige plannen;

  • Aantoonbare ervaring met samenwerking met Rijk, provincie, ProRail, NS en andere systeemspelers in grote gebiedsopgaven;

  • Minimaal 2 opdrachten in de rol van programmamanager of projectdirecteur in publieke organisaties.

Wensen en competenties

Wensen

  • Ervaring met spoor- en infrastructuuropgaven binnen gebiedsontwikkeling (maximaal 10 punten);

  • Ervaring met grootschalige binnenstedelijke woningbouwprogramma's (>3.000 woningen) (maximaal 10 punten);

  • Bestuurlijke en politiek-strategische ervaring (maximaal 10 punten);

  • Ervaring met samenwerkingsovereenkomsten met strategische partners (Rijk, provincie, NS, ProRail, marktpartijen) (maximaal 10 punten);

  • Ervaring met het opzetten of verbeteren van organisatie- en sturingsmodellen binnen gebiedsontwikkeling (maximaal 10 punten).

Competenties

  • Tijdens een verificatiegesprek wordt er getoetst op een aantal competenties conform de Competentiegids van de Rijksoverheid.

Organisatie en team

Klant: Gemeente Arnhem
Afdeling: Cluster Grond-, Vastgoed- en Ontwikkelbedrijf
Werklocatie: Gemeente Arnhem Stadskantoor

Gespreksinformatie

De best scorende kandidaat in de ranking wordt uitgenodigd voor een verificatiegesprek. Dit gesprek kan plaatsvinden via Teams of op locatie.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: Ja, max 2 jaar

Hybride: Geen verdere informatie

Aantal professionals of FTE: 1

LET OP: VRIJWILLIGE TRANSPARANTIE VOORAF - WE HEBBEN EEN GEREDE KANDIDAAT VOOR DEZE ROL
Deze opdracht is in de huidige fase al eens aanbesteed geweest via Werken in Gelderland - De kandidaat die toen is geselecteerd heeft fase 1 afgerond, maar heeft een cruciale opdracht in de vervolgfasen. Dit was vooraf niet te overzien waardoor we nu verplicht moeten aanbesteden mét voorkeurskandidaat.

Werkwijze en autonomie (Wet DBA-conform)

  • De opdrachtnemer voert de werkzaamheden zelfstandig en zonder leiding of toezicht vanuit de opdrachtgever uit.

  • De opdrachtnemer bepaalt eigen aanpak, planning, onderzoeksmethoden en inzet van eventuele derden.

  • De opdrachtgever formuleert uitsluitend de gewenste resultaten en globale deadlines.

  • De opdrachtnemer is niet verplicht de werkzaamheden persoonlijk uit te voeren.

  • De opdrachtnemer organiseert het werk naar eigen inzicht, zonder integratie in de organisatie van de opdrachtgever.

Aanvullende DBA-borging:
De genoemde inzet van gemiddeld 36 uur per week is benoemd, maar dit betreft een indicatie enkel en alleen om tot een geraamde opdrachtwaarde te komen, wat ihkv de aanbestedingswet verplicht is. De opdrachtnemer is vrij om de eigen werkuren en planning te bepalen; er geldt geen verplicht aanwezigheids- of werktijdenpatroon.

VOG
Bij gunning van de opdracht is het overleggen van een VOG vereist voor in ieder geval 'De Connectie', bij Arnhem en Renkum is dit (nog) niet verplicht. Wordt de kandidaat aangeboden via een leverancier dan is de leverancier verantwoordelijk voor de aanvraag van de VOG. Bij de gunning aan een ZZP'er zal de administratieve partner de VOG aanvragen. De kosten voor de aanvraag van de VOG zijn niet declarabel en zijn voor eigen kosten.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr