Begindatum:
1 jan 2026Einddatum:
31 dec 2027Publicatiedatum:
18 dec 2025De gemeente Arnhem zoekt een extern gebiedsontwikkelingsadviseur die integraal ondersteuning biedt bij meerdere gebiedsontwikkelingen binnen de stad, waaronder Rijnpark, Middengebied, Presikhaaf, Spoorzone en 't Broek / Clean Tech / Nieuwe Haven.
De focus van de opdracht ligt op het inhoudelijk uitwerken, adviseren en opleveren van gebiedsstrategieën, omgevingsplanproducten, financiële onderbouwingen, exploitatiemodellen en stedenbouwkundige/programmatische plannen. Deze producten ondersteunen bestuurlijke en ambtelijke besluitvorming en vormen de basis voor verdere ontwikkeling van de betreffende gebieden.
De opdracht is resultaatgericht, waarbij de opdrachtnemer zelfstandig bepaalt hoe de werkzaamheden worden uitgevoerd.
Productenlijst van op te leveren resultaten en producten:
Rijnpark (fase 1 en 2):
De opdrachtnemer levert of actualiseert:
Omgevingsplan fase 1
Samenwerkingsovereenkomst fase 1
Ontwikkelstrategie fase 2
Grondexploitatie fase 2
Faseringsplan fase 1 en verkavelingsplan
Uitwerking bouwenvelop fase 1
Gebiedsexploitatie fase 1 & 2 (nieuw)
Stedenbouwkundig plan fase 1 & 2
Voorontwerp omgevingsplan fase 2
Definitief omgevingsplan fase 2
Aankoop- en verwervingsstrategie
Onderzoeken uitplaatsing ProRail en NS
Bestuursovereenkomst gemeente – ProRail – NS en overige stakeholders (I&W, VRO, provincie)
Middengebied:
Gebiedsvisie
Grondexploitatie
Stedenbouwkundig plan
Programma en programmatische onderbouwing
Ontwikkelstrategie
Omgevingsplan inclusief benodigde onderzoeken
Presikhaaf:
Grondexploitatie winkelcentrum Presikhaaf
Herziene GREX Presikhaaf 3
Startnotitie winkelcentrum
Gebiedsvisie winkelcentrum
Stedenbouwkundig plan
Inrichtingsplan(nen) openbare ruimte
Spoorzone (overkoepelend):
Financiële strategie Spoorzone
Uitwerking propositie subsidies richting het Rijk
Herziening gebiedsexploitatie
't Broek / Clean Tech / Nieuwe Haven:
Gebiedsvisie
Ontwikkelstrategie
Voorontwerp omgevingsplan
Definitief omgevingsplan
Financiële strategie
Plan van aanpak transformatie bedrijventerreinen
Minimaal 15 jaar aantoonbare ervaring in gebiedsontwikkeling. De kandidaat heeft in de afgelopen 25 jaar substantieel en aantoonbaar gewerkt als senior adviseur, project-/programmamanager of directeur op gebiedsontwikkeling, stedelijke ontwikkeling of ruimtelijke strategie;
Minimaal 10 jaar ervaring als eindverantwoordelijk project- of programmamanager in (grootschalige) binnenstedelijke gebiedsontwikkeling. De kandidaat moet eindverantwoordelijke rollen hebben vervuld binnen complexe gebiedsontwikkelingen, waaronder herstructureringen, transformaties en woningbouwprogramma's;
Aantoonbare ervaring met nationale of regionale sleutelprojecten / NOVEX-gebieden / binnenstedelijke woningbouwopgaven >5.000 woningen;
Ruime ervaring met gebiedsexploitaties, grondexploitaties (GREX/PEX), financiële strategie en businesscases binnen gebiedsontwikkeling;
Ervaring met omgevingsplanproducten en bestuurlijke besluitvorming. De kandidaat moet ervaring hebben met het opstellen, begeleiden of beoordelen van omgevingsvisies, omgevingsplannen, gebiedsprogramma's, stedenbouwkundige plannen;
Aantoonbare ervaring met samenwerking met Rijk, provincie, ProRail, NS en andere systeemspelers in grote gebiedsopgaven;
Minimaal 2 opdrachten in de rol van programmamanager of projectdirecteur in publieke organisaties.
Ervaring met spoor- en infrastructuuropgaven binnen gebiedsontwikkeling (maximaal 10 punten);
Ervaring met grootschalige binnenstedelijke woningbouwprogramma's (>3.000 woningen) (maximaal 10 punten);
Bestuurlijke en politiek-strategische ervaring (maximaal 10 punten);
Ervaring met samenwerkingsovereenkomsten met strategische partners (Rijk, provincie, NS, ProRail, marktpartijen) (maximaal 10 punten);
Ervaring met het opzetten of verbeteren van organisatie- en sturingsmodellen binnen gebiedsontwikkeling (maximaal 10 punten).
Tijdens een verificatiegesprek wordt er getoetst op een aantal competenties conform de Competentiegids van de Rijksoverheid.
Klant: Gemeente Arnhem
Afdeling: Cluster Grond-, Vastgoed- en Ontwikkelbedrijf
Werklocatie: Gemeente Arnhem Stadskantoor
De best scorende kandidaat in de ranking wordt uitgenodigd voor een verificatiegesprek. Dit gesprek kan plaatsvinden via Teams of op locatie.
Optie tot verlenging: Ja, max 2 jaar
Hybride: Geen verdere informatie
Aantal professionals of FTE: 1
LET OP: VRIJWILLIGE TRANSPARANTIE VOORAF - WE HEBBEN EEN GEREDE KANDIDAAT VOOR DEZE ROL
Deze opdracht is in de huidige fase al eens aanbesteed geweest via Werken in Gelderland - De kandidaat die toen is geselecteerd heeft fase 1 afgerond, maar heeft een cruciale opdracht in de vervolgfasen. Dit was vooraf niet te overzien waardoor we nu verplicht moeten aanbesteden mét voorkeurskandidaat.
Werkwijze en autonomie (Wet DBA-conform)
De opdrachtnemer voert de werkzaamheden zelfstandig en zonder leiding of toezicht vanuit de opdrachtgever uit.
De opdrachtnemer bepaalt eigen aanpak, planning, onderzoeksmethoden en inzet van eventuele derden.
De opdrachtgever formuleert uitsluitend de gewenste resultaten en globale deadlines.
De opdrachtnemer is niet verplicht de werkzaamheden persoonlijk uit te voeren.
De opdrachtnemer organiseert het werk naar eigen inzicht, zonder integratie in de organisatie van de opdrachtgever.
Aanvullende DBA-borging:
De genoemde inzet van gemiddeld 36 uur per week is benoemd, maar dit betreft een indicatie enkel en alleen om tot een geraamde opdrachtwaarde te komen, wat ihkv de aanbestedingswet verplicht is. De opdrachtnemer is vrij om de eigen werkuren en planning te bepalen; er geldt geen verplicht aanwezigheids- of werktijdenpatroon.
VOG
Bij gunning van de opdracht is het overleggen van een VOG vereist voor in ieder geval 'De Connectie', bij Arnhem en Renkum is dit (nog) niet verplicht. Wordt de kandidaat aangeboden via een leverancier dan is de leverancier verantwoordelijk voor de aanvraag van de VOG. Bij de gunning aan een ZZP'er zal de administratieve partner de VOG aanvragen. De kosten voor de aanvraag van de VOG zijn niet declarabel en zijn voor eigen kosten.