Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Stadsdeel Centrum - Beleidsregisseur bestuurlijke boete en verbeteren isolatieoffensief

Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland

Sluit over 11 dagen
120 Noord-Holland

Uren per week:

6 - 24

Publicatiedatum:

25 okt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

In deze functie werk je aan twee belangrijke en uitdagende projecten binnen de gemeente Amsterdam. Enerzijds draag je bij aan het verduurzamen van cultuurhistorisch en architectonisch waardevolle gebouwen, waarbij je een balans zoekt tussen de energietransitie en het behoud van erfgoedwaarden en omgevingskwaliteit. Anderzijds speel je een sleutelrol in de totstandkoming van het geactualiseerde Bestuurlijke Boetebeleid van Amsterdam. Je levert concrete resultaten op, zoals een doelgroepanalyse, probleemanalyse, risico-analyse, prioriteringsvoorstel en de begeleiding van werkgroepsessies. Daarnaast richt je je op het verbeteren van de dienstverlening en processen rondom advisering en vergunningverlening. Als leider van een werkgroep met inhoudelijke specialisten ben je verantwoordelijk voor het identificeren van potentiele verbeterpunten in deze processen, zodat knelpunten en vertragingen in het vergunningsproces worden voorkomen. Je werkt nauw samen met verschillende directies en stakeholders en fungeert als verbinder tussen uitvoering en beleid. Je neemt deel aan de werkgroep en het kernteam en draagt actief bij aan het creeren van bekendheid en draagvlak bij betrokkenen. Door jouw inzet zorg je voor een samenhangende aanpak en draag je bij aan het behalen van maatschappelijke doelen, zoals verduurzaming, verbeterde dienstverlening en een rechtvaardig bestuurlijk boetebeleid.

Resultaten voor de bestuurlijke boete:

  1. Doelgroepanalyse: Stel een doelgroepanalyse op waarin je de kenmerken, behoeften en gedragingen op. Lever deze uiterlijk 1 januari op.
  2. Probleemanalyse: Voer een probleemanalyse uit waarin je de oorzaken en gevolgen van het probleem rondom de bestuurlijke boete in kaart brengt. Maak en rapport en lever deze uiterlijk op 15 januari aan.
  3. Risicoanalyse: Stel een risicoanalyse op waarin je minimaal vijf potentiele risicos identificeert die verband houden met de invoering of uitvoering van de bestuurlijke boete. Beschrijf per risico de kans, impact en mogelijke beheersmaatregelen. Lever de analyse uiterlijk op 1 februari aan.
  4. Prioriteringsvoorstel: Ontwikkel een voorstel waarin je de belangrijkste acties en maatregelen rangschikt op basis van urgentie en impact. Het voorstel lever je uiterlijk 15 februari op.
  5. Begeleiding werkgroepsessies: Organiseer en begeleid minimaal twee werkgroepsessies met relevante stakeholders om input te verzamelen voor de bestuurlijke boete. De sessies moeten plaatsvinden voor 1 maart, en de resultaten worden verwerkt in een verslag dat uiterlijk op 22 maart wordt ingediend.
  6. Uitwerking resultaten werkgroepsessies: Werk de resultaten van de werkgroepsessies uit in een overzichtelijk document van. Dit document moet concrete aanbevelingen bevatten en wordt uiterlijk op 1 april maart gedeeld met het kernteam.

Resultaten voor het verbeteren van het isolatieoffensief:

  1. Plan van aanpak: Ontwikkel een gedetailleerd plan van aanpak waarin concrete stappen, verantwoordelijkheden en een tijdsplanning worden opgenomen voor het verbeteren van het isolatieoffensief. Het plan moet uiterlijk op 1 december worden afgerond en goedgekeurd door het kernteam.
  2. Procesanalyse: Voer een analyse uit van de vergunning- en adviesprocessen, waarbij je expliciet de balans bewaakt tussen het cultuurhistorisch perspectief en verduurzaming. Doe een analyse op het proces en leg deze uiterlijk op 1 januari voor aan het kernteam.
  3. Verbetervoorstel: Schrijf een verbetervoorstel waarin minimaal drie concrete verbeterpunten worden beschreven voor de vergunning- en adviesprocessen. Het voorstel moet ook een implementatieplan bevatten en leg je uiterlijk 1 februari voor aan het kernteam.
  4. Impactanalyse: Analyseer de impact van de voorgestelde verbeteringen op de afdeling Vergunningen, Toezicht en Handhaving. Beschrijf hoe de veranderingen de werkprocessen, capaciteit en benodigde expertise beinvloeden. Lever dit uiterlijk op 1 april aan.
  5. Werkgroepsessies: Organiseer wekelijks werkgroepsessies met inhoudelijke experts om input te verzamelen en draagvlak te creeren voor de voorgestelde verbeteringen.
  6. Kernteamoverleggen: Neem deel aan kernteamoverleggen om voortgang te bespreken en verantwoording af te leggen over de gemaakte keuzes. Documenteer de uitkomsten van deze overleggen en deel deze met de betrokken stakeholders.
  7. Plan van aanpak: Ontwikkel een gedetailleerd plan van aanpak waarin concrete stappen, verantwoordelijkheden en een tijdsplanning worden opgenomen voor het verbeteren van het isolatieoffensief. Het plan moet uiterlijk in december worden afgerond en goedgekeurd door het kernteam.
  8. Procesanalyse: Voer een analyse uit van de vergunning- en adviesprocessen, waarbij je expliciet de balans bewaakt tussen het cultuurhistorisch perspectief en verduurzaming. Documenteer de bevindingen in een rapport van maximaal 10 pagina's, dat uiterlijk op 20 maart wordt ingediend.
  9. Verbetervoorstel: Schrijf een verbetervoorstel waarin minimaal drie concrete verbeterpunten worden beschreven voor de vergunning- en adviesprocessen. Het voorstel moet ook een implementatieplan bevatten en wordt uiterlijk op 25 maart gedeeld met de afdeling Vergunningen, Toezicht en Handhaving.
  10. Impactanalyse: Analyseer de impact van de voorgestelde verbeteringen op de afdeling Vergunningen, Toezicht en Handhaving. Beschrijf in een memo van maximaal 5 pagina's hoe de veranderingen de werkprocessen, capaciteit en benodigde expertise beinvloeden. Lever dit memo uiterlijk op 27 maart aan.
  11. Werkgroepsessies: Organiseer minimaal twee werkgroepsessies met inhoudelijke experts om input te verzamelen en draagvlak te creeren voor de voorgestelde verbeteringen. De sessies moeten plaatsvinden voor 20 maart, en de resultaten worden verwerkt in het verbetervoorstel.
  12. Kernteamoverleggen: Neem deel aan minimaal drie kernteamoverleggen om voortgang te bespreken en verantwoording af te leggen over de gemaakte keuzes. Documenteer de uitkomsten van deze overleggen en deel deze met de betrokken stakeholders.

Eisen

  • De aangeboden kandidaat is in de afgelopen 2 jaar niet in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam.
  • Het cv van de kandidaat is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot.
  • De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een WO werk- en denkniveau. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • De kandidaat dient een motivatie van maximaal 1 A4 aan te leveren.
  • De aangeboden kandidaat is in het bezit van het Lean Six Sigma Black Belt-certificering. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat heeft vijf jaar ervaring met het opstellen en implementeren van beleid op het gebied van de fysieke leefomgeving in een gemeentelijke organisatie. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.

Wensen en competenties

Wensen

  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal twee jaar aantoonbare werkervaring met het opstellen en implementeren van beleid en processen binnen de kaders van de Omgevingswet. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal drie jaar aantoonbare werkervaring en/of afgeronde projecten op het gebied van duurzaamheid en cultuurhistorische waarden. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal twee jaar aantoonbare ervaring met het opstellen van impactanalyses waarin beleidsvoorstellen worden vertaald naar uitvoerbare plannen. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare werkervaring binnen een van de G4-gemeenten. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.

Organisatie en team

Gemeentelijke organisatie

De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s)

We willen een goede werkgever zijn die ervoor zorgt dat alle collega's zich gezien en gewaardeerd voelen. We koesteren verschillen tussen collega's, al die verschillen zorgen voor betere resultaten voor onze organisatie en onze stad. We streven daarbij naar een personeelsbestand dat een afspiegeling is van de beroepsbevolking van Amsterdam. Dus wie jij ook bent: bij ons ben je van harte welkom! In 2021 werd de afdeling Regie, Advies en Projecten (RAP) opgericht om de uitvoering van de vergunningverlenings-, toezichts- en handhavingstaken (VTH) te ondersteunen. Deze VTH-taken, die betrekking hebben op de fysieke leefomgeving, worden grotendeels uitgevoerd door de VTH-afdelingen Bouw, Gebruik en Wonen. RAP werkt als multidisciplinaire afdeling opgavegericht en opdracht gestuurd voor de VTH-afdelingen. Als partner staat RAP naast VTH bij het implementeren van wet- en regelgeving, het verankeren van nieuw beleid en het continu verbeteren van de dienstverlening. We ontwikkelen beleidsproducten, voeren projecten uit, zorgen voor een solide data- en informatiepositie, en dragen zo bij aan de efficiente uitvoering van de VTH-taken. Het team RAP Beleidsregie en Ontwikkeling is hierin een stevige en professionele partner, die bijdraagt aan opstellen en het succesvol realiseren van beleid. Het team bestaat uit ongeveer 8 ambitieuze, resultaatgerichte en nieuwsgierige collega's.

Gespreksinformatie

Planning interviews: zo snel mogelijk na sluiting.

Een interview maakt deel uit van het selectieproces en de aangeboden kandidaat kan in de evaluatiefase van de offerteaanbiedingen uitgenodigd worden voor een gesprek. Hij of zij dient daarom beschikbaar te zijn voor het interview.

Let op! De kandidaat moet het certificaat meenemen naar het interview zodat de opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document niet aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beeindigd en de offerte ter zijde gelegd.

Aantal kandidaten op interview: 2

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Startdatum: 01-12-2025

Einddatum: 01-05-2026

Werklocatie: Bos en Lommerplein, 250, 1055EK, AMSTERDAM

Optioneel tot verlenging: Ja, de Gemeente heeft de mogelijkheid de Overeenkomst meerdere keren te verlengen tegen dezelfde voorwaarden en condities, met dien verstande dat de totale maximale duur van de Overeenkomst de 24 maanden niet mag overschrijden.

De Nota van Inlichtingen wordt uiterlijk de werkdag na de bovengenoemde datum verstrekt. De wervingsadviseur kan besluiten om een vraag eerder te beantwoorden. Zolang deze offerteaanvraag openstaat heeft u als leverancier alleen met het Team Tijdelijke Externe Inzet contact over deze aanvraag. Op deze offerteaanvraag zijn de door u eerder geaccepteerde leidraad en voorwaarden van toepassing.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl of met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur