Ruimte en Duurzaamheid - Archeoloog

Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland

Sluit over 5 dagen
90 Noord-Holland

Begindatum:

1 aug 2025

Einddatum:

31 dec 2025

Uren per week:

16 - 20

Publicatiedatum:

9 jul 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Er komt een tijdelijke functie vrij voor een senior archeoloog bij het Team Archeologie. Dit team is onderdeel van de afdeling Monumenten en Archeologie dat deel uitmaakt van de directie Ruimte en Duurzaamheid.

Je komt te werken in een team van 8 archeologen, een vondstverwerker, restaurator en depotbeheerder. Het team zorgt voor het uitvoeren van de brede wettelijke taken op het gebied van archeologie.

Wij zoeken een archeoloog die:

  • Snel kan schakelen tussen de theorie en praktijk, tussen vuile handen en schone boeken;

  • Proactief is en praktisch is ingesteld;

  • Collegiaal is en de handen uit de mouwen wil steken voor zaken;

  • Woonachtig is of  in de buurt van de Amsterdam.

Werkzaamheden:

  • Het verrichten van archeologisch bureauonderzoek en archeologisch veldonderzoek;

  • Het opstellen van Programma’s van Eisen en plannen van aanpak;

  • Uitwerken onderzoeksrapportages van in het verleden uitgevoerde opgravingen;

  • Het voorbereiden van publicaties en presentatie over de gemeentelijke archeologische collectie;

  • Het geven van beleidsadviezen.

Eisen

Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  1. De kandidaat beschrijft in een motivatiebrief van maximaal 1A4 waarom hij/zij geschikt is voor deze opdracht. Daarnaast beschrijft de kandidaat in hoeverre hij/zij kan opereren in een dynamisch krachtenveld van publieke, politiek bestuurlijke en private partijen.
    Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  2. De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een WO werk- en denkniveau.

  3. De aangeboden kandidaat is in het bezit van een erkende universitaire diploma Ma of doctoraal archeologie (Noordwest Europees).
    Let op! De kandidaat moet het document meenemen naar het interview zodat de opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document niet aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beëindigd en de offerte ter zijde gelegd.

  4. De aangeboden kandidaat moet aantoonbaar voldoen aan de eisen die de Kwaliteitsnorm Nederlandse Archeologie stelt aan een senior KNA archeoloog.

  5. De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare materiaalkennis van de Middeleeuwen en Nieuwe tijd.

  6. De aangeboden kandidaat beschikt over kennis van de verschillende facetten van de AMZ en recente ontwikkelingen in de Europese stadsarcheologie.

  7. De aangeboden kandidaat heeft minimaal 6 jaar werkervaring met gravend onderzoek in Nederland en ruime ervaring met stedelijke archeologie.

  8. De aangeboden kandidaat heeft ervaring met beleidsontwikkeling en projectmatig werken.

Wensen en competenties

Wensen

Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  1. De aangeboden kandidaat beschikt over kennis van de archeologie van de stad Amsterdam.
    40p

  2. De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar ervaring wat betreft het hele archeologische proces, bij voorkeur in Amsterdam.
    40p

  3. Het uurtarief voor deze tender bedraagt maximaal € 90,-
    Het uurtarief (exclusief BTW) dat u opgeeft is inclusief reis- en verblijfkosten, indexatie en overige bijkomende kosten voor de gehele duur van de opdracht en optionele verlengingen.
    20p

Competenties

  • Omgevingsbewustzijn
    5p

  • Samenwerken
    5p

  • Relatiebeheer
    5p

  • Initiatief
    5p

  • Resultaatgerichtheid
    5p

  • Overtuigingskracht
    5p

Organisatie en team

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s)
Monumenten en Archeologie (MenA) opereert in de driehoek Onderzoek, Advies en Kennisuitwisseling. De taken vinden hun basis in de Omgevingswet, de Erfgoedwet, de WRO, Wamz, het Wabo-beleid en de gemeentelijke Erfgoedverordening. MenA is het kennis- en expertisecentrum van de gemeente op het gebied van monumenten, cultuurhistorie en archeologie. De groei van de stad uit zich voor MenA in een exponentiele toename aan gebiedsontwikkeling, sloop-nieuwbouw, transformatie en restauratie van erfgoed. Door de fusie met Weesp is Amsterdam een historische stad met een bijzondere ondergrond rijker.

Gespreksinformatie

Beoordeling Interview

  • Om de functie of opdracht goed uit te kunnen voeren moet de kandidaat over bepaalde competenties beschikken.

  • Ook wordt van alle medewerkers en 'externe inzet' van de gemeente Amsterdam verwacht dat zij open, actief en integer zijn.

  • De opdrachtgever heeft voor deze offerteaanvraag de onderstaande competenties als eis gesteld.

  • Er wordt aangegeven welk niveau van beheersing vereist is (basis, gevorderd of expert).

  • De kandidaat moet in staat zijn om de beheersing van de competenties tijdens het gesprek aan te kunnen tonen.

  • De beheersing van de competenties wordt tijdens het interview beoordeeld door de opdrachtgever. Aan alle kandidaten worden dezelfde vragen gesteld om te kunnen toetsen in welke mate ze aan de competenties voldoen.

  • De vragen die door de opdrachtgever worden gesteld worden vooraf niet bekend gemaakt.

  • Per competentie wordt een cijfer (0-10) gegeven met onderbouwing. De gemeente kan besluiten vooraf een weging mee te geven aan de competenties.

  • De score van de kandidaat op de competenties dient per competentie minimaal een 6 te zijn. Als dat niet het geval is, dan wordt de offerte ter zijde gelegd.

  • De beoordeling van het interview leidt tot de rangorde die bepaalt welke leverancier de opdracht gegund krijgt.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

CV-eisen
U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot. Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling. Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden.

Overige informatie

  • Leverancier dient te handelen namens de bepalingen zoals opgenomen in artikel 8 van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI). Voor meer informatie zie: artikel 8, wet WAADI

  • Om arbeidskrachten ter beschikking te stellen voor Gemeente Amsterdam dient uw organisatie in het kader van de wet Waadi geregistreerd te staan bij de Kamer van Koophandel. Om te controleren of deze registratie voor u van toepassing is doe de Waadi check

  • Werklocatie: Vijzelstraat, 32, 1017HL, AMSTERDAM

  • Optioneel tot verlenging: Ja, de Gemeente heeft de mogelijkheid de Overeenkomst meerdere keren te verlengen tegen dezelfde voorwaarden en condities, met dien verstande dat de totale maximale duur van de Overeenkomst de 24 maanden niet mag overschrijden.

  • U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat.
    Vul in:

    • organisatie

    • naam contactpersoon

    • telefoonnummer contactpersoon.

Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie. 
Let op: de referentie dient op de hoogte te zijn

Let op!: 
De opdracht wordt uitgevoerd onder leiding en toezicht van de gemeente en is beoordeeld als een opdracht die door de Inschrijver wordt ingevuld. Volgens de inschrijvingsvoorwaarden (in overeenstemming met de Wet DBA) kan een zelfstandige zonder personeel (zzper) niet inschrijven of worden aangeboden voor deze opdracht. De kandidaat die wordt aangeboden, moet op het moment van start opdracht in loondienst zijn bij de Inschrijver. Ook zzpers met een B.V., die naast zichzelf geen andere medewerkers in dienst heeft van deze B.V., worden uitgesloten voor het Inschrijven op deze opdracht.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl of met Nikki Nowack via 06 43 36 34 25 / nikki.nowack@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur