Inkomen - Organisatieadviseur Mensgericht Leiderschap

Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland

Sluit over 10 dagen
Geen maximum Noord-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

28 feb 2026

Uren per week:

10 - 36

Publicatiedatum:

14 jul 2025

Omschrijving

Bij Gemeente Amsterdam is sprake van fors verzuim. Diverse voorstellen gericht op het wegnemen van de oorzaak die daaraan mogelijk ten grondslag liggen worden ingezet. Zo ook de implementatie van Mensgericht Leiderschap. Voor de directie Inkomen waar circa 750 medewerkers zijn ingezet bij 7 afdelingen zoeken wij een stevige organisatieadviseur om deze implementatie te verzorgen. De opdracht is om de teammanagers van diverse afdelingen te trainen, coachen en begeleiden op het gebied van mensgericht leiderschap en in het voeren van -voor hen- complexe gesprekken. Daarnaast advies te geven over het inzetten van de juiste (preventieve) interventies gericht op het (voorkomen of opheffen van) verzuim in constructief overleg met managers, verzuimadviseurs, vitaliteitsmedewerkers en/of de vakmensen van Duurzaam aan het Werk. Het opzetten van een structuur waarin de managers gebruik kunnen maken van intervisie gericht op leidinggevende thema’s. Per afdeling stelt de adviseur naar eigen inzicht een projectplan op passend bij de eigen uren, tijden, en wijze van werken inrichten, uiteraard passend bij de mogelijkheden van het betreffende managersteam. Voor het uitvoeren van de volledige opdracht verwachten wij dat die in maximaal 6 maanden gerealiseerd moet zijn waarbij de organisatie daarna mogelijk nog gebruik wil maken van een periode van coaching om de overeengekomen werkwijze in te oefenen en het aangeleerde gedrag in te slijten.

Eisen

  • Eis - Draaideurconstructie
    Is de aangeboden kandidaat in de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam?

    Let op antwoordmogelijkheden:
    Nee, kandidaat is in de afgelopen 2 jaar niet in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam.
    Ja, kandidaat is in de afgelopen 2 jaar wel in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam. (KO)

  • Vragen over aangeboden kandidaat
    Amsterdam heeft beheersmaatregelen genomen om te voldoen aan de wet DBA. Er geldt een tussenpauze van 6 maanden (na maximale inzet van 24 maanden) voor elke zzp-er tussen een volgende opdracht (alle inhuurduur opeenvolgend bij elkaar opgeteld binnen de Gemeente Amsterdam ongeacht welke opdracht of directie).

    Let op antwoordmogelijkheden:

    • Nee, ik bied geen zzp'er aan.

    • Nee. De zzp'er heeft de afgelopen 6 maanden geen opdracht voor de gemeente Amsterdam uitgevoerd. 

    • Nee, de zzp’er heeft de afgelopen 6 maanden wel een of meerdere opdrachten uitgevoerd voor de gemeente Amsterdam maar heeft maximale inhuurduur van 24 maanden nog niet bereikt. Uit het ingediende cv dient duidelijk, geel gemarkeerd te blijken in welke periode deze opdracht(en) zijn uitgevoerd.

    • Ja.  De zzp'er heeft korter dan 6 maanden geleden wel aan een of meerdere opdracht (en) voor de gemeente Amsterdam gewerkt met een totale duur van 24 maanden. (KO)

  • Eis - CV toevoegen
    U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot.
    Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling.
    Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden.
    Als het cv niet overeenkomt met de door u gegeven antwoorden kan de gemeente Amsterdam besluiten uw offerte af te wijzen.

  • Eis - Opleiding
    De aangeboden kandidaat is in het bezit van een erkende hbo diploma in de richting Personeel en Organisatie. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.

  • Eis - Toevoegen motivatie
    Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht.

  • Eis - Certificaat
    De aangeboden kandidaat is in het bezit van een certificaat voor coach NOGG.

  • Eis - Certificaat
    De aangeboden kandidaat is in het bezit van een certificaat voor casemanager Verzuim CRoV/ RCCM.

  • Eis - Beschikbaarheid
    De angeboden kandidaat is per direct beschikbaar voor minimaal 32 uur per week tot en met (de maand) september, daarna afbouw naar parttime.

  • Eis - Ervaring
    De aangeboden kandidaat heeft minimaal tien (10) jaar aantoonbare werkervaring met voorkomen en verlagen verzuim, minimaliseren van arbeidsrisico’s en het management ondersteunen bij het zorgen voor gezonde, en gemotiveerde medewerkers. 

Wensen en competenties

  • Wens - Beschikbaarheid
    De aangeboden kandidaat heeft geen plannen gedurende het zomer reces om langer dan 5 werkdagen achtereen afwezig te zijn. Dit is de periode waarin de gemeente juist tijd heeft voor extra projecten en er meer momenten van samenkomst mogelijk zijn.

  • Wens - Beschikbaarheid
    De aangeboden kandidaat is in de gelegenheid om tenminste twee (2) dagen per week in Amsterdam fysiek aanwezig te zijn voor coaching en begeleiding van de managers en het inbrengen van agendapunten bij het zomerMT van de afdelingen.

  • Wens - Werkervaring
    De aangeboden kandidaat heeft minimaal één (1) jaar aantoonbare en recente werkervaring (de afgelopen drie (3) jaar) bij één van de G4 gemeente in een functie gericht op het terugdringen en voorkomen van verzuim. 

Organisatie en team

De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s)
De directie Inkomen telt circa 750 medewerkers. die verdeeld over de stad ervoor zorgen dat alle Amsterdammers die daar recht op hebben de benodigde financiële ondersteuning ontvangen in de vorm van een periodieke uitkering en/of incidentele bijzondere bijstand.

Gespreksinformatie

Planning interviews: Direct na opening van de kluis worden de reacties beoordeeld en zullen kandidaten worden benaderd voor een eerste gesprek.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur