Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.

Inkomen - Data Analist/Specialist – Participatie wet

Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland

Sluit over 7 dagen
114 Noord-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

31 mrt 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

26 sept 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Wil jij jouw data-expertise inzetten voor maatschappelijke impact?

De Gemeente Amsterdam zoekt een data specialist die een sleutelrol wil spelen in het project Automatische Inkomstenverrekening (OIB/AIV). Dit project heeft als doel om per 1 januari 2026 ten minste 70% van alle inkomstenverrekeningen te automatiseren. Hiermee zorgen we voor een efficiëntere uitvoering van de bijstandsregeling en meer financiële zekerheid voor Amsterdammers.

Daarnaast ondersteun je de afdeling Inkomensvoorziening bij het leveren, structureren en optimaliseren van data voor de ontwikkeling van dashboards en analyses waarbij o.a. gebruik wordt gemaakt van data uit Socrates.

Werkzaamheden
Als data specialist ben je verantwoordelijk voor het leveren van hoogwaardige data-oplossingen die de automatisering en monitoring van inkomstenverrekening ondersteunen.

Je taken omvatten:

  • Maandelijkse oplevering van voorbewerkte bestanden die direct bruikbaar zijn voor de uitvoering.

  • Ontwikkeling en onderhoud van dashboards en gegevensleveringen voor monitoring en rapportage.

  • Het toepassen van data-analyse en filtering om de uitvoering te ontlasten en processen te optimaliseren.

  • Opschoning en kwaliteitsborging van datasets in samenwerking met partners zoals Wigo4it en het Inlichtingenbureau.

  • Meewerken aan het verbeteren van de automatische inkomstenverrekening in het projectteam ‘Automatische Inkomstenverrekening’ bij WPI samen met de andere G4 en Wigo4it.

  • Verzamelen, voorbereiden en valideren van data uit (verschillende) bronnen.

  • Vertalen van ruwe data naar bruikbare datasets voor dashboards en rapportages.

  • Meedenken met de business over welke inzichten nodig zijn en dit vertalen naar concrete dashboards en analyses.

  • Signaleren van verbeterkansen in datakwaliteit.

Eisen

Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  1. Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht.
    Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd;

  2. De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een hbo werk- en denkniveau;

  3. De aangeboden kandidaat heeft ervaring (meer dan 2 jaar) met het agile werken volgens de SAFe methodiek;

  4. De aangeboden kandidaat heeft minimaal kennis van en ervaring met het verwerken van gegevens volgens de AVG-richtlijnen;

  5. De aangeboden kandidaat heeft inhoudelijke kennis van de applicatie Socrates (meer dan 4 jaar);

  6. De aangeboden kandidaat heeft kennis van het onderliggende datamodel van Socrates (meer 4 jaar);

  7. De aangeboden kandidaat heeft ervaring en kennis (meer dan 10 jaar) van het ontwikkeling van complexe SQL queries;

  8. De aangeboden kandidaat heeft ervaring (meer dan 2 jaar) met het verwerken en analyseren van Inkomsten bestanden van het Inlichtingen Bureau;

  9. De aangeboden kandidaat heeft ervaring (meer dan 4 jaar) met BI-tools en dashboardontwikkeling;

  10. De aangeboden kandidaat heeft ervaring met MS Excel draaitabellen, formules;

Wensen en competenties

Wensen

Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  1. De aangeboden kandidaat heeft ervaring binnen een G4 gemeente;
    10p

  2. De aangeboden kandidaat heeft kennis van programmeertalen t.b.v. data verwerking;
    10p

  3. De aangeboden kandidaat heeft affiniteit met maatschappelijke vraagstukken en overheidsbeleid;
    10p

  4. De aangeboden kandidaat heeft sterke communicatieve vaardigheden om complexe analyses begrijpelijk te maken voor diverse stakeholders;
    10p

  5. Het uurtarief voor deze tender bedraagt maximaal € 114,-
    Het uurtarief (exclusief BTW) dat u opgeeft is inclusief reis- en verblijfkosten, indexatie en overige bijkomende kosten voor de gehele duur van de opdracht en optionele verlengingen.
    60p

Competenties

  • Oordeelsvorming: 
    Komt op basis van informatie en analyse van een gegeven situatie tot een weloverwogen en realistisch oordeel.
    5p

  • Snelheid van begrip: 
    Kan nieuwe informatie of gebeurtenissen snel bevatten; kan zich vlot oriënteren in een onbekende omgeving.
    5p

  • Klantgerichtheid: 
    Speelt in op de wensen en behoeften van de klant.
    5p

  • Relatiebeheer: 
    Bouwt persoonlijke relaties op met klanten en andere contactpersonen, onderhoudt en benut ze.
    5p

  • Resultaatgerichtheid: 
    Concrete doelen als uitgangspunt nemen voor het eigen gedrag en hieraan vasthouden totdat het doel bereikt is.
    5p

  • Stressbestendig: 
    Blijft effectief werken onder druk, bij tegenslag en/of in een hectische omgeving.
    5p

Organisatie en team

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s)
De afdeling Inkomensvoorziening helpt meer Amsterdammers aan een stabiel en voorspelbaar inkomen. Inkomensvoorziening helpt niet alleen Amsterdammers bij hun aanvraag voor een bijstandsuitkering, maar kijkt ook mee of alle voorzieningen, toeslagen, kwijtscheldingen etc. worden ingezet. En mocht de Amsterdammer niet rond kunnen komen, wordt meegedacht in het vinden van een oplossing in zijn/haar bestaanszekerheid en bieden we hulp bij financiële problemen.

Gespreksinformatie

Planning interviews
Nader te bepalen

Beoordeling Interview

  • Om de functie of opdracht goed uit te kunnen voeren moet de kandidaat over bepaalde competenties beschikken.

  • Ook wordt van alle medewerkers en 'externe inzet' van de gemeente Amsterdam verwacht dat zij open, actief en integer zijn.

  • De opdrachtgever heeft voor deze offerteaanvraag de onderstaande competenties als eis gesteld.

  • Er wordt aangegeven welk niveau van beheersing vereist is (basis, gevorderd of expert).

  • De kandidaat moet in staat zijn om de beheersing van de competenties tijdens het gesprek aan te kunnen tonen.

  • De beheersing van de competenties wordt tijdens het interview beoordeeld door de opdrachtgever. Aan alle kandidaten worden dezelfde vragen gesteld om te kunnen toetsen in welke mate ze aan de competenties voldoen.

  • De vragen die door de opdrachtgever worden gesteld worden vooraf niet bekend gemaakt.

  • Per competentie wordt een cijfer (0-10) gegeven met onderbouwing. De gemeente kan besluiten vooraf een weging mee te geven aan de competenties.

  • De score van de kandidaat op de competenties dient per competentie minimaal een 6 te zijn. Als dat niet het geval is, dan wordt de offerte ter zijde gelegd.

  • De beoordeling van het interview leidt tot de rangorde die bepaalt welke leverancier de opdracht gegund krijgt.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

CV-eisen
U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot. Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling. Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden.

Aanvullende informatie

  • Leverancier dient te handelen namens de bepalingen zoals opgenomen in artikel 8 van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI). Voor meer informatie zie: artikel 8, wet WAADI

  • Werklocatie: van Galenstraat, 323, 1056CH, AMSTERDAM

  • Optioneel tot verlenging:Nee

  • Om arbeidskrachten ter beschikking te stellen voor Gemeente Amsterdam dient uw organisatie in het kader van de wet Waadi geregistreerd te staan bij de Kamer van Koophandel. Om te controleren of deze registratie voor u van toepassing is doe de Waadi check

  • U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat.
    Vul in:

    • organisatie

    • naam contactpersoon

    • telefoonnummer contactpersoon.

Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie. 
Let op: de referentie dient op de hoogte te zijn

Let op!: 
De opdracht wordt uitgevoerd onder leiding en toezicht van de gemeente en is beoordeeld als een opdracht die door de Inschrijver wordt ingevuld. Volgens de inschrijvingsvoorwaarden (in overeenstemming met de Wet DBA) kan een zelfstandige zonder personeel (zzper) niet inschrijven of worden aangeboden voor deze opdracht. De kandidaat die wordt aangeboden, moet op het moment van start opdracht in loondienst zijn bij de Inschrijver. Ook zzpers met een B.V., die naast zichzelf geen andere medewerkers in dienst heeft van deze B.V., worden uitgesloten voor het Inschrijven op deze opdracht.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur