Logo van Gemeente Amsterdam
Logo van Gemeente Amsterdam

Duurzaamheidscoordinator

Buikslotermeerplein 2000, Amsterdam

Sluit over 9 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

11 jan 2026

Uren per week:

24 - 36

Publicatiedatum:

10 dec 2025
Opdracht tarief 110Opdracht uren 24 - 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Wil jij een belangrijke rol spelen in de verduurzaming van Stadsdeel Noord en bijdragen aan een toekomstbestendiger stadsdeel? Wij zijn op zoek naar een gedreven en strategisch sterke Duurzaamheidscoordinator die onze ambitie waarmaakt om van Noord een duurzame en circulaire omgeving te maken. Als coordinator ben jij de schakel tussen beleid en uitvoering, en werk je nauw samen met bewoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties om duurzame initiatieven te stimuleren en te realiseren. Deze rol zul je samen oppakken met een coordinator duurzaamheid van de gemeente Amsterdam.

Werkzaamheden
Jouw verantwoordelijkheden:
Extern
- Ontwikkelen en implementeren van duurzaamheidsstrategieen voor Stadsdeel Noord, met een focus op circulariteit en economie.
- Coordineren van projecten die bijdragen aan de verduurzaming van het stadsdeel, met een focus op circulariteit en economie.
- Fungeren als aanspreekpunt voor bewoners, ondernemers en andere stakeholders rondom duurzaamheid, en hen actief betrekken bij duurzaamheidsinitiatieven.
- Stimuleren van netwerkvorming tussen initiatieven
- Stimuleren van bewustwording en gedragsverandering bij bewoners en ondernemers met betrekking tot duurzaamheid.
Intern
- Voorzien in kennisbehoefte portefeuillehouder (d.m.v. stand van zaken en notities).
- Coordineren van projecten die bijdragen aan de verduurzaming van de stadsdeelorganisatie, van kennisdeling tot het doorvoeren van procesveranderingen.

Eisen

- Kandidaat is in de afgelopen 2 jaar niet in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam. (KO)
- De kandidaat van de voorlopig winnende Inschrijver moet op het moment van de start van de opdracht in loondienst zijn van de Inschrijver voor minimaal het aantal uren en de looptijd van de opdracht (incl. eventuele verlengingen).
- De aangeboden kandidaat is in het bezit van een hbo diploma. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv. Het document moet meegenomen worden naar het interview ter controle.
- Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot. Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling.
- Voeg een motivatie van maximaal 1 A4 toe waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht.
- De aangeboden kandidaat heeft minimaal 7 jaar relevante werkervaring, waarvan minimaal 4 jaar binnen een gemeentelijke context.
- De aangeboden kandidaat heeft minimaal 1 jaar ervaring in een vergelijkbare coordinator- of projectleidersrol op het gebied van duurzaamheid binnen een gemeentelijke of overheidsorganisatie.
- De aangeboden kandidaat heeft minimaal 1 jaar aantoonbare ervaring met duurzame initiatieven specifiek in een stadsdeel, inclusief samenwerking met lokale stakeholders en kennis van gebiedsopgaven.

Wensen en competenties

Wensen
- De aangeboden kandidaat heeft minimaal 2 jaar ervaring met circulaire economie- en duurzaamheidsstrategieen binnen een stedelijke omgeving.
- De aangeboden kandidaat heeft minimaal 2 jaar ervaring met netwerkvorming en samenwerking met bewoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties, gericht op duurzaamheid.
- 1 jaar ervaring met het stimuleren van bewustwording en gedragsverandering rondom duurzame themas (bij bewoners en/of ondernemers).

Organisatie en team

De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad.

De opdrachtgever(s)
Stadsdeel Noord is een dynamisch en snelgroeiend onderdeel van de gemeente Amsterdam, met een diverse bevolking en een breed scala aan maatschappelijke en ruimtelijke opgaven. Dagelijks werkt het stadsdeel aan het versterken van de leefbaarheid, veiligheid, dienstverlening en de fysieke en sociale ontwikkeling van de wijken. Binnen Noord staan samenwerking, innovatie en een praktische, oplossingsgerichte aanpak centraal. Medewerkers werken in multidisciplinaire teams en hebben intensief contact met bewoners, ondernemers, maatschappelijke organisaties en andere partners in de stad. Het team waarin je komt te werken bestaat uit collegas die zich dagelijks inzetten voor duurzaamheid. Zij werken aan uiteenlopende opgaven, waaronder de energietransitie, klimaatadaptatie, circulaire initiatieven en het vergroten van duurzaam bewustzijn in de wijk. Binnen het team liggen de accenten op samenwerking, kennisdeling en vernieuwing, met als doel om duurzame en toekomstbestendige verbeteringen in het gebied te realiseren.

Gespreksinformatie

Aantal kandidaten op interview: 3
Planning interviews: 29 december 2025
Een interview maakt deel uit van het selectieproces en de aangeboden kandidaat kan in de evaluatiefase van de offerteaanbiedingen uitgenodigd worden voor een gesprek. Hij of zij dient daarom beschikbaar te zijn voor het interview.
De aangeboden kandidaat is in het bezit van een hbo diploma. De kandidaat moet het document meenemen naar het interview zodat de opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document niet aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beeindigd en de offerte ter zijde gelegd.
De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.
Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: Nee

Hybride: Geen verdere informatie

Aantal professionals of FTE: 1 fte

Overig algemeen: De gemeente nodigt u uit om een offerte in te dienen voor deze opdracht. De opdracht wordt uitgevoerd onder leiding en toezicht van de gemeente en is beoordeeld als een opdracht die door de Inschrijver wordt ingevuld. Volgens de inschrijvingsvoorwaarden (in overeenstemming met de Wet DBA) kan een zelfstandige zonder personeel (zzper) niet inschrijven of worden aangeboden voor deze opdracht. De kandidaat die wordt aangeboden, moet op het moment van start opdracht in loondienst zijn bij de Inschrijver. Ook zzpers met een B.V., die naast zichzelf geen andere medewerkers in dienst heeft van deze B.V., worden uitgesloten voor het Inschrijven op deze opdracht. Inschrijver voldoet minimaal aan het feit dat Inschrijver: Loonbelasting en werknemerspremies afdraagt (en hiermee verzekerd is binnen het sociale stelsel) voor de betreffende kandidaat die de opdracht uitvoert; Een werkgeversgezag heeft tussen Inschrijver en kandidaat (die de opdracht uitvoert); Voldoet aan alle werkgeversverplichtingen, zoals 2 jaar doorbetalingsverplichting bij ziekte, de Wet Poortwachter of de WAADI. De gemeente kan Inschrijver verzoeken om schriftelijk aan te tonen dat Inschrijver voldoet aan bovenstaande punten.

Met onderstaande kenmerken willen wij u een snelle eerste indruk geven over de offerteaanvraag. Hiermee kunt u direct bepalen of deze offerteaanvraag interessant is voor u en u wilt overgaan tot het opmaken van een offerte.

Zolang deze offerteaanvraag openstaat heeft u als leverancier alleen met het Team Tijdelijke Externe Inzet contact over deze aanvraag. Op deze offerteaanvraag zijn de door u eerder geaccepteerde leidraad en voorwaarden van toepassing.

Voor uitgebreidere functieomschrijvingen verwijzen wij u naar de vragenlijst 'informatie en criteria kandidaat'.

Aantal kandidaten dat u mag aanbieden:1.

Wij willen de onderstaande gegevens van de door u aangeboden kandidaat ontvangen. De gegevens worden onder andere gebruikt voor het uitnodigen van de kandidaat voor een interview en het aanvragen van de VOG indien hij/zij de functie krijgt. Let op! Het verstrekken van onjuiste en/of onvolledige informatie leidt tot vertraging. Gebruik de volledige naam van de kandidaat zoals deze in het paspoort of op de identiteitskaart staat vermeld. Middels de tab 'Offerte' dient u de naam van de inschrijving te wijzigen, die bovenin wordt weergegeven. Wijzig deze naar: Naam organisatie + naam kandidaat, zodat duidelijk is welke kandidaat het betreft. Dit kan worden gewijzigd aan de hand van het potlood icoon.

Indienen extra inschrijvingen Gemeente Amsterdam stelt u voor deze aanvraag in staat om maximaal 1 kandidaat aan te bieden. Klik op 'Invullen' en vul aan: Naam kandidaat: [...] e-mailadres van de kandidaat: [...]

Het uurtarief (exclusief BTW) dat u opgeeft is inclusief reis- en verblijfkosten, indexatie en overige bijkomende kosten voor de gehele duur van de opdracht en optionele verlengingen. Indien het opgegeven tarief de aangegeven range of het maximumtarief overschrijdt wordt uw offerte terzijde gelegd (knock out).

Wij willen van u als leverancier onderstaande gegevens ontvangen. Indien de gegevens hetzelfde zijn als die van de kandidaat, vult u ze hier weer in. De gegevens die u verstrekt worden onder andere gebruikt om contact met u op te nemen bij vragen of voor het opstellen van de overeenkomst indien de opdracht aan u wordt gegund. Let op! Het verstrekken van onjuiste en/of onvolledige informatie leidt tot vertraging. Naam Bedrijf (Inschrijver) Naam contactpersoon [...] Functie tekenbevoegde persoon Straat + huisnummer Postcode + plaats

Bijgesloten overeenkomst (4) is van toepassing op deze aanbesteding. Bijlage 5 Integriteits- en geheimhoudingsverklaring, is op deze overeenkomst van toepassing. Heeft u bovenstaande tekst gelezen en gaat u akkoord met de inhoud?

Inschrijver heeft bij het kwalificeren (toelating) voor het Dynamisch Aankoop Systeem van de gemeente haar bedrijfsgegevens almede de Uniforme Europees Aanbestedingsdocument (UEA), het uittreksel van de Kamer van Koophandel en de bedrijfsverzekeringspolis ingediend. In paragraaf 2.4.1 en 2.4.2 van de Leidraad Externe Inzet gemeente Amsterdam (AFI-2023-0360) is hierover informatie en bepalingen opgenomen. Alle in het Dynamisch Aankoop Systeem ingevulde bedrijfsgegevens alsmede de UEA, de meest recente versie van het uittreksel van de Kamer van Koophandel en de bedrijfsverzekeringspolis dienen bij het indienen van deze offerte up-to-date te zijn. De handelsnaam en relatienummer die op het ingediende uittreksel van de Kamer van Koophandel vermeld staat en waarmee de leverancier zich inschrijft voor kwalificatie, dient te corresponderen met de facturerende organisatie. Na het indienen van een offerte op een opdracht kan dit niet meer gewijzigd of aangepast worden. Uit het huidige uittreksel van Kamer van Koophandel van Inschrijver blijkt dat Inschrijver meer dan een (1) medewerker (werkzame personen) in loondienst heeft. Inschrijver toont dit aan door het indienen van een recent (maximaal 12 maanden oud op moment van Inschrijving op deze Opdracht) uittreksel van de Kamer van Koophandel van Inschrijver. Indien Inschrijver niet voldoet aan deze eis zal Inschrijving terzijde worden gelegd. U heeft bovenstaande tekst gelezen en gaat akkoord met de inhoud.

Leverancier dient te handelen namens de bepalingen zoals opgenomen in artikel 8 van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI). Leverancier bevestigt hier naar te handelen.

Om arbeidskrachten ter beschikking te stellen voor Gemeente Amsterdam dient uw organisatie in het kader van de wet Waadi geregistreerd te staan bij de Kamer van Koophandel. Om te controleren of deze registratie voor u van toepassing is doe de Waadi check.

U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat. Vul in: organisatie naam contactpersoon [...] Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie. Om de objectiviteit van de referentie te waarborgen, mag de organisatie die een offerte indient zichzelf of een medewerker niet als referent opgeven. Let op: de referent dient op de hoogte te zijn.

Het uurtarief (exclusief BTW) dat u opgeeft is inclusief reis- en verblijfkosten, indexatie en overige bijkomende kosten voor de gehele duur van de opdracht en optionele verlengingen. Er geldt een maximum uurtarief conform het actuele bezoldigingsmaximum per uur zoals bepaald in de WNT waarbij maximaal 36 uur per week mag worden gefactureerd; EN - De contractwaarde over 12 maanden is maximaal gelijk aan de actuele WNT-norm. Indien het opgegeven tarief buiten de aangegeven range valt, wordt uw offerte terzijde gelegd (knock-out). De verdeling van de punten voor de score op tarief wordt als volgt berekend: de inschrijver met het laagste tarief krijgt het maximale aantal punten. De score van de overige offertes wordt gerelateerd aan het laagste tarief op basis van percentuele afwijking.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, do, vr