Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Digitalisering en Innovatie - Project-/programmamanager

Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland

Sluit over 9 dagen
120 Noord-Holland

Uren per week:

28 - 36

Publicatiedatum:

21 okt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Als projectmanager bij het Cluster Digitalisering, Innovatie en Informatie (DII)geef je leiding aan complexe projecten op tactisch en strategisch niveau. De projecten hebben meerdere stakeholders en leiden tot optimalisatie van de i-kant voor de lijndirecties. Je bent de verbinder tussen externe leveranciers en de interne organisatie en je bent uitstekend in staat om zowel technisch als inhoudelijk de gesprekken met opdrachtgever, stakeholders en de DII organisatie te voeren. Je hebt als projectmanager ervaring met zowel traditionele waterval-projecten als agile projecten. Je maakt onderdeel uit van de stedelijke Vakgroep APP (Agile deskundigheid, Project en Programmamanagement) Deze vakgroep voert de i-projecten voor de hele stad uit. Dit betekent dat je met een veelheid aan onderwerpen te maken kan krijgen en op diverse plekken in de hele stad ingezet kunt worden.

Werkzaamheden

  • Je structureert en coordineert voor elk project de samenwerking tussen de DII organisatie (de afdelingen binnen) opdrachtgever, leverancier(s), functioneel en technisch applicatiebeheer, en andere relevante stakeholders;
  • Je adviseert en rapporteert aan de opdrachtgever en andere relevante stakeholders;
  • Je laat per projectfase de benodigde documentatie opstellen, zoals onder andere een projectvoorstel, business case, risicoanalyse en projectstartarchitectuur;
  • Je stuurt de realisatie en implementatiefase aan;
  • Je onderhoudt contacten met stakeholders en zorgt ervoor dat de omgeving goed geinformeerd is over voortgang en impact van de veranderingen;
  • Je zorgt dat de project(deel)producten in beheer kunnen worden genomen en zorgt voor een vloeiende implementatie 'in de lijn', volgens afgesproken kwaliteits- en acceptatiecriteria van opdrachtgever en relevante stakeholders.

Eisen

  • Aangeboden kandidaat is in de afgelopen 2 jaar niet in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam.
  • Kandidaat moet op het moment van de start van de opdracht in loondienst zijn van de Inschrijver voor minimaal het aantal uren en de looptijd van de opdracht (incl. eventuele verlengingen).
  • Het cv van de kandidaat is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot.
  • De aangeboden kandidaat is in het bezit van een erkende HBO diploma of tenminste 3 jaar aantoonbare werkervaring op hbo-niveau. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Er is in maximaal 1 A4 aangegeven waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht.
  • De aangeboden kandidaat beschikt over tenminste 5 jaar aantoonbare relevante werkervaring als projectleider in een IV/ICT-omgeving. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat beschikt over tenminste 3 jaar aantoonbare relevante werkervaring in een overheidsorganisatie van vergelijkbare omvang of complexiteit. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat beschikt over diploma's of certificering op het gebied van projectmanagement, bijvoorbeeld IPMA-D of Prince2 practitioner. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.

Wensen en competenties

Wensen

  • De kandidaat heeft aantoonbare kennis van de I-Domein van Amsterdam en de gemeentelijke organisatie. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat heeft ervaring met changemanagement in een sleutelrol. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.

Organisatie en team

Gemeentelijke organisatie

De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s)

De vakgroep Agile deskundigheid en project- en programmamanagement (APP) omvat het vakgebied rondom agile werkwijzen en project- en programmamanagement. De ongeveer 180 medewerkers zorgen ervoor dat projecten en programma's worden uitgevoerd. En volgens de opdracht en de afgesproken methodiek en binnen de financiele kaders en architectuurkaders. Dit omvat ook werkzaamheden random bijvoorbeeld het maken van status- en voortgangsrapportages en opstellen van risicoanalyses. De vakgroep voert het werk uit in de i-projecten (in de opgaven voor de stad of de i-opgaven). De taken van een project- of programmamanager veranderen in de transitie naar steeds meer multidisciplinaire teams en agile werkwijzen. Zo voeren we de taken steeds meer volgens Lean- en Kanban-methodieken uit. Ook zal het aantal projecten in de komende tijd afnemen. Dit omdat we steeds meer toe groeien naar vaste teams die specifieke producten of voorzieningen opleveren of beheren. Op dit moment worden ruim 100 projecten uitgevoerd. Deze projecten bestaan onder meer uit (Europese) aanbestedingen voor nieuwe applicaties, Cloud projecten, datamigraties, digitaliserings- en automatiseringsprojecten en applicatielandschap vernieuwing. Voor deze projecten zoeken we met grate regelmaat nieuwe collega's. Ten behoeve van kwaliteitsborging en continuiteit worden er kennisbijeenkomsten en opleidingen georganiseerd en worden ervaringen uitgewisseld.

Gespreksinformatie

Aantal kandidaten op interview: 3.

Planning interviews: zo spoedig mogelijk na sluiting.

Een interview maakt deel uit van het selectieproces en de aangeboden kandidaat kan in de evaluatiefase van de offerteaanbiedingen uitgenodigd worden voor een gesprek. Hij of zij dient daarom beschikbaar te zijn voor het interview. De motivatie van de kandidaat zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd. De kandidaat dient tijdens het interview de documenten die de opleiding verifiëren mee te nemen, ter controle van de opdrachtgever.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Startdatum: 01-11-2025

Einddatum: 31-10-2026

Werklocatie: Amstel, 1, 1011PN, AMSTERDAM

Optionele verlenging: Ja, de Gemeente heeft de mogelijkheid de Overeenkomst meerdere keren te verlengen tegen dezelfde voorwaarden en condities, met dien verstande dat de totale maximale duur van de Overeenkomst de 24 maanden niet mag overschrijden.

Aantal aan te bieden kandidaten: 1

Het uurtarief (exclusief BTW) dat u opgeeft is inclusief reis- en verblijfkosten, indexatie en overige bijkomende kosten voor de gehele duur van de opdracht en optionele verlengingen. Er geldt een maximum uurtarief conform het actuele bezoldigingsmaximum per uur zoals bepaald in de WNT waarbij maximaal 36 uur per week mag worden gefactureerd. De contractwaarde over 12 maanden is maximaal gelijk aan de actuele WNT-norm. Indien het opgegeven tarief buiten de aangegeven range valt, wordt uw offerte terzijde gelegd (knock-out).

Vragen over de offerteaanvraag dienen via de 'Vraag & Antwoord-module' van het externe administratieve broker te worden gesteld. De Nota van Inlichtingen wordt uiterlijk de werkdag na de bovengenoemde datum verstrekt.

Informatie kandidaat: De volledige naam van de kandidaat zoals deze in het paspoort of op de identiteitskaart staat vermeld, een telefoonnummer en (privé) e-mailadres van de kandidaat dienen te worden opgegeven.

Informatie leverancier: Naam Bedrijf (Inschrijver), naam contactpersoon, telefoonnummer contactpersoon, e-mailadres van de contactpersoon, volledige naam tekenbevoegd persoon, functie tekenbevoegde persoon, straat + huisnummer en postcode + plaats dienen te worden opgegeven.

Van toepassing zijnde overeenkomst: De bijgesloten overeenkomst (4) is van toepassing op deze aanbesteding. Bijlage 5 Integriteits- en geheimhoudingsverklaring, is op deze overeenkomst van toepassing.

Documenten van toepassing op de opdracht: Inschrijver heeft bij het kwalificeren (toelating) voor het Dynamisch Aankoop Systeem (DAS) van de gemeente haar bedrijfsgegevens almede de Uniforme Europees Aanbestedingsdocument (UEA), het uittreksel van de Kamer van Koophandel en de bedrijfsverzekeringspolis ingediend. Uit het huidige uittreksel van Kamer van Koophandel van Inschrijver blijkt dat Inschrijver meer dan een (1) medewerker (werkzame personen) in loondienst heeft. Inschrijver toont dit aan door het indienen van een recent (maximaal 12 maanden oud op moment van Inschrijving op deze Opdracht) uittreksel van de Kamer van Koophandel van Inschrijver.

Wet Waadi: Leverancier dient te handelen namens de bepalingen zoals opgenomen in artikel 8 van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI). Om arbeidskrachten ter beschikking te stellen voor Gemeente Amsterdam dient de organisatie in het kader van de wet Waadi geregistreerd te staan bij de Kamer van Koophandel.

Referentie: U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat, inclusief organisatienaam, contactpersoon en telefoonnummer contactpersoon. De referent dient op de hoogte te zijn en mag niet de inschrijver zelf zijn.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur