Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Amsterdam
Logo van Gemeente Amsterdam

Digitalisering en Innovatie - Product owner senior

Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland

Sluit over 10 dagen

Uren per week:

28 - 36

Publicatiedatum:

11 nov 2025
Opdracht tarief 125Opdracht uren 28 - 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Als product owner ben je het aanspreekpunt voor de klant, het team, overige product owners en de opgave trein. Je plant en prioriteert de werkzaamheden van de teambacklog. Je hebt inhoudelijk kennis van de contracten, het inkoopproces, het applicatie landschap en het inkoopproces. Het team voert onder andere Europese aanbestedingen uit. Dit zijn complexe en langdurige trajecten en worden als een project benadert. Hiervoor is projectbegeleiding nodig. In de rol van parttime projectleider ben je ook verantwoordelijk voor de uitvoer van verschillende aanbestedingsprojecten.

Werkzaamheden
  • Je structureert en coordineert voor elk project de samenwerking tussen de DII organisatie (de afdelingen binnen) opdrachtgever, leverancier(s), functioneel en technisch applicatiebeheer, en andere relevante stakeholders;
  • Je adviseert en rapporteert aan de opdrachtgever en andere relevante stakeholders;
  • Je laat per aanbesteding de benodigde documentatie opstellen, zoals onder andere het programma van eisen en de aanbestedingsleidraad;
  • Samen met de inkoper coordineer alle stappen in de aanbestedingsprocedure en de beoordeling van de inschrijvingen;
  • Je onderhoudt contacten met stakeholders en zorgt ervoor dat de omgeving goed geinformeerd is over voortgang en impact van de veranderingen;
  • Je zorgt dat de applicaties voldoen aan het LCM volgens de afgesproken kwaliteits- en acceptatiecriteria van opdrachtgever en relevante stakeholders.

Eisen

  • De aangeboden kandidaat is in de afgelopen 2 jaar niet in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam.
  • De kandidaat moet op het moment van de start van de opdracht in loondienst zijn van de Inschrijver voor minimaal het aantal uren en de looptijd van de opdracht (incl. eventuele verlengingen).
  • Het cv van de kandidaat is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot.
  • De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een WO werk- en denkniveau. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Een motivatie van maximaal 1 A4 is toegevoegd.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 2 jaar ervaring als product owner in een technische (IT-)omgeving. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar ervaring als IV- of ICT-projectleider in een complexe overheidsorganisatie (bijvoorbeeld G4 of ministerie). Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring met Europese aanbestedingsprocessen in een leidende rol. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare kennis van het organiseren en borgen van applicatieve life cycle management. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.

Wensen en competenties

Wensen

  • Je hebt kennis van en ervaring met het IT-inkoopproces van de gemeente Amsterdam en de daarbij behorende Europese aanbestedingen. Dit dient te blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring met de organisatie van de gemeente Amsterdam en in het bijzonder van het cluster Digitalisering, Innovatie en Informatie (DII). Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.

Organisatie en team

De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s) Als gemeente Amsterdam willen we de stad toekomstbestendig, aantrekkelijk, inclusief en beheersbaar maken en houden. Daar werken we vanuit het cluster Ruimte & Economie (R&E) hard aan. Om intern beter, slimmer, directie-overstijgend keten breed samen te werken, zijn we in januari 2023 gestart met een omvangrijk digitaliseringsproject: de Opgave Stedelijke Ontwikkeling en Beheer (kortweg: de Opgave SOB). Met zo'n 100 mensen bouwen we vanuit 10 teams aan een nieuwe manier van digitaal samenwerken binnen R&E. Het gaat over technische oplossingen voor: sturen en monitoren, samenwerken, eenmalige data opslag en meervoudig gebruik, vernieuwen en experimenten.

Gespreksinformatie

  • Een interview maakt deel uit van het selectieproces en de aangeboden kandidaat kan in de evaluatiefase van de offerteaanbiedingen uitgenodigd worden voor een gesprek. Hij of zij dient daarom beschikbaar te zijn voor het interview.
  • Planning interviews: z.s.m. na sluiting.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:
De opdracht wordt uitgevoerd onder leiding en toezicht van de gemeente en is beoordeeld als een opdracht die door de Inschrijver wordt ingevuld. Volgens de inschrijvingsvoorwaarden (in overeenstemming met de Wet DBA) kan een zelfstandige zonder personeel (zzper) niet inschrijven of worden aangeboden voor deze opdracht. De kandidaat die wordt aangeboden, moet op het moment van start opdracht in loondienst zijn bij de Inschrijver. Ook zzpers met een B.V., die naast zichzelf geen andere medewerkers in dienst heeft van deze B.V., worden uitgesloten voor het Inschrijven op deze opdracht. Inschrijver voldoet minimaal aan het feit dat Inschrijver: Loonbelasting en werknemerspremies afdraagt (en hiermee verzekerd is binnen het sociale stelsel) voor de betreffende kandidaat die de opdracht uitvoert; Een werkgeversgezag heeft tussen Inschrijver en kandidaat (die de opdracht uitvoert); Voldoet aan alle werkgeversverplichtingen, zoals 2 jaar doorbetalingsverplichting bij ziekte, de Wet Poortwachter of de WAADI. De gemeente kan Inschrijver verzoeken om schriftelijk aan te tonen dat Inschrijver voldoet aan bovenstaande punten.

Startdatum: 05-01-2026
Einddatum: 31-07-2027
Werklocatie: Weesperplein, 8, 1018XA, AMSTERDAM
Optioneel tot verlenging: Ja, de Gemeente heeft de mogelijkheid de Overeenkomst meerdere keren te verlengen tegen dezelfde voorwaarden en condities, met dien verstande dat de totale maximale duur van de Overeenkomst de 24 maanden niet mag overschrijden.

Bijgesloten overeenkomst (4) is van toepassing op deze aanbesteding. Bijlage 5 Integriteits- en geheimhoudingsverklaring, is op deze overeenkomst van toepassing. U heeft bovenstaande tekst gelezen en gaat akkoord met de inhoud.

Inschrijver heeft bij het kwalificeren (toelating) voor het extern administratief broker systeem van de gemeente haar bedrijfsgegevens almede de Uniforme Europees Aanbestedingsdocument (UEA), het uittreksel van de Kamer van Koophandel en de bedrijfsverzekeringspolis ingediend. In paragraaf 2.4.1 en 2.4.2 van de Leidraad Externe Inzet gemeente Amsterdam (AFI-2023-0360) is hierover informatie en bepalingen opgenomen. Alle in het extern administratief broker systeem ingevulde bedrijfsgegevens alsmede de UEA, de meest recente versie van het uittreksel van de Kamer van Koophandel en de bedrijfsverzekeringspolis dienen bij het indienen van deze offerte up-to-date te zijn. De handelsnaam en relatienummer die op het ingediende uittreksel van de Kamer van Koophandel vermeld staat en waarmee de leverancier zich inschrijft voor kwalificatie, dient te corresponderen met de facturerende organisatie. Na het indienen van een offerte op een opdracht kan dit niet meer gewijzigd of aangepast worden. Uit het huidige uittreksel van Kamer van Koophandel van Inschrijver blijkt dat Inschrijver meer dan een (1) medewerker (werkzame personen) in loondienst heeft. Inschrijver toont dit aan door het indienen van een recent (maximaal 12 maanden oud op moment van Inschrijving op deze Opdracht) uittreksel van de Kamer van Koophandel van Inschrijver. Indien Inschrijver niet voldoet aan deze eis zal Inschrijving terzijde worden gelegd. U heeft bovenstaande tekst gelezen en gaat akkoord met de inhoud.

Leverancier dient te handelen namens de bepalingen zoals opgenomen in artikel 8 van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI). Leverancier bevestigt hier naar te handelen. Om arbeidskrachten ter beschikking te stellen voor Gemeente Amsterdam dient uw organisatie in het kader van de wet Waadi geregistreerd te staan bij de Kamer van Koophandel.

U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat. Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie. Om de objectiviteit van de referentie te waarborgen, mag de organisatie die een offerte indient zichzelf of een medewerker niet als referent opgeven. Let op: de referent dient op de hoogte te zijn.
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via sybren.hindriks@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: di, wo, do, vr
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, do, vr