Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.

Digitale Voorzieningen - Xillio Consultant HHO

Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland

Sluit over 6 dagen
150 Noord-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

30 jun 2026

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

20 aug 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

De Xillio Consultant is verantwoordelijk voor de technische implementatie, configuratie, extractie, classificatie, transformatie en migratie van content binnen het project waarbij informatie uit OpenText Docwerker wordt gemigreerd naar Alfresco. Dit gebeurt met behulp van de Xillio-tooling en volgens vooraf overeengekomen architectuur- en informatiebeleidsprincipes.

Kernverantwoordelijkheden:

  1. Technische configuratie & extractie:

    • Installeren en configureren van de Xillio-tooling.

    • Uitvoeren van een eerste extractie op een pilot dataset.

    • Inrichten van metadata-export voor analyse.

  2. Analyse en workshops:

    • Samen met functionele experts data-analyse uitvoeren.

    • Ondersteunen van classificatievoorstellen op basis van extracties.

    • Deelname aan workshops voor inhoudelijke duiding van metadata.

  3. Ontwerp & validatie classificatie- en verrijkingsregels:

    • Opstellen en implementeren van transformatie- en verrijkingsregels.

    • Toepassen van deze regels op volledige datasets.

    • Valideren van de resultaten en uitvoeren van kwaliteitsmetingen.

  4. Transformatie en test:

    • Bouwen van transformaties naar het doelsysteem (Alfresco).

    • Ondersteunen bij gebruikersacceptatie- en ketentesten.

    • Doorvoeren van rework op basis van testresultaten.

  5. Opzet migratiestraat:

    • Ontwikkelen van een generieke en herbruikbare migratiestraat.

    • Begeleiden van de daadwerkelijke migratie naar Alfresco.

    • Monitoren en oplossen van migratieproblemen.

Werkzaamheden:

  • Toolingconfiguratie en installatie

    • Inrichten van de Xillio-tooling op de ontwikkel- en testomgevingen.

    • Ondersteunen bij technische onboarding, rechten en toegang.

  • Extractie van brondata

    • Uitvoeren van initiële extractie van een pilotdataset.

    • Herhaalextracties voorbereiden voor volledige dataverzamelingen.

    • Valideren van brondata en metadata-exporten.

  • Ondersteunen van data-analyse en classificatievoorstellen

    • Leveren van gestructureerde datasets voor analyse.

    • Meewerken aan het genereren van inzichten op basis van metadatastructuren.

    • Technisch ondersteunen van workshops voor classificatie en verrijking.

  • Inrichten en testen van transformaties en verrijkingen

    • Bouwen van transformatie-logica van brondata naar Alfresco-informatiemodel.

    • Implementeren van verrijkingsregels samen met classificatie developers.

    • Uitvoeren van interne testen op de transformatieresultaten.

  • Opzetten en beheren van de migratiestraat

    • Ontwerpen van een generieke, herbruikbare migratiepipeline.

    • Zorgen voor connectiviteit tussen bronsysteem, tussenlagen en Alfresco.

    • Automatiseren en bewaken van migratiestappen.

  • Ondersteuning bij testen en acceptatie

    • Begeleiden van functionele en gebruikersacceptatietesten (FAT/UAT).

    • Interpreteren van foutmeldingen en aanpassen van scripts of processen.

    • Documenteren van testresultaten en benodigde herwerking.

  • Probleemoplossing en optimalisatie

    • Analyseren van technische issues en blokkades.

    • Aandragen van verbeteringen in het migratieproces.

    • Samenwerken met projectteam voor snelle oplossing van migratieproblemen.

  • Overdracht en ondersteuning beheer

    • Documenteren van toolingconfiguratie, extractie- en migratieprocedures.

    • Overdragen van kennis aan interne beheerders of supportmedewerkers.

    • Adviseren over toekomstige inzet van Xillio of vergelijkbare tooling.

Eisen

Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  1. Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht.
    Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  2. De aangeboden kandidaat heeft minimaal een hbo diploma.

    Let op! De kandidaat moet het document meenemen naar het interview zodat de opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document niet aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beëindigd en de offerte ter zijde gelegd.

  3. De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring met het product Xillio bij overheidsdiensten.

  4. De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring met migraties van DMS systemen.

  5. De aangeboden kandidaat kan zowel thuis (hybride) als op locatie Cruqius Amsterdam werken. 

Wensen en competenties

Wensen

Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  1. De aangeboden kandidaat heeft een hbo of wo opleiding afgerond in de richting Informatica, Technische informatica, Software engineering of een vergelijkbare IT gerelateerde studie.

    Let op! De kandidaat moet het document meenemen naar het interview zodat de opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document niet aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beëindigd en de offerte ter zijde gelegd.
    10p

  2. De aangeboden kandidaat heeft ervaring met het product Xillio in complexe migratie trajecten (migratie van ongestructureerde DMS data dmv. extractie, classificatie en verrijking).

    U toont dit aan met een beschrijving (in maximaal 1 pagina) en wat de
    relevantie/toegevoegde waarde is tot/voor deze offerteaanvraag. Benoem de organisatie en duur van het project.
    50p

  3. De aangeboden kandidaat heeft ervaring met Scaled Agile Scrum werken (SAFE).
    10p

  4. De aangeboden kandidaat heeft ervaring met Jira.
    10p

  5. Het uurtarief voor deze tender bedraagt maximaal € 150,-
    Het uurtarief (exclusief BTW) dat u opgeeft is inclusief reis- en verblijfkosten, indexatie en overige bijkomende kosten voor de gehele duur van de opdracht en optionele verlengingen.
    20p

Competenties

  • Analytisch vermogen
    5p

  • Samenwerken
    5p

  • Overtuigingskracht
    5p

  • Onafhankelijkheid
    5p

  • Resultaatgerichtheid
    5p

  • Verantwoordelijkheid
    5p

Organisatie en team

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s)
De directie Digitale Voorzieningen is verantwoordelijk voor de integrale levering van alle digitale producten en IT-infrastructuurdiensten binnen de gemeente Amsterdam. Ze stuurt strategisch en tactisch op externe IT-partners, koopt centrale IT-diensten en producten in, ontwikkelt zelf software en beheert alle gemeentelijke applicaties. De komende jaren ligt de focus op de transitie naar cloud-gebaseerde diensten en het ontwikkelen van platforms zoals cloud-, data- en RPA-platforms. De directie telt circa 450 medewerkers, verdeeld over vijf onderdelen.

Gespreksinformatie

Planning interviews
Z.s.m. na sluiting

Beoordeling Interview

  • Om de functie of opdracht goed uit te kunnen voeren moet de kandidaat over bepaalde competenties beschikken.

  • Ook wordt van alle medewerkers en 'externe inzet' van de gemeente Amsterdam verwacht dat zij open, actief en integer zijn.

  • De opdrachtgever heeft voor deze offerteaanvraag de onderstaande competenties als eis gesteld.

  • Er wordt aangegeven welk niveau van beheersing vereist is (basis, gevorderd of expert).

  • De kandidaat moet in staat zijn om de beheersing van de competenties tijdens het gesprek aan te kunnen tonen.

  • De beheersing van de competenties wordt tijdens het interview beoordeeld door de opdrachtgever. Aan alle kandidaten worden dezelfde vragen gesteld om te kunnen toetsen in welke mate ze aan de competenties voldoen.

  • De vragen die door de opdrachtgever worden gesteld worden vooraf niet bekend gemaakt.

  • Per competentie wordt een cijfer (0-10) gegeven met onderbouwing. De gemeente kan besluiten vooraf een weging mee te geven aan de competenties.

  • De score van de kandidaat op de competenties dient per competentie minimaal een 6 te zijn. Als dat niet het geval is, dan wordt de offerte ter zijde gelegd.

  • De beoordeling van het interview leidt tot de rangorde die bepaalt welke leverancier de opdracht gegund krijgt.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

CV-eisen
U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot. Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling. Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden.

Aanvullende informatie

  • Leverancier dient te handelen namens de bepalingen zoals opgenomen in artikel 8 van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI). Voor meer informatie zie: artikel 8, wet WAADI

  • Om arbeidskrachten ter beschikking te stellen voor Gemeente Amsterdam dient uw organisatie in het kader van de wet Waadi geregistreerd te staan bij de Kamer van Koophandel. Om te controleren of deze registratie voor u van toepassing is doe de Waadi check

  • Werklocatie: Cruquiusweg, 5, 1019AT, AMSTERDAM

  • Optioneel tot verlenging: Ja, de Gemeente heeft de mogelijkheid de Overeenkomst meerdere keren te verlengen tegen dezelfde voorwaarden en condities, met dien verstande dat de totale maximale duur van de Overeenkomst de 24 maanden niet mag overschrijden.

  • U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat.
    Vul in:

    • organisatie

    • naam contactpersoon

    • telefoonnummer contactpersoon.

Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie. 
Let op: de referentie dient op de hoogte te zijn

Let op!: 
De opdracht wordt uitgevoerd onder leiding en toezicht van de gemeente en is beoordeeld als een opdracht die door de Inschrijver wordt ingevuld. Volgens de inschrijvingsvoorwaarden (in overeenstemming met de Wet DBA) kan een zelfstandige zonder personeel (zzper) niet inschrijven of worden aangeboden voor deze opdracht. De kandidaat die wordt aangeboden, moet op het moment van start opdracht in loondienst zijn bij de Inschrijver. Ook zzpers met een B.V., die naast zichzelf geen andere medewerkers in dienst heeft van deze B.V., worden uitgesloten voor het Inschrijven op deze opdracht.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl of met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur