Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland
Begindatum:
Z.S.M.Einddatum:
1 jul 2026Uren per week:
32 - 36Publicatiedatum:
21 mei 2025Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.
De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een WO werk- en denkniveau.
De opdrachtgever(s)
Het Dataplatform Regieteam ondersteunt de implementatie van de gemeentelijke datavisie en -organisatie. Dit team is opgezet om nieuwe expertise en standaarden door te ontwikkelen binnen de gemeente. Wij nemen verantwoordelijkheid voor het beheer en de (door)ontwikkeling van een innovatief Dataplatform en begeleiden de organisatie bij de transitie hiernaartoe.
Het team bestaat uit experts die kennis delen binnen de organisatie en best practices verspreiden. Zij zijn verantwoordelijk voor het definiëren van de roadmap, risicomanagement (incl. security en privacy), standaarden en architectuur. Daar toets het team ook op, zodat het dataplatform en haar klanten voldoen aan relevante wet en regelgeving.
We werken volgens agile/SAFe-principes en in nauwe samenwerking met andere platformen, zoals het Cloudplatform.
Opdrachtomschrijving
Voor het Dataplatform Regieteam van de Gemeente Amsterdam zijn wij op zoek naar een ervaren professionele servicemanager die een sleutelrol speelt in de ontwikkeling, implementatie en borging van het gemeentelijk Dataplatform.
Werkzaamheden
Als servicemanager van het Dataplatform ben je verantwoordelijk voor:
De levering en verdere ontwikkeling van Dataplatform-diensten, conform overeengekomen afspraken en servicelevels (o.a. beschikbaarheid, security, privacy, architectuur, servicemanagement);
Het ontwikkelen en publiceren van een professionele producten- en dienstencatalogus;
Het borgen van de dienstverlening van het dataplatform aan haar klanten binnen de stedelijke kaders;
Een excellente onboarding en ondersteuning van datateams op het platform, waarbij kwaliteit, snelheid en klanttevredenheid de belangrijkste KPI’s zijn;
Het ontwikkelen van een tactische visie over de bijdrage van het Dataplatform aan de bredere organisatieontwikkeling van de stad;
Het bijdragen en afstemmen van een heldere roadmap en backlog, in nauwe samenwerking met stakeholders;
Het faciliteren van nauwe samenwerking met interne stakeholders, strategische externe partners en andere relevante partijen.
CV-eisen
U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot.
Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling.
Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden.
Eisen
Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.
Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht.
Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.
De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een WO werk- en denkniveau.
De aangeboden kandidaat heeft minimaal 4 jaar aantoonbare kennis van en ervaring met moderne platformen/infrastructuren, zoals data- of cloudplatformen.
De aangeboden kandidaat heeft minimaal 6 jaar aantoonbare kennis van een servicemanagementframework, bij voorkeur ITIL v4 toepasbaar binnen een agile werkwijze.
De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring met het opstellen van interne SLA's en OLA's.
De aangeboden kandidaat heeft minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring met het ontwikkelen en beheren van een producten- en dienstencatalogus.
Competenties
30 Punten
Omgevingsbewustzijn
Samenwerken
Relatiebeheer
Initiatief
Resultaatgerichtheid
Overtuigingskracht
Wensen
Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.
De aangeboden kandidaat heeft minimaal 4 jaar aantoonbare ervaring met het optimaliseren en implementeren van servicemanagementprocessen.
20 punten
De aangeboden kandidaat is gecertificeerd in een servicemanagementframework, zoals ITIL v4, toepasbaar binnen een agile werkomgeving.
15 punten
De aangeboden kandidaat heeft minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met het werken in een overheidsinstantie.
15 punten
De aangeboden kandidaat heeft minimaal 2 jaar kennis van relevante wet en regelgeving zoals de BIO en de AVG.
20 punten
De aangeboden kandidaat heeft minimaal 2 jaar aantoonbare ervaring met het toepassen van (Scaled) Agile-methoden ter bevordingen van zelforganisatie binnen teams. Denk aan deelname of organisatie aan PI planningen, roadmaps en system demo's.
10 punten
Het uurtarief voor deze tender bedraagt maximaal € 125,-
Het uurtarief (exclusief BTW) dat u opgeeft is inclusief reis- en verblijfkosten, indexatie en overige bijkomende kosten voor de gehele duur van de opdracht en optionele verlengingen.
20 punten
Aanvullende informatie
Leverancier dient te handelen namens de bepalingen zoals opgenomen in artikel 8 van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI). Voor meer informatie zie: artikel 8, wet WAADI
Om arbeidskrachten ter beschikking te stellen voor Gemeente Amsterdam dient uw organisatie in het kader van de wet Waadi geregistreerd te staan bij de Kamer van Koophandel. Om te controleren of deze registratie voor u van toepassing is doe de Waadi check
Optioneel tot verlenging: Ja, de Gemeente heeft de mogelijkheid de Overeenkomst meerdere keren te verlengen tegen dezelfde voorwaarden en condities, met dien verstande dat de totale maximale duur van de Overeenkomst de 24 maanden niet mag overschrijden.
Werklocatie: Cruquiusweg, 5, 1019AT, AMSTERDAM
U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat.
Vul in:
organisatie
naam contactpersoon
telefoonnummer contactpersoon.
Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie.
Let op: de referentie dient op de hoogte te zijn
Let op!:
VDe opdracht wordt uitgevoerd onder leiding en toezicht van de gemeente en is beoordeeld als een opdracht die door de Inschrijver wordt ingevuld. Volgens de inschrijvingsvoorwaarden (in overeenstemming met de Wet DBA) kan een zelfstandige zonder personeel (zzper) niet inschrijven of worden aangeboden voor deze opdracht. De kandidaat die wordt aangeboden, moet op het moment van start opdracht in loondienst zijn bij de Inschrijver. Ook zzpers met een B.V., die naast zichzelf geen andere medewerkers in dienst heeft van deze B.V., worden uitgesloten voor het Inschrijven op deze opdracht.