Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.

Dig. Strategie en Informatie - Solution architect

Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland

Sluit over 3 dagen
150 Noord-Holland

Begindatum:

1 okt 2025

Einddatum:

30 sept 2026

Uren per week:

18 - 24

Publicatiedatum:

12 sept 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdrachtomschrijving
De directie Toezicht en Handhaven Openbare Ruimte (THOR) van de gemeente Amsterdam werkt dagelijks aan een leefbare, veilige en schone stad. Om onze taken optimaal te vervullen, maken we gebruik van diverse applicaties. De contracten voor deze applicaties naderen hun einde.
Deze transitie biedt niet alleen uitdagingen, maar ook kansen om te innoveren en te verbeteren, en daarmee nog beter bij te dragen aan de doelen van THOR. THOR heeft de ambitie om in 2030 de slimste en effectiefste handhavingsorganisatie van Nederland te zijn. Digitalisering vormt hierbij een essentiële bijdrage.

Door vanuit een breder en geïntegreerd perspectief de vervanging van de huidige applicaties op te pakken kan THOR de sprong voorwaarts richting de verwezenlijking van de ambities maken. THOR heeft hierin behoorlijke stappen te maken op het snijvlak van organisatie en digitalisering. Denk hierbij aan procesoptimalisatie en een wendbare, flexibele digitalisering.

We hebben hiervoor een plan van aanpak opgesteld waarin opgeleverde digitale modules zijn uitgezet in de tijd en we zijn bezig met een marktverkenning. Voor deze marktverkenning hebben we een concept solution architectuur opgesteld.  In de marktverkenning onderzoeken we de mogelijkheden om te komen tot de realisatie, implementatie en het technisch beheer van een toekomstgericht Digitaal Platform voor Toezicht en Handhaving.  Wat de gemeente Amsterdam betreft is dat een Digitaal Platform voor Toezicht en Handhaving op basis van Common Ground.

We zoeken een gedreven senior solution architect die de conceptuele architectuurmodellen die we hebben opgesteld voor de marktverkenning verder kan concretiseren voor de aanbesteding in Q4 dit jaar en realisatiefase.  

Je bent onderdeel van een team bestaande uit vertegenwoordiging van THOR en vertegenwoordiging van de cluster Digitalisering Innovatie en Informatie (DII) van Amsterdam. Als senior solution architect werk je nauw samen met de teams van het programma, de architecten van de vakgroep architectuur, de productowner en de eindgebruikers van THOR. Werken binnen dit programma doen we zoveel mogelijk Agile.

Vakgroep Architectuur van cluster DII
Binnen de vakgroep Architectuur wordt nauw samengewerkt met de business om de aansluiting te waarborgen tussen de stedelijke opgaven van Amsterdam en het aanbod van het zogenaamde i-domein, de IT-omgeving van Amsterdam. Binnen de vakgroep wordt zorgvuldig nagedacht over de wijze waarop architectuur wordt ingezet binnen de gemeente Amsterdam en hoe uniformiteit wordt gecreëerd over de verschillende domeinen. In jouw rol bouw je vertrouwen op bij alle betrokkenen, doordat je als architect ondersteunt bij het maken van de juiste keuzes over alle relevante aspecten heen. Je bewaakt de overlap met andere domeinen binnen en buiten de gemeente, evenals de naleving van interne en externe regelgeving.

Als solution architect richt je je op het IT-fundament van de stad, met een brede focus op het leveren van generieke infrastructuur ter ondersteuning van de digitaliseringsbehoefte van technische teams. Deze teams realiseren oplossingen voor collega’s in het primaire proces.

Werkzaamheden:

  • Opleveren solution architectuur:

    • Verdiepen en verder uitwerken van de solution architectuur door vanuit de mogelijkheden van architectuur en technische oplossingen te zoeken naar juiste architectuurkeuzes die passen bij de wensen en eisen van THOR en de gemeente Amsterdam;

    • Binnen architectuur kaders Amsterdam;

    • Op basis van de gesprekken van de marktverkenning en aanbiedingen van de aanbesteding;

    • In samenwerking met de architecten van de vakgroep om te verzekeren dat de oplossing aansluit bij de geldende architectuurprincipes en -patronen.

  • Deelnemen aan de aanbesteding voor mobiele toezicht en handhaving voor Amsterdam;

  • Richting geven aan gegevensmodellering voor THOR;

  • Ondersteunen bij procesoptimalisaties bij THOR;

  • Tijdens de realisatie bewaak jij als solution architect dat de uitvoering binnen de afgesproken kaders blijft. 

Je werkterrein beslaat de hele directie THOR en specialismen van cluster DII en afhankelijk van de scope ook andere directies die handhaven en toezicht houden in de openbare ruimte.

Eisen

Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  1. Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht.
    Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd;

  2. De aangeboden kandidaat heeft een wo- master werk en denkniveau, dit kan blijken uit bijvoorbeeld een wo- master diploma bedrijfsinformatica, bestuurlijke Informatiekunde of vergelijkbaar;

  3. De aangeboden kandidaat heeft minimaal vijf jaar ervaring als bedrijfs-/informatiearchitect in een soortgelijke functie binnen een complexe organisatie, bij voorkeur binnen de (semi-)publieke sector;

Wensen en competenties

Wensen

Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  1. De aangeboden kandidaat heeft recente en relevante ervaring met architectuurmethodieken zoals TOGAF, ArchiMate of NORA;
    10p

  2. De aangeboden kandidaat heeft een uitstekende beheersing van de Nederlands taal, zowel mondeling als schriftelijk;
    10p

  3. De aangeboden kandidaat heeft ervaring in Toezicht en Handhavingsdomein;
    10p

  4. De aangeboden kandidaat heeft ervaring bij gemeente Amsterdam of een G4 gemeente;
    10p

  5. De aangeboden kandidaat heeft ervaring met aanbestedingen van SaaS oplossingen;
    10p

  6. De aangeboden kandidaat heeft ervaring met Zaakgericht werken, zaaksystemen;
    10p

  7. De aangeboden kandidaat heeft ervaring met procesoptimalisaties;
    10p

  8. De aangeboden kandidaat heeft ervaring met Common Ground;
    10p

  9. Het uurtarief voor deze tender bedraagt maximaal € 150,-
    Het uurtarief (exclusief BTW) dat u opgeeft is inclusief reis- en verblijfkosten, indexatie en overige bijkomende kosten voor de gehele duur van de opdracht en optionele verlengingen.
    20p

Competenties

  • Analytisch vermogen
    5p

  • Overtuigingskracht
    5p

  • Resultaatgerichtheid
    5p

  • Omgevingsbewustzijn
    5p

  • Samenwerken
    5p

  • Initiatief
    5p

Organisatie en team

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s)
We willen een goede werkgever zijn die ervoor zorgt dat alle collega’s zich gezien en gewaardeerd voelen. We koesteren verschillen tussen collega’s, al die verschillen zorgen voor betere resultaten voor onze organisatie én onze stad. We streven daarbij naar een personeelsbestand dat een afspiegeling is van de beroepsbevolking van Amsterdam. Dus wie jij ook bent: bij ons ben je van harte welkom!
Digitalisering bij gemeente Amsterdam

Bewoners, ondernemers en bezoekers van de stad Amsterdam verwachten een optimaal functionerende stad die aansluit bij de digitale toekomst. Dat betekent dat wij als gemeente moeten blijven innoveren om een steeds sneller transformerende stad gepast te kunnen blijven coördineren en bedienen. Daarom digitaliseert het iDomein, het IT, Innovatie & Data onderdeel van gemeente Amsterdam, de dienstverlening aan de stad in rap tempo.

Zodat we een voorbeeldfunctie kunnen uitdragen in het op een veilige, verantwoorde en toekomstbestendige manier omgaan met technologie en informatie voor en in onze stad. Door een vooruitziende blik en inrichting van diensten, vormt de gemeente Amsterdam daarnaast een optimaal solide entiteit die bestand is tegen een toenemende dreiging van buitenaf voor ons digitale netwerk.
Digitaliseren betekent hoofdzakelijk dat we fors investeren komende jaren in de hiervoor benodigde kennis en competenties van onze medewerkers, dat we gemeente brede omscholingstrajecten voor banen van de toekomst organiseren en dat agile werken de norm is in het IT, Innovatie & Data onderdeel.

Gespreksinformatie

Planning
Z.s.m. na sluiting.

Beoordeling Interview

  • Om de functie of opdracht goed uit te kunnen voeren moet de kandidaat over bepaalde competenties beschikken.

  • Ook wordt van alle medewerkers en 'externe inzet' van de gemeente Amsterdam verwacht dat zij open, actief en integer zijn.

  • De opdrachtgever heeft voor deze offerteaanvraag de onderstaande competenties als eis gesteld.

  • Er wordt aangegeven welk niveau van beheersing vereist is (basis, gevorderd of expert).

  • De kandidaat moet in staat zijn om de beheersing van de competenties tijdens het gesprek aan te kunnen tonen.

  • De beheersing van de competenties wordt tijdens het interview beoordeeld door de opdrachtgever. Aan alle kandidaten worden dezelfde vragen gesteld om te kunnen toetsen in welke mate ze aan de competenties voldoen.

  • De vragen die door de opdrachtgever worden gesteld worden vooraf niet bekend gemaakt.

  • Per competentie wordt een cijfer (0-10) gegeven met onderbouwing. De gemeente kan besluiten vooraf een weging mee te geven aan de competenties.

  • De score van de kandidaat op de competenties dient per competentie minimaal een 6 te zijn. Als dat niet het geval is, dan wordt de offerte ter zijde gelegd.

  • De beoordeling van het interview leidt tot de rangorde die bepaalt welke leverancier de opdracht gegund krijgt.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

CV-eisen
U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot. Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling. Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden.

Aanvullende informatie

  • Leverancier dient te handelen namens de bepalingen zoals opgenomen in artikel 8 van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI). Voor meer informatie zie: artikel 8, wet WAADI

  • Werklocatie: Daniel Goedkoopstraat, 7, 1096BD, AMSTERDAM

  • Optioneel tot verlenging: Ja, de Gemeente heeft de mogelijkheid de Overeenkomst meerdere keren te verlengen tegen dezelfde voorwaarden en condities, met dien verstande dat de totale maximale duur van de Overeenkomst de 24 maanden niet mag overschrijden.

  • Om arbeidskrachten ter beschikking te stellen voor Gemeente Amsterdam dient uw organisatie in het kader van de wet Waadi geregistreerd te staan bij de Kamer van Koophandel. Om te controleren of deze registratie voor u van toepassing is doe de Waadi check

  • U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat.
    Vul in:

    • organisatie

    • naam contactpersoon

    • telefoonnummer contactpersoon.

Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie. 
Let op: de referentie dient op de hoogte te zijn

Let op!: 
De opdracht wordt uitgevoerd onder leiding en toezicht van de gemeente en is beoordeeld als een opdracht die door de Inschrijver wordt ingevuld. Volgens de inschrijvingsvoorwaarden (in overeenstemming met de Wet DBA) kan een zelfstandige zonder personeel (zzper) niet inschrijven of worden aangeboden voor deze opdracht. De kandidaat die wordt aangeboden, moet op het moment van start opdracht in loondienst zijn bij de Inschrijver. Ook zzpers met een B.V., die naast zichzelf geen andere medewerkers in dienst heeft van deze B.V., worden uitgesloten voor het Inschrijven op deze opdracht.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl of met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur