Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland
Begindatum:
19 jan 2026Einddatum:
31 dec 2026Publicatiedatum:
10 dec 2025We zoeken een senior digitale rechten en algoritme officer. Als senior digitale rechten-en algoritme officer werk je aan het bevorderen van een verantwoorde en transparante inzet van digitale technologie binnen de gemeente Amsterdam. Je werkt aan twee programma's: het actieplan Grip op Technologie en het PvA Algoritmes. Je ontwikkelt en verbetert beleidskaders, zoals het algoritmebeheerskader, werkt aan de herijking van de TaDa-waarden en zorgt ervoor dat een nieuw instrument zoals een Bias Impact Assesment goed werkt in de praktijk. Met jouw expertise draag je bij aan het waarborgen van digitale rechten, ethiek en privacy in Amsterdam.
Een gezamenlijk compliance advies opstellen voor de inzet van een nieuw AI-systeem die de gemeente wil inzetten;
De resultaten van waardensessies met ambtenaren verwerken in een voorstel voor nieuwe TaDa-waarden;
De directie P&O feedback geven op de nulmeting over AI-geletterdheid binnen de gemeente;
Een intakegesprek voor een Ethische Bijsluitersessie met een projectteam voeren.
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad.
Je werkt vanuit de Vakgroep Digitale Rechten, Ethiek en Privacy, waarin we vanuit verschillende expertises en disciplines kijken naar het gebruik van digitale technologie door de gemeente. Vanuit onze expertise geven we in de besluitvorming gevraagd en ongevraagd advies aan collegas bij het maken van beslissingen. We koppelen de juridische en ethische kwesties bij het gebruik van digitale technologieen aan domein-specifieke contexten. Hiervoor bouwen we een sterk netwerk op binnen de gemeente, maar ook buiten de gemeente. Digitale rechten, ethiek en privacy zijn namelijk thema's die niet alleen de gemeente raakt, maar juist ook betrokkenheid vraagt vanuit stakeholders in de stad. Daarom volgen we nationale en internationale ontwikkelingen op dit gebied en vertalen we deze door naar de te bereiken resultaten en praktische kaders binnen Amsterdam.
Aantal kandidaten dat u mag aanbieden: 1
Aantal kandidaten op interview: 3
Planning interviews: In de 1e week van januari worden er digitale gesprekken van 30 min per kandidaat georganiseerd.
De opdracht wordt uitgevoerd onder leiding en toezicht van de gemeente en is beoordeeld als een opdracht die door de Inschrijver wordt ingevuld. De kandidaat die wordt aangeboden, moet op het moment van start opdracht in loondienst zijn bij de Inschrijver. Ook zzpers met een B.V., die naast zichzelf geen andere medewerkers in dienst heeft van deze B.V., worden uitgesloten voor het Inschrijven op deze opdracht. Inschrijver voldoet minimaal aan het feit dat Inschrijver: Loonbelasting en werknemerspremies afdraagt (en hiermee verzekerd is binnen het sociale stelsel) voor de betreffende kandidaat die de opdracht uitvoert; Een werkgeversgezag heeft tussen Inschrijver en kandidaat (die de opdracht uitvoert); Voldoet aan alle werkgeversverplichtingen, zoals 2 jaar doorbetalingsverplichting bij ziekte, de Wet Poortwachter of de WAADI. De gemeente kan Inschrijver verzoeken om schriftelijk aan te tonen dat Inschrijver voldoet aan bovenstaande punten.
Het uurtarief (exclusief BTW) dat u opgeeft is inclusief reis- en verblijfkosten, indexatie en overige bijkomende kosten voor de gehele duur van de opdracht en optionele verlengingen. Indien het opgegeven tarief de aangegeven range of het maximumtarief overschrijdt wordt uw offerte terzijde gelegd (knock out).
Bijgesloten overeenkomst (4) is van toepassing op deze aanbesteding. Bijlage 5 Integriteits- en geheimhoudingsverklaring, is op deze overeenkomst van toepassing.
Uit het huidige uittreksel van Kamer van Koophandel van Inschrijver blijkt dat Inschrijver meer dan een (1) medewerker (werkzame personen) in loondienst heeft. Inschrijver toont dit aan door het indienen van een recent (maximaal 12 maanden oud op moment van Inschrijving op deze Opdracht) uittreksel van de Kamer van Koophandel van Inschrijver. Indien Inschrijver niet voldoet aan deze eis zal Inschrijving terzijde worden gelegd.
Leverancier dient te handelen namens de bepalingen zoals opgenomen in artikel 8 van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI). Om arbeidskrachten ter beschikking te stellen voor Gemeente Amsterdam dient uw organisatie in het kader van de wet Waadi geregistreerd te staan bij de Kamer van Koophandel.
U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat (organisatie naam, contactpersoon, telefoonnummer contactpersoon). Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie. Om de objectiviteit van de referentie te waarborgen, mag de organisatie die een offerte indient zichzelf of een medewerker niet als referent opgeven. Let op: de referent dient op de hoogte te zijn.
Er geldt een maximum uurtarief conform het actuele bezoldigingsmaximum per uur zoals bepaald in de WNT waarbij maximaal 36 uur per week mag worden gefactureerd; EN - De contractwaarde over 12 maanden is maximaal gelijk aan de actuele WNT-norm. Indien het opgegeven tarief buiten de aangegeven range valt, wordt uw offerte terzijde gelegd (knock-out).