Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland
Begindatum:
3 jul 2025Einddatum:
1 okt 2025Uren per week:
32 - 36Publicatiedatum:
10 jun 2025Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.
De opdrachtgever(s)
We willen een goede werkgever zijn die ervoor zorgt dat alle collega’s zich gezien en gewaardeerd voelen. We koesteren verschillen tussen collega’s, al die verschillen zorgen voor betere resultaten voor onze organisatie én onze stad. We streven daarbij naar een personeelsbestand dat een afspiegeling is van de beroepsbevolking van Amsterdam. Dus wie jij ook bent: bij ons ben je van harte welkom!
Digitalisering bij gemeente Amsterdam
Bewoners, ondernemers en bezoekers van de stad Amsterdam verwachten een optimaal functionerende stad die aansluit bij de digitale toekomst. Dat betekent dat wij als gemeente moeten blijven innoveren om een steeds sneller transformerende stad gepast te kunnen blijven coördineren en bedienen. Daarom digitaliseert het i-domein, het IT, Innovatie & Data onderdeel van gemeente Amsterdam, de dienstverlening aan de stad in rap tempo. Zodat we een voorbeeldfunctie kunnen uitdragen in het op een veilige, verantwoorde en toekomstbestendige manier omgaan met technologie en informatie voor en in onze stad. Door een vooruitziende blik en inrichting van diensten, vormt de gemeente Amsterdam daarnaast een optimaal solide entiteit die bestand is tegen een toenemende dreiging van buitenaf voor ons digitale netwerk. Digitaliseren betekent hoofdzakelijk dat we fors investeren komende jaren in de hiervoor benodigde kennis en competenties van onze medewerkers, dat we gemeentebrede omscholingstrajecten voor banen van de toekomst organiseren en dat agile werken de norm is in het IT, Innovatie & Data onderdeel. Als jij voor gemeente Amsterdam als werkgever kiest kom je dus terecht in een digitaal zo optimaal mogelijk ingericht organisatieonderdeel, waarin de interne organisatie zo efficiënt mogelijk is ingericht. Werken bij gemeente Amsterdam betekent daardoor leren en kennis delen in een vooruitstrevende organisatie die de digitale maatschappij van nu en in de toekomst succesvol bedient.
Directie Digitale Strategie en Informatie
De directie Digitale strategie en informatie is onderdeel van het cluster Digitalisering, Innovatie en Informatie (DII), waarbinnen alle i-taken worden gebundeld. De directie draagt zorg voor de i-strategie concernbreed, waarin cloud, architectuur, informatiebeveiliging, privacy, digitale rechten, ethiek en informatiebeheer de belangrijkste elementen zijn.
Vakgroep architectuur
Onze vakgroep architectuur bestaat uit 30 architecten en gaat over het brede vakgebied van architectuur. Samen zijn we verantwoordelijk voor een goede structuur en samenhang tussen alle gemeentelijke taken en verantwoordelijkheden, en alle I-Domein voorzieningen die dat takenpakket adequaat moeten ondersteunen. Daarnaast werk je samen met een divers gezelschap van collega-disciplines zoals business-, informatie - en data-analisten, informatiebeveiliging, privacy-experts, beheerders, enzovoort. Je collega-architecten zijn over het algemeen onafhankelijke kritische maar toegankelijke en kundige professionals, met allemaal een warm hart voor de doelstellingen van de gemeente en voor alle vernieuwing in het I-Domein.
Opdrachtomschrijving
Amsterdam staat voor grote maatschappelijke en digitale uitdagingen. Hoe zorgen we voor een moderne, toekomstbestendige en beheersbare IT-infrastructuur? Om deze uitdagingen aan te gaan, hebben we jouw expertise als Solution Architect nodig voor de directie Dienstverlening en het domein Vergunningen, Toezicht en Handhaving (VTH)
Als Solution Architect (senior) werk je aan het vertalen van kaders, ambities en principes naar concrete oplossingsarchitecturen voor opgaven of projecten binnen jouw directie. Je ondersteunt bij het maken van verantwoorde keuzes op het gebied van processen, gegevens, applicaties en techniek, en zorgt voor aansluiting op en bijdragen voor de cluster domein- en concernarchitectuur.
In samenwerking met de Business Lead, i-Lead en directie definieer je de strategische richting en benodigde informatievoorziening die aansluit bij de behoeften van onze inwoners en/of medewerkers. Dit betekent in de praktijk, bijvoorbeeld voor......
Directie Dienstverlening
Dienstverlening is binnen de gemeente Amsterdam de plek waar de expertise over het contact met de burger geborgd is. De medewerkers van Dienstverlening leveren producten en diensten aan burgers en ondernemers via de balie, telefoon en online (o.a. via SalesForce en de Amsterdam App).
Als Solution Architect draag je binnen deze directie bij aan de verdere digitalisering van de directie Dienstverlening met daarbij een belangrijke focus op het onderwerp klantinteracties en applicatie integratie (Enable U).
Vergunningen, Toezicht en Handhaving (VTH)
De gemeente Amsterdam voert een breed scala aan vergunningverlening, toezicht en handhavingstaken (VTH-taken) uit. Het uitvoeren van deze VTH-taken draagt bij aan een aan een veilige, duurzame, leefbare en gezonde fysieke leefomgeving voor Amsterdammers. Het domein VTH houdt zich onder andere bezig met activiteiten die invloed hebben op de fysieke leefomgeving, zoals bouwen en bedrijvigheid.
Naast bovenstaande is een belangrijke taak van het VTH-domein het bijhouden van de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG)
Als Solution Architect draag je binnen dit domein bij aan de verdere digitalisering van de het domein.
Door jouw inzet dragen we bij aan het realiseren van een slimme stad waar inwoners efficiënt en gemakkelijk toegang hebben tot gemeentelijke diensten.
Werkzaamheden
Je werkt mee aan het definiëren van requirements voor oplossingen die uitbesteed worden;
Je geeft richting aan de realisatieteams in een ART/project voor oplossingen die zelf ontwikkeld worden;
Je borgt dat oplossingen voldoen aan de Solution Architectuur;
In geval van agile voortbrenging; definieer je enabler features voor de architectural runway en stemt af over business features;
Je werkt samen met de architecten in de vakgroep om het werken onder architectuur organisatie breed te versterken.
Je werkt samen met de projectleider, Realisatie teams, Domein architect business, IT architecten, security en privacy adviseurs etc.
Je hebt overleg met de I-lead hoe je data-gedreven werken kunt inzetten om integrale dienstverlening te realiseren
Je analyseert de aanbestedingskalender van het portfolio om tijdig kansen voor architectuurverbeteringen te identificeren.
Je beoordeelt of een gekozen oplossing voor een aanbesteding binnen de gemeentelijke architectuurkaders past.
CV-eisen
U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot.
Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling.
Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden.
Eisen
Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.
Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht.
Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.
De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een wo werk- en denkniveau.
De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar ervaring als Solution Architect, Informatiearchitect of Technisch Architect binnen een complexe organisatie of grootstedelijke context.
De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar aantoonbare kennis van en ervaring met architectuurmethodieken en raamwerken zoals bijvoorbeeld TOGAF, ArchiMate, NORA, GEMMA, Common Ground.
De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar aantoonbare kennis van en ervaring met Agile werkmethoden in een complexe omgeving. Bijvoorbeeld met een raamwerk als SAFe (Scaled Agile Framework).
De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring met digitale transformatie en modernisering van applicatielandschappen en infrastructuur.
De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar aantoonbare kennis van IT-oplossingen, integraties en Cloud technologieën (Azure).
Competenties
30 Punten
Omgevingsbewustzijn
Samenwerken
Relatiebeheer
Initiatief
Resultaatgerichtheid
Overtuigingskracht
Wensen
Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.
De aangeboden kandidaat heeft een opleiding op het gebied van enterprise architectuur.
15p
De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring in verschillende rollen, zoals bedrijfsanalist en informatieanalist, bedrijfsarchitect, informatiearchitect, solution architect, product owner, projectmanager, implementatiemanager.
20p
De aangeboden kandidaat is bekend met de organisatie en werkwijze voor informatievoorziening binnen de gemeente Amsterdam.
20p
De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare kennis en ervaring met TOGAF, BIZBOK, GEA, Agile/Scrum IT/SAFe en software ontwikkeling.
25p
Het uurtarief voor deze tender bedraagt maximaal € 125,-
Het uurtarief (exclusief BTW) dat u opgeeft is inclusief reis- en verblijfkosten, indexatie en overige bijkomende kosten voor de gehele duur van de opdracht en optionele verlengingen.
20p
Aanvullende informatie
Leverancier dient te handelen namens de bepalingen zoals opgenomen in artikel 8 van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI). Voor meer informatie zie: artikel 8, wet WAADI
Om arbeidskrachten ter beschikking te stellen voor Gemeente Amsterdam dient uw organisatie in het kader van de wet Waadi geregistreerd te staan bij de Kamer van Koophandel. Om te controleren of deze registratie voor u van toepassing is doe de Waadi check
Optioneel tot verlenging: Ja, de Gemeente heeft de mogelijkheid de Overeenkomst meerdere keren te verlengen tegen dezelfde voorwaarden en condities, met dien verstande dat de totale maximale duur van de Overeenkomst de 24 maanden niet mag overschrijden.
Werklocatie: President Kennedylaan, 923, 1079MZ, AMSTERDAM
U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat.
Vul in:
organisatie
naam contactpersoon
telefoonnummer contactpersoon.
Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie.
Let op: de referentie dient op de hoogte te zijn
Let op!:
De opdracht wordt uitgevoerd onder leiding en toezicht van de gemeente en is beoordeeld als een opdracht die door de Inschrijver wordt ingevuld. Volgens de inschrijvingsvoorwaarden (in overeenstemming met de Wet DBA) kan een zelfstandige zonder personeel (zzper) niet inschrijven of worden aangeboden voor deze opdracht. De kandidaat die wordt aangeboden, moet op het moment van start opdracht in loondienst zijn bij de Inschrijver. Ook zzpers met een B.V., die naast zichzelf geen andere medewerkers in dienst heeft van deze B.V., worden uitgesloten voor het Inschrijven op deze opdracht.