Senior Adviseur Omgevingsrecht (Ruimtelijke Ordening) (SO25-1495)

Laan Nieuwer-Amstel 1, 1182 JR Amstelveen, Nederland

Sluit over 6 dagen
104 16 Noord-Holland

Begindatum:

1 jul 2025

Einddatum:

1 jul 2026

Uren per week:

16

Publicatiedatum:

5 jun 2025

De zittende kandidaat wordt verzocht zich in te schrijven voor deze opdracht.

Opdracht
Amstelveen en Aalsmeer zijn hard aan de slag met de omvangrijke omwenteling van regels en procedures door de Omgevingswet. Dit betekent dat het tijdelijke deel van het omgevingsplan Amstelveen en Aalsmeer omgezet moet worden naar 1 omgevingsplan Amstelveen en Aalsmeer.

Het gaat hierbij vooral om het omzetten van de regels uit de bestemmingsplannen naar regels (en locaties) in het omgevingsplan. Daarnaast gaat het ook om verordeningen, bijvoorbeeld over erfgoed en bomen, te vertalen naar regels in het omgevingsplan. Ook wordt er voor specifieke ontwikkelingen gewerkt met een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (zogenaamde bopa). Hiervoor moet een motivatie worden opgesteld of een aangeleverde motivatie met onderzoeken moet beoordeeld worden. 

De bovengenoemde werkzaamheden worden zelfstandig zonder hiërarchische aansturing uitgevoerd.  Om deze werkzaamheden te kunnen uitvoeren is specialistische kennis nodig. Er wordt daarom gevraagd om de tijdelijke inhuur van een senior adviseur omgevingsplannen voor 2 dagen.

Omschrijving werkzaamheden

  • Je bent gespecialiseerd in het wijzigen van omgevingsplannen en het in procedure brengen hiervan.

  • Als zelfstandig adviseur ben je in het kader van de opdracht zelfstandig verantwoordelijk voor het opstellen, muteren en aanvullen van regels binnen het omgevingsplan, inclusief het beoordelen van voorstellen van derden.

  • Je stelt wijzigingsbesluiten en bestuurlijke voorstellen op, zorgt voor onderlinge consistentie en publiceert deze via Rx.Base.

  • In samenwerking met andere specialisten en externe partijen stem je inhoudelijk af, adviseer je over de totstandkoming van het plan en neem je deel aan projectgroepen.

  • Je fungeert als aanspreekpunt op basis van je expertise, zonder hiërarchische aansturing met als doel het waarborgen van een juridisch consistent en goed onderbouwd omgevingsplan, waarbij wijzigingsbesluiten op efficiënte wijze worden opgesteld, afgestemd en gepubliceerd, ter ondersteuning van de ruimtelijke beleidsdoelstellingen van de gemeente Amstelveen.

  • Als zelfstandig adviseur ook verantwoordelijk voor het opstellen van motivaties van bopa’s en het beoordelen van door externe partijen aangeleverde motivaties van bopa’s.

Kandidaatomschrijving

  • Je beschikt over een relevante Hbo-opleiding in de richting van bestuursrecht/omgevingsrecht of planologie/sociale geografie.

  • Je hebt minimaal 5 jaar werkervaring als senior adviseur ruimtelijke ordening bij een gemeente.

  • Je hebt ervaring met het zelfstandig opstellen van bestemmingsplannen en begeleiden van bouwplannen.

  • Je hebt ervaring met relevante softwarepakketten zoals o.a. RO-totaal, Rx. Base, Squit XO Rx. Mission.

  • Je hebt gespeciialiseerd in Omgevingswet en op de hoogte van de wijziging en ervaring met het in procedure hiervan.

Competenties
Als Senior Adviseur Omgevingsrecht beschik je over competenties zoals: bestuurlijke sensitiviteit, zelfstandigheid, lerend vermogen, flexibel, communicatief vaardig en resultaatgericht. In Amstelveen werken we samen, zijn we betrokken en werken we oplossingsgericht. Dit zijn onze kernwaarden en passen bij de manier waarop jij je werkzaamheden uitvoert.
Bovenstaande competenties worden tijdens het gesprek beoordeeld door de gemeente.

Referentie
Het checken van referenties kan onderdeel zijn van de procedure. Bij de gevraagde werkervaring, onder het onderdeel ‘eisen’, is het opgeven van een referentie vereist. Onder een referentie wordt het volgende verstaan: de naam en contactgegevens van een teamleider/leidinggevende van een recente opdrachtgever, die relevant is voor de uitgevraagde opdracht, zoals opgesteld door Gemeente Amstelveen.

VOG
Iedereen die bij de gemeente Amstelveen of Aalsmeer komt werken moet vóór aanvang van zijn werkzaamheden een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) overleggen. De gemeente geeft aan waarop gescreend moet worden door het Centraal Orgaan Verklaring Omtrent Gedrag. Dit is afhankelijk van de werkzaamheden die uitgevoerd gaan worden. De gemeente stuurt de nieuwe collega een e-mail met een link waarmee hij/zij de nieuwe aanvraag voor een VOG af kan ronden. Kosten van de aanvraag kunnen worden gedeclareerd bij de Gemeente Amstelveen.

De AA-organisatie wil een diverse en inclusieve organisatie zijn. Daarom bieden wij ruimte aan iedereen en zetten wij de diversiteit van onze collega’s in om de beste resultaten te behalen voor onze organisatie en de inwoners van Amstelveen en Aalsmeer. Talent als basis, diversiteit als kracht. Vanuit deze visie staan al onze vacatures open voor iedereen.

Interviewplanning
De top 3 van kandidaten wordt door de gemeente Amstelveen uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. De gesprekken vinden plaats op donderdag 23 juni tussen 9.00 en 13.00 uur. De gesprekken vinden online via Teams plaats. De kandidaat dient op deze datum en tijdsblok beschikbaar te zijn.

Dienstencategorie
Diensten voor plaatsing van personeel en personeelsverschaffing

CPV code
71000000-8 - Dienstverlening op het gebied van architectuur, bouwkunde, civiele techniek en inspectie.

Eisen

  • Werkervaring: Op CV aantoonbaar minimaal 5 jaar werkervaring met de ruimtelijke procedures omtrent bedrijventerreinen, glastuinbouw en woningbouw in de afgelopen 7 jaar.

  • Werkervaring: Op CV aantoonbaar minimaal 5 jaar werkervaring als adviseur ruimtelijke ordening, opgedaan in de afgelopen 7 jaar.

  • Kennis en Ervaring: Op CV aantoonbaar werkervaring met regels en procedures van de Omgevingswet en het opstellen van het Omgevingsplan.

Wensen

  • Op CV aantoonbaar minimaal 3 jaar werkervaring als adviseur ruimtelijke Ontwikkeling bij een gemeente, opgedaan in de afgelopen 5 jaar

  • Op CV aantoonbaar minimaal 3 jaar werkervaring op het gebied van woonarken in de afgelopen 5 jaar. (benoem dit specifiek per opdracht/werkgever)

  • Op CV aantoonbare werkervaring met RO-totaal, Squit XO Rx. Base, Rx Mission.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl of met Nikki Nowack via 06 43 36 34 25 / nikki.nowack@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur