Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Programmamanager Mobiliteit

Gemeente Altena

Sportlaan 170, 4286 ET Almkerk, Nederland

Sluit over 10 dagen
120 28 Noord-Brabant

Begindatum:

1 nov 2025

Einddatum:

30 apr 2026

Uren per week:

28

Publicatiedatum:

20 okt 2025

Omschrijving

Aanleiding

Gemeente Altena bevindt zich in een belangrijke ontwikkelfase binnen het Programma Mobiliteit. De huidige programmamanager draagt zijn taken over vanwege prepensioen. Deze overgangsperiode biedt de gelegenheid om het programma verder te structureren, te versterken en toekomstbestendig te maken.

Binnen het Programma Mobiliteit wordt gewerkt aan de uitvoering van de Mobiliteitsvisie Altena 2040, waarin vier thema's centraal staan:

  • Veiliger Altena;
  • Bereikbaarder Altena;
  • Duurzamer Altena;
  • Leefbaarder Altena.

Het programma omvat circa 40 projecten, met een totaal investeringsvolume van €30 miljoen en een jaarlijkse exploitatiebegroting van ruim €1 miljoen. De opgave is complex en bestuurlijk gevoelig, waarbij beleid, uitvoering en regionale samenwerking nauw verweven zijn.

Om de continuïteit te waarborgen en de programmatische werkwijze te professionaliseren, is er een concrete opdracht opgesteld om het Programma Mobiliteit door te ontwikkelen. Deze opdracht richt zich op het versterken van structuur, governance en samenwerking, en omvat drie duidelijke resultaatverplichtingen die binnen de afgesproken periode moeten worden gerealiseerd.

Opdracht

We zoeken een zelfstandig programmamanager die werkt op basis van een duidelijk afgebakende opdracht en binnen de overeengekomen periode de volgende concrete resultaten oplevert.

1. Ontwikkelen van portfoliomanagement voor het Programma Mobiliteit

  • Opzetten van een integraal overzicht en prioritering van projecten volgens de OGSM-systematiek.
  • Opstellen van een capaciteitsraming van programma-activiteiten, als basis voor afstemming met de teammanager Ruimtelijk Beheer en het cluster Verkeer.
  • Uitwerken van een samenhangende portfolioplanning, afgestemd op beschikbare capaciteit en middelen.

2. Inrichten van programmabeheersing

  • Vaststellen van beheersingskaders voor tijd, geld, risico en kwaliteit, onder meer via Pepperflow.
  • Ontwikkelen van een werkbare rapportage- en verantwoordingsstructuur (bijv. interactieve DIN, OGSM).
  • Beschrijven van de wijze waarop monitoring en bijsturing binnen het programma plaatsvinden.

3. Versterken van samenwerking tussen lijnorganisatie en programma

  • Opstellen van werkafspraken en overlegstructuren tussen programma en lijnorganisatie.
  • Beschrijven van rollen, verantwoordelijkheden en besluitvormingslijnen binnen het programma.
  • Zorgen voor goede afstemming met de A27-opgave en het Jaarplan Mobiliteit, gericht op samenhang en borging in de uitvoering.

Eisen

  • Kandidaat kan een Verklaring Omtrent Gedrag overleggen. Deze mag niet ouder zijn dan 3 maanden.
  • Kandidaat is beschikbaar voor het aantal uren per week zoals in de aanvraag wordt aangegeven.
  • Kandidaat is in staat op de startdatum, zoals in de aanvraag wordt aangegeven, te starten met de opdracht. Mits in bezit van een juiste VOG en ondertekende bruikleenovereenkomst.
  • Kandidaat stemt ermee in om de door Gemeente Altena beschikbaar gestelde laptop te gebruiken voor het uitvoeren van de werkzaamheden en zal hiervoor een bruikleenovereenkomst ondertekenen.
  • Kandidaat beschikt over een eigen telefoon.
  • Kandidaat heeft een afgeronde opleiding op minimaal HBO niveau in de richting van bestuurskunde, planologie, civiele techniek of fysieke leefomgeving. Dit moet blijken uit het CV.
  • Kandidaat heeft recente ervaring met programmabeheersing en/ of portfoliomanagement binnen het fysieke domein. Dit moet blijken uit het CV.
  • Kandidaat beschikt over 1 of over meer referenties.
  • Het uurtarief van de kandidaat is niet hoger dan het maximum tarief.
  • Kandidaat heeft ervaring met werken binnen een gemeentelijke organisatie. Dit moet blijken uit het CV.

Wensen en competenties

Wensen

  • Ervaring met infrastructurele of mobiliteitsprojecten (zoals tunnelveiligheid, wegverbreding, of civieltechnische opgaven) is een duidelijke pré.
  • Kandidaat heeft ervaring met samenwerking tussen gemeenten, provincies en/ of Rijkswaterstaat binnen regionale mobiliteitsopgaven. Dit moet blijken uit het CV.
  • Kandidaat heeft in de afgelopen 5 jaar ervaring als programmamanager of projectleider binnen een gemeentelijke organisatie. Dit moet blijken uit het CV.
  • Kandidaat heeft recente ervaring met mobiliteits- of infrastructuurprojecten. Dit moet blijken uit het CV.
  • Kandidaat heeft ervaring met werken met programmabeheersingsystemen of tools (zoals OGSM, Pepperflow, DIN). Dit moet blijken uit het CV.
  • Kandidaat heeft aantoonbare ervaring met het opstellen van een capaciteitsraming van programma-activiteiten of vergelijkbare capaciteitsanalyses ter ondersteuning van portfoliomanagement. Dit moet blijken uit het cv.
  • Kandidaat heeft ervaring met het voorbereiden van bestuurlijke besluitvorming (college- of raadsvoorstellen, rapportages of programmabegroingen). Dit moet blijken uit het cv.

Competenties

  • Je bent analytisch sterk, kunt complexe vraagstukken overzichtelijk maken en weet hoe je structuur aanbrengt in dynamische programma's.
  • Je werkt verbindend, communiceert helder en weet op natuurlijke wijze samenwerking tot stand te brengen tussen interne en externe partners.
  • Vaardig in het werken binnen een bestuurlijk en politiek complexe omgeving.
  • In staat om zelfstandig richting te geven en resultaten te leveren zonder aansturing in een hiërarchische relatie.
  • Uitstekende communicatieve vaardigheden en kan op verschillende niveaus communiceren.
  • Beschikt over politieke en bestuurlijk sensitiviteit.
  • Beschikt over een grote mate van zelfstandigheid.

Organisatie en team

Klant: Gemeente Altena
Afdeling: Directie Ruimtelijk Domein

Wie we zoeken

Voor deze opdracht zoeken we een ervaren zelfstandig programmamanager of senior projectleider met een brede oriëntatie op het fysieke domein – specifiek mobiliteit, infrastructuur en leefomgeving. Je opereert zelfstandig, werkt op basis van afspraken over te behalen resultaten en brengt zowel inhoudelijke deskundigheid als bestuurlijke sensitiviteit mee.

Gespreksinformatie

Niet bekend

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Procedure-eisen

LET OP!!
Bent u leverancier en biedt u als intermediair een ZZP'er aan op een aanvraag:
Alleen op aanvragen die zich lenen voor de inzet van zzp-ers kunnen zzp-ers aangeboden worden. Welke aanvragen dit zijn blijkt uit de eisen die bij de aanvraag zijn geformuleerd en door inschrijver worden geaccordeerd.
U wordt verzocht in dat geval op het cv duidelijk aan te geven dat de kandidaat een zzp-er is.
Bij het gebruikersprofiel selecteert u echter wel FLEXMEDEWERKER en niet ZZP'er. Dit heeft te maken met de administratieve verwerking aan onze kant.

De VOG dient z.s.m. aangevraagd te worden door de leverancier na gunning van de opdracht. Pas wanneer de VOG in bezit is kan gestart worden met de opdracht.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur