Sportlaan 170, 4286 ET Almkerk, Nederland
Begindatum:
1 sept 2025Einddatum:
31 dec 2025Uren per week:
32Publicatiedatum:
21 jul 2025Kwaliteitsmedewerker specialisme Participatiewet 32 uur per week ( 1 september 2025 31-december 2025) De gemeente Altena blijft werken aan een integrale aanpak van toegang tot hulp en ondersteuning binnen het sociaal domein. Dat doen we met een breed voorveld en met sterke teams op de achtergrond waar inwoners terecht kunnen met (hulp)vragen op het gebied van maatschappelijke ondersteuning, inkomensondersteuning en jeugdhulp. Binnen de organisatiestructuur zijn de teams Toegang, Regie, Voorveld en Kwaliteit & Administratie gezamenlijk verantwoordelijk voor de uitvoering binnen het sociaal domein. De teams werken nauw samen met team Samenleving waar het samenhangende beleid op het gebied van alle onderdelen van het sociaal domein ligt. Het team Kwaliteit & Administratie (K&A) bestaat uit 30 bevlogen, fijne collegas. Binnen het team zijn de kwaliteitsmedewerkers, juristen en gedragswetenschappers ondergebracht en wordt de administratieve ondersteuning centraal georganiseerd. K&A werkt steeds samen met de vier andere teams van het sociaal domein rondom verschillende wetten. Zoals de WMO, de jeugdwet en de P- wet. Denk bij die laatste vooral aan, de Participatie, Bijzondere Bijstand en verschillende minimaregelingen. Binnen het team weten we elkaar te vinden en verder te helpen. Er heerst een positieve sfeer binnen K&A en vormt daarmee een stevige basis om samen te werken en andere teams te ondersteunen.
Wij zoeken De kwaliteitsmedewerker die wij zoeken heeft veel kennis en ervaring rondom de participatiewet en gemeenten. De 1 september tot en met 31 december 2025 hebben wij vier dagen per week extra ondersteuning nodig.
Jouw werk
Je neemt tijdelijk de werkzaamheden over van een kwaliteitsmedewerker die op projectbasis aan een nieuw minima beleid werkt. Het is daarom een tijdelijke functie voor vier maanden met de focus op de volgende werkzaamheden:
Je bent vraagbaak voor de consulenten en adviseert en coacht hen bij (complexe) vraagstukken;
Je bevordert, bewaakt en toetst de kwaliteit van de afhandeling van aanvragen participatiewet en wet inburgering;
Je vertaalt relevante ontwikkelingen in de wet- en regelgeving en jurisprudentie met betrekking tot inburgering en schuldhulpverlening naar uitvoering, werkprocessen en Suite;
Je geeft inhoudelijke duiding aan data en draagt bij aan verantwoording;
Je pakt wanneer de situatie daarom vraagt uitvoerende werkzaamheden op;
Je zorgt ervoor dat er een goede koppeling is tussen de interne werkprocessen en die van de ketenpartners;
Je doet samen met je collega-kwaliteitsmedewerkers verbetervoorstellen aan management en beleid met betrekking tot kwaliteit;
Signaleren en oppakken van knelpunten in de uitvoering.
Vanuit jouw ervaring als kwaliteitsmedewerker participatiewet, pak jij een adviserende rol en versterk jij tijdelijk onze organisatie. Je bent actief betrokken bij het waarborgen van kwaliteit. Je bent op de hoogte van de ontwikkelingen in de wet en jurisprudentie en weet wat er speelt in de uitvoering. Consulenten kunnen bij jou terecht voor advies over (complexe) vraagstukken. Daarbij coach je consulenten om besluiten te nemen die voldoen aan de wet- en regelgeving en waarbij oog is voor de menselijke maat en maatwerk. Je bent een toegankelijke gesprekspartner.
Je hebt meerdere jaren werkervaring met de Participatiewet en kennis van de Wet inburgering en schuldhulpverlening;
Je hebt een opleiding op HBO niveau gevolgd;
Je kan de consulenten coachen en ondersteunen bij de vakinhoudelijke ontwikkeling;
Je bent toegankelijk en een echte teamspeler;
Je hebt ervaring met het werken met de Suite;
Je bent communicatief sterk;
Je vindt het leuk om meerdere uitvoerende werkzaamheden op te pakken;
Je werkt vier dagen veelal op kantoor en kan in overleg op wisselende momenten thuis werken.
Kandidaat kan een Verklaring Omtrent Gedrag overleggen. Deze dient z.s.m. aangevraagd te worden door de leverancier na gunning ban de opdracht. Pas wanneer de VOG in bezit is kan gestart worden met de opdracht. Op basis van het volgende profiel dient de VOG aangevraagd te worden:
Risicogebieden : 1, 4, 8,
Functieaspecten : 11, 12, 41, 43, 84, 85
Kandidaat is beschikbaar voor het aantal uren per week zoals in de aanvraag wordt aangegeven.
Kandidaat is in staat op de startdatum, zoals in de aanvraag wordt aangegeven, te starten met de opdracht. Mits in bezit van een juiste VOG en ondertekende bruikleenovereenkomst.
Gemeente Altena stelt een laptop in bruikleen ter beschikking om de werkzaamheden voor gemeente
Altena op uit te voeren. Opdrachtgever is ermee akkoord dat deze laptop ter beschikking gesteld wordt. Kandidaat stemt ermee in om deze laptop te gebruiken voor het uitvoeren van de werkzaamheden en zal hiervoor een bruikleenovereenkomst ondertekenen via Flex-West-Brabant.
Kandidaat heeft een afgeronde opleiding op minimaal HBO niveau. Dit moet blijken uit het CV.
Je hebt meerdere jaren werkervaring met de Participatiewet en kennis van de Wet inburgering en schuldhulpverlening. Dit moet blijken uit het CV.
Kandidaat heeft recente en veel ervaring rondom de participatiewet en gemeenten. Dit moet blijken uit het CV
Kandidaat beschikt over 1 of over meer referenties.
Het uurtarief van de kandidaat is niet hoger dan het maximum tarief.
Kandidaat heeft ervaring met werken binnen een gemeentelijke organisatie. Dit moet blijken uit het CV.
De kandidaat werkt vier dagen op kantoor in Wijk & Aalburg en kan in overleg op wisselende momenten thuiswerken
Kandidaat heeft in de afgelopen 5 jaar ervaring als kwaliteitsmedewerker P-wet binnen een gemeentelijke organisatie. Dit moet blijken uit het CV.
Kandidaat beschikt over een eigen telefoon.
Kandidaat heeft recente ervaring met bevorderen, bewaken en toetsen van de kwaliteit van de afhandeling van aanvragen participatiewet en wet inburgering. Dit moet blijken uit het CV.
Kandidaat heeft ervaring met werken met Suite. Dit moet blijken uit het CV.
Kandidaat past binnen het team. Dit moet blijken uit het gesprek.
Kandidaat beschikt over uitstekende communicatieve vaardigheden en kan op verschillende niveaus communiceren. Dit moet blijken uit het gesprek.
Kandidaat beschikt over politieke en bestuurlijke sensitiviteit. Dit moet blijken uit het gesprek.
Kandidaat heeft coachende vaardigheden. Dit moet blijken uit het gesprek.
Kandidaat is een echte teamspeler. Dit moet blijken uit het gesprek.
De gemeente Altena blijft werken aan een integrale aanpak van toegang tot hulp en ondersteuning binnen het sociaal domein. Dat doen we met een breed voorveld en met sterke teams op de achtergrond waar inwoners terecht kunnen met (hulp)vragen op het gebied van maatschappelijke ondersteuning, inkomensondersteuning en jeugdhulp. Binnen de organisatiestructuur zijn de teams Toegang, Regie, Voorveld en Kwaliteit & Administratie gezamenlijk verantwoordelijk voor de uitvoering binnen het sociaal domein. De teams werken nauw samen met team Samenleving waar het samenhangende beleid op het gebied van alle onderdelen van het sociaal domein ligt. Het team Kwaliteit & Administratie (K&A) bestaat uit 30 bevlogen, fijne collegas. Binnen het team zijn de kwaliteitsmedewerkers, juristen en gedragswetenschappers ondergebracht en wordt de administratieve ondersteuning centraal georganiseerd. K&A werkt steeds samen met de vier andere teams van het sociaal domein rondom verschillende wetten. Zoals de WMO, de jeugdwet en de P- wet. Denk bij die laatste vooral aan, de Participatie, Bijzondere Bijstand en verschillende minimaregelingen. Binnen het team weten we elkaar te vinden en verder te helpen. Er heerst een positieve sfeer binnen K&A en vormt daarmee een stevige basis om samen te werken en andere teams te ondersteunen.
uren:32,tarief: