Omschrijving
Opdracht
Jouw dagelijks werk bevat o.a. de volgende taken:
- Je beheert een eigen klantenbestand;
- Je doet onderzoek naar de rechtmatigheid en doelmatigheid;
- Je stelt de rapporten en beschikkingen op;
- Je voert dienstverlenende gesprekken met klanten. Dit zijn gesprekken waarbij je onderzoek doet naar de rechtmatigheid en doelmatigheid en investeer je in ken je klant;
- Je voert de regie op het participatietraject dat jouw klanten doorlopen;
- Je verricht beeindigingsonderzoeken.
Daarnaast werk je samen met andere inkomensconsulenten aan deelopdrachten binnen het team Inkomen. De deelopdrachten zijn onder andere:
- Ondersteuning bij de inhaalslag op dienstverlenende gesprekken. Deel bestand draaien van uitgevallen medewerkers;
- Waar nodig intakegesprekken levensonderhoud afvangen van andere collegas.
Je informeert klanten over de rechten en plichten; Je handelt zelfstandig aanvragen levensonderhoud (bijstand) en/of bijzondere bijstand af.
Eisen
Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als inkomensconsulent binnen de Participatiewet;
Aantoonbare werkervaring met het toepassen van de omgekeerde toets;
Aantoonbare werkervaring in afgelopen 6 jaar SuiteWiz (het kunnen raadplegen en aanvragen kunnen afhandelen);
Aantoonbaar beschikbaar per uiterlijk 15 december 2025 voor gemiddeld 36 uur per week;
Wensen en competenties
Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als inkomensconsulent binnen de Participatiewet binnen een gemeente;
Aantoonbare werkervaring met voorliggende voorzieningen (recht op WW, ZW etc.) en fraude-alertheid;
Aantoonbare werkervaring met het systeem Suwinet (weten wanneer je dit mag gebruiken en hoe te gebruiken);
Aantoonbare werkervaring van het voeren van DVG gesprekken en participatie intakes;
Een afgeronde opleiding op minimaal HBO Bachelor niveau.
Competenties
Goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift;
Zelfstandigheid;
Flexibiliteit (aangezien er aan elke aanvraag een wettelijke termijn vastzit die gehaald moet worden);
Resultaatgericht;
Accuraat;
Empathisch vermogen;
Samenwerkingsgericht (ook op afstand);
Aantoonbaar bekend met motiverende gesprekstechnieken en maakt hiermee gebruik van de zelfredzaamheid van de burger;
Klantgerichte instelling en gericht op samenwerking;
Durf, blijft goed overeind in stressbestendige situaties en bent een goede netwerker;
Kennis van het sociale domein en van de Alphense beleidsuitgangspunten;
Goed analytisch vermogen en weet bij ingewikkelde casuistiek de juiste afweging te maken en daarmee een op maatwerk gerichte oplossing te bieden.
Organisatie en team
Organisatie
Wij zijn een 100.000 plus gemeente, onderdeel van het regionaal samenwerkingsverband Holland Rijnland en deelnemer aan de G40.In de groen-blauwe stad midden in het Groene Hart vind je een unieke combinatie van stedelijke projecten en ruimtelijke vraagstukken in een landelijk gebied. Proberen, experimenteren en in de praktijk ontwikkelen. Wij zijn Gemeente Alphen aan den Rijn. Bij ons is het leuk werken. We leveren toonaangevende dienstverlening en zijn een wendbare organisatie. Dat wil zeggen dat we meebewegen met de ontwikkelingen in de maatschappij en continu vernieuwen. We leren door te doen. Samenwerkingsgericht, resultaatgericht, klantgericht en veranderingsbereid zijn onze kerncompetenties. Met elkaar werken we samen voor het beste resultaat voor onze inwoners.Gespreksinformatie
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 2 december 2025, 10:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 1 december 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.Beoordeling
Stap 1: Beoordeling CVs op minimumeisen
Een externe partij beoordeelt de cvs op de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling.Stap 2: Selectie 10 CVs die aan de organisatie worden voorgelegd
De externe partij beoordeelt de CVs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria te beoordelen door een externe partij. De 10 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CVs van de kandidaten die door de externe partij zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria: Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten;Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. De opdrachtgever behoudt zich het recht voor om de opdracht niet te gunnen. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.Overige informatie
Benodigd aantal professionals: 1
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 9.CV-eisen
Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma Di Wo Do VrOverige informatie
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van een externe administratieve broker. Indien je de opdracht gegund krijgt, ontvang je een handleiding. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi); Bring Your Own Device; in alle gevallen faciliteert de gemeente de laptop, mobiel dient zelf te worden meegebracht. Beroepsaansprakelijkheid voor 250.000 euro per aanspraak: Nee.Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot een nader te bepalen datum en tijd. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op een nader te bepalen datum gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kun je indienen via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kun je telefonisch stellen. De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot een nader te bepalen datum en tijd.