Logo van Gemeente Achtkarspelen
Logo van Gemeente Achtkarspelen

Ambulant Woonbegeleider Vluchtelingen

Stationsstraat 18, 9285 NH Buitenpost, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

30 jun 2026

Uren per week:

16

Publicatiedatum:

3 nov 2025
Opdracht tarief 75Opdracht uren 16
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht omschrijving

Wij zijn op zoek naar een ambulant woonbegeleider vluchtelingen voor 16 uur per week.

De opvang van Oekraïense vluchtelingen vindt plaats op 12 locaties binnen de gemeente Achtkarspelen. Naast opvang binnen gemeentelijke opvanglocaties, worden ook Oekraïense vluchtelingen opgevangen in particuliere setting.

Ook beschikt de gemeente over een doorstroomlocatie voor maximaal 36 statushouders. Een bijzondere manier van gemeenschappelijk en toch ook zelfstandig wonen, waarbij het proces van integratie is begonnen en maatschappelijke begeleiding wordt geboden.

In totaal zijn er zo'n 230 opvangplekken operationeel voor vluchtelingen in de gemeente. Deze vluchtelingen hebben in meer of mindere mate behoefte aan ondersteuning en begeleiding.

De ambulant woonbegeleider begeleidt Oekraïense vluchtelingen en statushouders van de diverse opvanglocaties binnen de gemeente Achtkarspelen. Het werk is gevarieerd en uitdagend omdat een woonbegeleider te maken heeft met ad-hoc werkzaamheden en uiteenlopende situaties, op locaties waar opvang wordt geboden aan een doelgroep met een migratieachtergrond met mogelijkerwijs psychiatrische en/of verslavingsproblematiek.

De ambulant woonbegeleider wordt ingeroosterd op werkdagen tussen 09.00u-17.00 uur en werkt afwisselend op de opvanglocaties en op het gemeentekantoor in Buitenpost. Het takenpakket bestaat zowel uit administratieve werkzaamheden op kantoor, als ambulante werkzaamheden in de woonsituatie van de vluchteling. De kandidaat is het eerste aanspreekpunt voor vluchtelingen met een hulp- of begeleidingsvraag. Daarnaast zorgt hij of zij voor een goede operationele gang van zaken op de opvanglocaties. De kandidaat creëert een omgeving waarin de vluchtelingen zo humaan en waardig mogelijk worden opgevangen zonder daarbij te hospitaliseren en steeds met oog voor budgettaire kaders. 

Verantwoordelijkheden en werkzaamheden:

  • Draagt bij aan het realiseren en in stand houden van een veilig leef- en woonklimaat voor bewoners;

  • Onderhoudt contact met bewoners en stimuleert hen om actief en zelfredzaam te zijn;

  • Voert gesprekken met bewoners (ook in conflictsituaties);

  • Ondersteunt bewoners bij het regelen van (overheids)zaken;

  • Vangt op, registreert en informeert nieuwe instromers;

  • Geeft voorlichting aan en begeleidt bewoners, ook naar en bij (zorg)afspraken;

  • Fungeert als eerste aanspreekpunt en vraagbaak voor bewoners en heeft daarmee een signalerende functie binnen de diverse locaties;

  • Heeft een coördinerende, initiërende en aansturende rol bij de inzet van betrokken vrijwilligers;

  • Voert afstemmingsgesprekken met interne gemeentelijke afdelingen;

  • Voert afstemmingsgesprekken met externe partijen, waaronder onderwijs- en zorginstanties;

  • Houdt toezicht op de veiligheid en de naleving van huisregels op de opvanglocaties;

  • Organiseert, waar nodig, activiteiten voor en/of met bewoners met als doel het bevorderen van integratie en coördineert de uitvoering van deze activiteiten;

  • Draagt zorg voor de facilitering van benodigdheden op de locatie, binnen de budgettaire kaders;

  • Voert eenvoudige technische handelingen en/of reparaties uit op een opvanglocatie;

  • Geeft uitvoering aan het Legionella-Beheerplan;

  • Levert een bijdrage aan het geheel van werkzaamheden, die nodig zijn vanaf het moment van het vinden van een nieuwe opvanglocatie tot en met het operationeel gaan van deze locatie. Is daarmee ondersteunend aan de werkzaamheden van de projectleider(s);

  • Administratieve werkzaamheden rondom bewoners, waaronder het tijdig opstellen en bijhouden van accurate dagrapportages.

Eisen

  • U voegt een CV van maximaal 3 pagina's A4 toe.

  • U voegt een motivatiebrief van de kandidaat van maximaal 2 pagina's A4 toe.

  • Kandidaat heeft minimaal 2 jaar recente (< 2 jaar) werkervaring als woonbegeleider Oekraïense vluchtelingen.

  • Kandidaat heeft aantoonbare ervaring met verslavings-, psychiatrische- of traumaproblematiek.

  • Kandidaat heeft een maximale reisafstand naar Buitenpost van 35 minuten enkele reis.

  • Kandidaat is in het bezit van een geldige VOG (maximaal 3 maanden oud en relevant voor de functie) ofwel bereid deze aan te vragen.

  • De kandidaat is in loondienst bij de inschrijvende partij en kwalificeert zich niet als ZZP’er.

Wensen en competenties

Beste prijs-kwaliteitsverhouding
Gewicht van kwaliteit: 80 %
Gewicht van prijs: 20 %

Wensen

  • De mate van werkervaring als woonbegeleider vluchtelingen bij de gemeente Achtkarspelen;
    Gewicht: 40 %

  • Mate van kennis van de sociale kaart van de regio;
    Gewicht: 20 %

  • De kandidaat verstaat het Fries;
    Gewicht: 20 %

  • De mate waarin het CV en de motivatiebrief aansluiten bij de opdracht en de organisatie.
    Gewicht: 20 %

Competenties

  • Toont initiatief en werkt samen;

  • Heeft een positieve en hulpvaardige instelling en denkt in oplossingen;

  • Kan goed zelfstandig werken, ook in stressvolle situaties treedt de kandidaat daadkrachtig op.

Organisatie en team

De Gemeente Achtkarspelen is op zoek naar een ambulant woonbegeleider vluchtelingen. De opvang van Oekraïense vluchtelingen vindt plaats op 12 locaties binnen de gemeente Achtkarspelen, naast particuliere opvang. Ook beschikt de gemeente over een doorstroomlocatie voor maximaal 36 statushouders, een bijzondere manier van gemeenschappelijk en zelfstandig wonen met integratie en maatschappelijke begeleiding. In totaal zijn er ongeveer 230 opvangplekken operationeel voor vluchtelingen in de gemeente, die in meer of mindere mate behoefte hebben aan ondersteuning en begeleiding.

Gespreksinformatie

Planning

De gesprekken vinden plaats op 20 november 2025. We vragen hier rekening mee te houden.

Gesprek

Als Inschrijver in de top 2 is geëindigd, ontvangt inschrijver een uitnodiging voor het interview. Tijdens het interview wordt een verificatie gedaan op basis van de aangeboden offerte. Als de verificatie positief is wordt de kandidaat beoordeeld op basis van criteria. De criteria zijn hieronder te raadplegen ter voorbereiding op het interview. Bij de terugkoppeling op de offertes (gunningsbeslissing) worden de resultaten bekendgemaakt in deze applicatie.

Indien er geen klik is, of de kandidaten niet voldoen, houdt de opdrachtgever zich het recht voor om in gesprek te gaan met de kandidaten op plek 3, 4 en 5.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging

4 x 6 maanden

CV-eisen

Onder een CV verstaan wij een overzicht van de werkervaring van de kandidaat. Dit in het Nederlands gesteld en bij voorkeur in PDF-formaat van maximaal 3 pagina's A4.

De externe partij behoudt zich het recht voor om aanbiedingen terzijde te leggen indien er overmatig veel taal- en/of spelfouten in het CV en/of referentie voorkomen. In het CV dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld.

Schaal

Deze functie is ingeschaald in schaal 8 cao Gemeenten.

Beschikbaarheid

De kandidaat is inzetbaar vanaf 1 januari 2026 tot en met 30 juni 2026 voor 16 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd.

De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

De opdracht is voor 16 uur per week. Opdrachtgever heeft de bevoegdheid om gedurende de looptijd van de overeenkomst de inzet te verhogen tot maximaal 36 uren per week waarbij het uurtarief ongewijzigd zal blijven, tenzij partijen bij urenuitbreiding een lager uurtarief overeenkomen vanwege de verhoging van de inzet.

Een hoger uurtarief is uiteraard niet mogelijk. Deze urenuitbreiding is optioneel, opdrachtnemer kan hier geen rechten aan ontlenen. Uitbreiding geschiedt in overleg met opdrachtnemer en wordt indien van toepassing nader schriftelijk vastgelegd. Bij inschrijving dient u uit te gaan van het minimaal aantal uren per week.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Onze adviseurs staan je graag persoonlijk te woord op maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 17:00 uur. Je kunt jouw vraag alvast stellen via de contactpagina of kom terug op een ander tijdstip!
Opdracht Adviseur
Sluiten
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.