Hogeweg 11, 5301 LB Zaltbommel, Nederland
Begindatum:
1 nov 2025Einddatum:
1 mei 2026Publicatiedatum:
10 okt 2025De juridisch adviseur bezwaar en beroep is verantwoordelijk voor het adviseren en vertegenwoordigen van de gemeenten in beroepsprocedures. De adviseur speelt een sleutelrol in het waarborgen van de juridische belangen door middel van grondige analyse van besluiten en het opstellen van juridische documenten.
Specifieke taken kunnen onder andere het volgende omvatten:
Analyseren van besluiten op juridische en inhoudelijke aspecten, en het inschatten van de kans van slagen bij beroep.
Beroepsprocedures voeren:
Indien het bezwaar niet leidt tot het gewenste resultaat, het voeren van beroepsprocedures bij de rechtbank of andere bevoegde instantie.
Het indienen van beroepschriften en het voorbereiden van de zitting.
Bring your own device is van toepassing. Bij de uitvoering van de opdracht worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld. Onder IT-middelen wordt verstaan: laptop, telefoon en toebehoren.
Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag.
Een aantoonbare afgeronde hbo bachelor opleiding bestuursrecht of juridische richting.
Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar als juridisch adviseur met de focus op bestuursrecht en beroepsprocedures (benoem dit concreet in het cv).
Aantoonbare kennis van bestuursrecht, procesrecht en de wet- en regelgeving binnen beroepsprocedures. Opgedaan middels een afgeronde cursus en/of opleiding.
Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 2 jaar met het opstellen van bezwaarschriften, het voeren van beroepsprocedures en directe interne en externe communicatie.
Aantoonbare werkervaring binnen een overheidsorganisatie met Zaaksysteem (benoem waar dit is opgedaan en met wel systeem specifiek).
Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als juridisch adviseur met de focus op bestuursrecht en beroepsprocedures (benoem dit concreet in het cv) (30 punten);
Een aantoonbare afgeronde wo bachelor opleiding (20 punten);
Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 2 jaar met het opstellen van verweerschriften (30 punten);
Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring binnen een overheidsorganisatie met zaaksysteem (benoem waar dit is opgedaan en met welk systeem specifiek) (20 punten).
Uitstekende schriftelijke en mondelinge communicatieve vaardigheden: het vermogen om juridisch complexe zaken helder en beknopt over te brengen.
Sterk analytisch vermogen: om besluiten en juridische documenten te doorgronden en te interpreteren.
Stressbestendigheid: het vermogen om onder druk te werken, deadlines te halen en nauwkeurig te blijven.
Klantenservicegericht: in staat om in gesprek met cliënten duidelijk advies te geven en hen door het juridische proces te leiden.
De Bedrijfsvoering eenheid Bommelerwaard (BVEB) ondersteunt de gemeenten Maasdriel en Zaltbommel op het gebied van Financiën, Juridische zaken, Informatisering & Automatisering en HRM. Met 75 collega’s werken we in Zaltbommel of Kerkdriel of digitaal.
De organisatie kent een open en informele sfeer. Aandacht voor de mens vinden we belangrijk en talent blijft niet onopgemerkt. Je krijgt veel ruimte om je werk als professional te kunnen uitvoeren omdat we weten dat jij in staat bent om de juiste inschattingen te maken.
Naast ons dagelijks werk brengen we de grote en kleine opgaven in kaart, zodat we hier beter op kunnen sturen. We maken vooraf afspraken met de gemeenten over resultaten en prioriteiten, zodat er meer rust en regelmaat komt op de werkvloer. We noemen dit het ‘Programma bedrijfsvoering’.
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 23 oktober 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 21 oktober 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10A. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht € 1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: Ja
Overige informatie
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen laptop, telefoon
Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding
Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Bedrijfsvoeringseenheid Bommelerwaard mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de Bedrijfsvoeringseenheid Bommelerwaard. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). Bedrijfsvoeringseenheid Bommelerwaard merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).