Logo van Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN)
Logo van Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN)

Specialist Actualisatie Milieuvergunningen

Mariënburg 75, 6511 PS Nijmegen, Nederland

Sluit over 10 dagen

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

31 dec 2026

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

2 dec 2025
Opdracht tarief 98Opdracht uren 24
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht

Het bevoegd gezag is verplicht om verleende omgevingsvergunningen voor milieubelastende activiteiten actueel en juridisch houdbaar te houden. Door veranderingen in wet- en regelgeving, nieuwe inzichten in de uitvoeringspraktijk, wijzigende bedrijfssituaties en actualisatieverplichtingen uit wetgeving moet het bevoegd gezag regelmatig beoordelen of bestaande vergunningen moeten worden aangepast. Als geconcludeerd wordt dat de vergunning moet worden aangepast, kan een ambtshalve procedure voor actualisatie worden opgestart.

Om dit proces zorgvuldig en tijdig uit te voeren, is behoefte aan structurele en gespecialiseerde ondersteuning voor het uitvoeren van ambtshalve actualisaties en actualisatietoetsen van milieuvergunningen. In deze opdracht gaat het om provinciale complexe bedrijven in Gelderland.

Werkzaamheden
De opdrachtnemer voert (indien nog niet uitgevoerd) voor geselecteerde bedrijven een integrale actualisatietoets uit op de actualiteit van bestaande omgevingsvergunningen milieu. Deze toets omvat ten minste:

  • Vergelijking van vergunde activiteiten en voorschriften met actuele wet- en regelgeving (Omgevingswet, Bal, Bkl, Omgevingsregeling).

  • Toets op conformiteit met actuele emissiegrenswaarden, beste beschikbare technieken (BBT) en sectorale richtlijnen.

  • Analyse van wijzigingen in de bedrijfsvoering of installaties.

  • Inventarisatie van knelpunten, verouderde voorschriften, conflicten of hiaten.

  • Advies met risico-inschatting en aanbevelingen voor aanpassing.

Indien de actualisatietoets daartoe aanleiding geeft, voert de opdrachtnemer ambtshalve (gedeeltelijke) actualisaties van de vergunning uit.

Dit omvat:

  • Opstellen van voornemens en ontwerpbesluiten ambtshalve wijziging (juridisch en technisch).

  • Bijwerken of formuleren van milieutechnische voorschriften (actueel, handhaafbaar en eenduidig).

  • Controle op uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid (VTH-perspectief).

  • Opstellen van motiveringen, achtergronddocumenten en bijlagen (incl. BBT-motivering waar vereist).

  • Begeleiding van het zienswijzetraject (optioneel).

  • Eindredactie en oplevering van het definitieve wijzigingsbesluit.

Resultaten

De opdracht leidt minimaal tot:

  • Een schriftelijke actualisatietoets per geselecteerd bedrijf/vergunning, inclusief conclusies en aanbevelingen.

  • Besluitrijpe ambtshalve wijzigingsbesluiten, voorzien van:

    • actuele voorschriften

    • juridisch-technische onderbouwing

    • BBT-motivering (indien van toepassing)

    • toelichting en achtergrond

  • Overzichtsrapportages van voortgang en planning.

Werkwijze en samenwerking

  • De opdrachtnemer werkt onder aansturing van onze projectleider of afdelingsmanager.

  • Er vindt regelmatige afstemming plaats via overlegmomenten.

  • Er vindt transparante verslaglegging van voortgang en bevindingen plaats.

  • Oplevering van alle documenten in door de ons voorgeschreven formats.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;

  • Bring your own device is van toepassing. Bij de uitvoering van de opdracht worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld. Onder IT-middelen wordt verstaan: laptop, telefoon en toebehoren;

  • Een aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;

  • Aantoonbare werkervaring met werken in een bestuurlijke omgeving aan complexe procedures (Benoem duidelijk minimaal 1 voorbeeld in cv);

  • Aantoonbare werkervaring met de Omgevingswet;

  • Een maximum uurtarief van 98,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer en fee.

Wensen en competenties

Wensen

  • Een aantoonbare afgeronde opleiding op WO bachelor of WO master niveau;
  • Aantoonbare werkervaring met vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) voor milieubelastende activiteiten;
  • Aantoonbare werkervaring met het opstellen en actualiseren van milieuvergunningen;
  • Aantoonbare werkervaring met BBT-analyses en milieutechnische beoordeling van installaties;
  • Aantoonbare werkervaring met het opstellen van juridische besluiten.

Competenties

  • Uitdrukkingsvaardigheid;
  • Oordeelsvorming;
  • Organisatie bewustzijn;
  • Resultaatgericht werken.

Organisatie en team

Opdrachtgever

Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN) zet zich met zon 240 collegas in voor een gezonde, duurzame en veilige regio. Dit doen we in een samenwerkingsverband met de gemeenten Berg en Dal, Beuningen, Druten, Heumen, Nijmegen, Wijchen en de provincie Gelderland, door taken uit te voeren op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH). Daarnaast is ODRN een van de zes omgevingsdiensten die verantwoordelijk is voor de uitvoering van Seveso-taken. ODRN doet dit voor de provincies Gelderland en Overijssel.

Er is sprake van een voorgenomen fusie per 1 januari 2026 tussen ODRA en ODRN. De fusie zal resulteren in de oprichting van de nieuwe organisatie Omgevingsdienst Groene Metropool (ODGM). Dit contract wordt ongewijzigd en een-op-een voortgezet door ODGM zonder dat daarvoor aanvullende actie van een van de contractpartijen nodig is. ODGM zal dus vanaf 1 januari 2026 optreden als contractspartij. Alle partijen bij deze overeenkomst verklaren zich met het voorgaande bekend en zijn hiermee akkoord. U ontvangt begin volgend jaar nog een apart bericht over de administratieve wijzigingen voor uw facturering.

Gespreksinformatie

Gespreksinformatie

Beoordeling Stap 1: Beoordeling cvs op minimumeisen

De externe partij beoordeelt de cvs op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie 10 cvs die aan de organisatie worden voorgelegd

De externe partij beoordeelt de cvs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria te beoordelen door De externe partij . De 10 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek

De opdrachtgever beoordeelt de cvs van de kandidaten die door De externe partij zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria:

  • Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.

  • Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek

In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 17 december 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 16 december 2025 bericht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Optie tot verlenging

2x 12 maanden

Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen

Maximaal 5 pagina's, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen

De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: ma-vrij.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen Eigen laptop 

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding. 

  • Reiskosten - Het uurtarief is inclusief reiskosten voor woon- werkverkeer. Reistijd voor woon- werkverkeer kunt u niet declareren. Reiskosten voor dienstreizen kunt u wel declareren. Bij de ODRN geven we de voorkeur aan reizen met het openbaar vervoer. Hiervoor is een ov-kaart van de ODRN beschikbaar of wij vergoeden de tweede klas. Als dit niet kan of te omslachtig is, kunnen dienstreizen met het eigen vervoer worden gedaan. Hiervoor geldt een vergoeding van €0,53 (auto) of €0,25 (fiets, scooter) per kilometer vanaf het kantoor van de ODRN. Reistijd voor dienstreizen gelden als diensttijd.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl of met Nikki Nowack via nikki.nowack@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, vr