thumbnail
thumbnail

Kwartiermaker Groen, Water en Bodem

Stadhuisplein 1, 2405 SH Alphen aan den Rijn, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
Geen maximum
32 - 36 Zuid-Holland

Begindatum:

1 nov 2024

Einddatum:

1 mei 2025

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

28 sept 2024

Organisatie
Wij zijn een 100.000 plus gemeente, onderdeel van het regionaal samenwerkingsverband Holland Rijnland en deelnemer aan de G40.

Centraal in het Groene Hart, met een dorps karakter en ‘stadse’ uitdagingen. Alphen aan den Rijn heeft meer dan 112.000 inwoners, die wonen in een van de 8 kernen in het Groene Hart. De stad is prachtig gelegen aan twee rivieren en ligt midden tussen Amsterdam, Utrecht, Rotterdam, Den Haag en Leiden. Dat zorgt ervoor dat de gemeente een dorps karakter combineert met (groot)stedelijke voorzieningen maar ook uitdagingen, bijvoorbeeld om een goede verhouding tussen de stedelijke kern en het landelijk gebied te (blijven) realiseren. Tachtig procent van het beheergebied van Gemeente Alphen aan den Rijn is landelijk gebied. Daarin zijn de opgaven groot. Is er voldoende  schoon water? Wat is de impact van verzakking, verzilting en verdroging van de bodem? Hoe gaan we om met piekbuien, biodiversiteitsteruggang en hittestress? Hoe maken we werk van afval als grondstof? Het te vormen team groen, water, bodem kan met deze opgaven aan de slag en legt daarmee de verbindingen met andere teams en programma’s.  

Het is zaak voor Alphen aan den Rijn om deze ontwikkelingen niet alleen te volgen, maar -ook vanuit de positie als grote centrumgemeente in het Groene Hart- deze actief te beïnvloeden.

De gemeentelijke organisatie heeft (in de huidige situatie) een platte structuur. De organisatie wordt aangestuurd door een concerndirectie (met ieder hun eigen portefeuille) met direct daaronder teammanagers en opgavemanagers.

Opdracht
Wij zoeken een kwartiermaker voor het nieuw te vormen Team Groen, Water en Bodem, enerzijds en anderzijds een stevige leidinggevende die het huidige team door de reorganisatie kan loodsen.

Toelichting
De gemeente Alphen aan den Rijn is bezig met een reorganisatie van haar organisatiestructuur. Hierdoor ontstaat er een nieuw team dat samengesteld wordt vanuit andere bestaande teams. Wij zoeken een kwartiermaker die het nieuw te vormen team door de reorganisatie heen gaat begeleiden.

Kwartiermaker Team Groen, Water en Bodem
Eenmaal gevormd zal team Groen, Water en Bodem vorm en inhoud geven aan positionering van het team en onderwerpen, sturing op (nieuwe) beleidsvraagstukken, toepassing en borging daarvan in lopende projecten, gebiedsontwikkelingen en programma’s op de terreinen van openbare ruimte, groen, ecologie/biodiversiteit, water, bodem en afval(preventie). Het team levert expertise en voert (pilot) projecten uit om beleidsuitgangspunten aan te kunnen scherpen. Tevens stuurt het team aan op toepassing van (nieuwe) inzichten in ontwikkelingen. Dit team wordt een belangrijke schakel naar andere beleidsteams, m.n. openbare ruimte, mobiliteit, energie en gebiedsontwikkeling. Datagedreven werken, pro-activiteit, integraal en netwerkend zijn kernelementen in het werken in dit team.

Wat gaat de kwartiermaker doen
We zoeken een aansprekende persoonlijkheid met een goede politieke antenne en attitude voor inhoud, processen en relaties op alle niveaus. Een wegbereider die daar het team in weet mee te nemen.

Jij bent de kwartiermaker die in de periode tot april 2025 samen met alle betrokkenen de nodige voorbereidingen treft. Dit houdt in inhoudelijke richting bepalen, de samenwerking organiseren (in de keten en in het nieuw te vormen team) en overall de basis vormen waarmee de uiteindelijke manager verder kan.

Op dit moment zitten de medewerkers in verschillende teams en gaat de kwartiermaker samen met deze collega’s aan de slag om het team samen te stellen en met elkaar te komen tot een proces van feitelijke invoering per 1 april 2025. Daarbij werkt hij aan een gezamenlijke inhoudelijke programma, stuurt aan op de samenhang in beleidskaders en beleidsuitvoering, vanuit het breder perspectief van de organisatie.

Voorts werkt de kwartiermaker in samenspraak met het team een concept teamjaarplan uit. Er wordt in beeld gebracht welke Doelen, Inspanningen, Netwerk en Resultaten (DIN) vanuit het team geleverd moeten worden. Hierbij worden de onderlinge afhankelijkheden met andere teams (en teamplannen) op elkaar afgestemd en wederzijds geborgd.

Bij de uitoefening van de werkzaamheden zorgt de kwartiermaker dat hij de mensen en het team bij elkaar haalt c.q. tot elkaar brengt, zorgt hij dat zij elkaar leren kennen en stimuleert hij de teambuilding en de samenwerking in de keten.

De opdracht kent twee fasen voor de kwartiermaker:

Fase 1: gaat het om elkaar leren kennen, het in kaart brengen welke producten er zijn en welke de lopende en te verwachten processen zijn en een beeld vormen van waar het team staat. De kwartiermaker doet een aanzet voor het verder uitwerken van het te lopen proces en hoofdlijnen van een teamplan. De werkzaamheden worden uitgevoerd vanuit het huidige team Beleid Openbare Ruimte. De kwartiermaker werkt nauw samen met de teamleider Beleid Openbare Ruimte en de teamleider Duurzaamheid & Economie.

Fase 2: Vanaf 1 januari 2025 tot 1 april 2025 neemt deze kwartiermaker de waarneming op zich van de functie teamleider Beleid Openbare Ruimte, waaronder de PIOFACH taken in verband met het eindigen van de interim-periode van de huidige teamleider Beleid Openbare Ruimte per 1 januari 2025.

Daarbij maakt hij het team klaar om per 1 april 2025 als zelfstandig team binnen de sector Ruimtelijk Economische Ontwikkeling in de organisatie door te gaan. We zijn voornemens om per die datum een vaste teammanager te hebben die het stokje overneemt.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring waaronder met strategische beleidsprocessen, programmasturing in het fysiek domein;
2. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in een leidinggevende functie bij een grote gemeente (100.000+);
3. Afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau op het gebied van groen, water, bodem, zoals milieukunde, landschap en omgeving en/of bestuurskunde;
4. Uiterlijk beschikbaar per 1 november 2024 voor minimaal 32 uur per week;

Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten)
5. Minimaal 5 jaar aantoonbare management werkervaring binnen een gemeentelijke organisatie op het gebied van groen, water en/of bodem (omschrijf duidelijk in het CV) ; (50 punten)
6. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als programmamanager, kwartiermaker of coördinator  groen, water, bodem bij een overheidsorganisatie (omschrijf duidelijk in het CV); (30 punten)
7. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met organisatieontwikkeling gericht op teamontwikkeling in verandertrajecten (omschrijf duidelijk in het CV). (20 punten)

Competenties

Verantwoordelijkheid
Komt gemaakte afspraken na en accepteert de gevolgen die voorvloeien uit het eigen handelen.
Omgevingsbewustzijn
Is zich bewust van maatschappelijke en politieke ontwikkelingen of andere omgevingsfactoren. Speelt in op deze ontwikkelingen en vertaalt deze naar het eigen werkgebied.
Leidinggeven
Geeft situationeel sturing aan een individuele medewerker en/of een groep in het kader van de taakvervulling.
Resultaatgerichtheid
Formuleert heldere doelstellingen en resultaten en is er actief op gericht om deze te behalen.
Creativiteit

Komt met verschillende mogelijkheden (ook niet voor de hand liggende alternatieven) voor het oplossen van problemen. Weet geheel nieuwe werkwijzen te bedenken ter vervanging van bestaande methoden en technieken.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: ja

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 13.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 9, donderdag 10 en vrijdag 11 oktober 2024 tussen 9.00 uur en 17.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 8 oktober 2024 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Voor de zzp'er

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Leya Schoonderwoerd via 06 43 60 79 99 / leya.schoonderwoerd@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Leya Schoonderwoerd
Leya Schoonderwoerd
Opdracht Adviseur

Ben jij de Kwartiermaker Groen, Water en Bodem die deze organisatie zoekt?

Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.