Begindatum:
15 mei 2025Einddatum:
14 mei 2026Uren per week:
32Publicatiedatum:
8 mei 2025Organisatie
De ABG-organisatie is de ambtelijke organisatie van de gemeenten Alphen-Chaam, Baarle-Nassau en Gilze en Rijen. Samen met de drie gemeentebesturen zorgen wij ervoor dat de producten en diensten zijn afgestemd op de lokale behoeften van inwoners, bedrijven en belangenverenigingen. Kijk voor meer informatie over de ABG-organisatie op www.abg.nl.
Omschrijving van de opdracht
Als kwartiermaker Leefomgeving ben je verantwoordelijk voor het doorontwikkelen van het cluster Leefomgeving van de afdeling Openbare Ruimte. Je speelt een cruciale rol in het aanbrengen van structuur, het optimaliseren van werkprocessen en het versterken van de teamontwikkeling. Daarmee vergroot je de uitvoeringskracht, verlaag je de werkdruk en lever je alle ingrediënten aan voor een goede opbouw en inrichting van de organisatie en bemensing van het cluster.
Je richt je op het verbeteren van de operationele basis van het cluster, creëert duidelijkheid in taken, verantwoordelijkheden en prioriteiten, en stimuleert een professionele en resultaatgerichte werkcultuur. Daarbij geef je medewerkers de ruimte om zich verder te ontwikkelen en zorg je dat de randvoorwaarden aanwezig zijn voor een gezonde balans tussen werkdruk en werkplezier.
Tegelijkertijd heb je oog voor de dynamiek van een politiek-bestuurlijke omgeving, waarin maatschappelijke thema’s als duurzaamheid, leefbaarheid en mobiliteit voortdurend in beweging zijn. Je bent in staat om het cluster wendbaar en veerkrachtig te maken zodat het effectief kan inspelen op veranderende vragen en verwachtingen vanuit bestuur, organisatie en samenleving. Je werkt daarbij nauw samen met de strategisch adviseur van de afdeling, die verantwoordelijk is voor de inhoudelijke strategische advisering en bestuurlijke afstemming. Samen zorgen jullie voor verbinding tussen uitvoering en strategie, en dragen jullie bij aan het versterken van de afdeling Openbare Ruimte als geheel.
Aan het einde van de inzetperiode heeft de kwartiermaker Leefomgeving een stevige basis gelegd voor een toekomstbestendig cluster.
De belangrijkste resultaten zijn:
Versterkte interne organisatie: Er is een duidelijke structuur binnen het cluster, waarin taken, verantwoordelijkheden en werkprocessen helder zijn vastgelegd en geborgd.
Versterkt team: Medewerkers zijn individueel en als team versterkt in hun ontwikkeling, wat heeft geleid tot meer zelforganisatie, eigenaarschap en werkplezier.
Verbeterde werkprocessen: Werkprocessen zijn geoptimaliseerd, waardoor er efficiënter wordt gewerkt en de werkdruk beter beheersbaar is.
Duidelijke positionering: Het cluster is beter gepositioneerd binnen de afdeling en de organisatie, met duidelijke aanspreekpunten richting bestuur en andere stakeholders.
Verhoogde uitvoeringskracht: De uitvoering van projecten en werkzaamheden binnen het cluster verloopt effectiever en betrouwbaarder.
Voorstel voor toekomstbestendige organisatievorm: Er is een onderbouwd voorstel opgeleverd voor de toekomstige inrichting en structurele positionering van het cluster (inclusief advies over de benodigde managementcapaciteit).
Functie-eisen
Opleiding: HBO/WO werk- en denkniveau,
Ervaring: Minimaal 5 jaar ervaring in een leidinggevende of kwartiermakersrol binnen een gemeentelijke of vergelijkbare organisatie in een politiek-bestuurlijke omgeving
Vaardigheden: Sterke communicatieve en organisatorische vaardigheden, vermogen om strategisch te denken en beslissingen te nemen.
Kennis: Kennis van de domeinen leefomgeving en openbare ruimte.
Persoonlijkheid: Proactief, oplossingsgericht, en in staat om onder druk te werken.
Overige eisen en wensen
Moet blijken uit CV
Kandidaat beschikt over 1 of meer referenties
1 Punt
Kandidaat heeft recente werkervaring in een vergelijkbare functie.
Minder dan 3 jaar werkervaring (1 Punten)
3 jaar werkervaring (2 Punten)
4 jaar werkervaring (3 Punten)
5 jaar werkervaring (4 Punten)
Meer dan 5 jaar werkervaring (5 Punten)
Kandidaat heeft ervaring met werken met (benoem systeem/applicatie/programma).
2 Punten
Kandidaat is in staat om op genoemde startdatum te tarten met de opdracht.
5 Punten
Kandidaat is beschikbaar voor het genoemde aantal uren in de week
5 Punten
Kandidaat beschikt over goede communicatieve vaardigheden. Dit wordt getoetst in een persoonlijk gesprek.
Voldoet volledig aan de genoemde competentie (6 Punten)
Voldoet enigszins aan de genoemde competentie (3 Punten)
Voldoet helemaal niet aan de genoemde competentie (0 Punten)
Kandidaat beschikt over politieke en bestuurlijke sensitiviteit. Dit moet blijken uit het gesprek. Keuzemogelijkheden
Uitstekend (3 Punten)
Goed (2 Punten)
Matig (0 Punten)
Kandidaat is resultaatgericht. Dit wordt getoetst in een persoonlijk gesprek.
Voldoet volledig aan de genoemde competentie (6 Punten)
Voldoet enigszins aan de genoemde competentie (3 Punten)
Voldoet helemaal niet aan de genoemde competentie (0 Punten)
Kandidaat kan zowel zelfstandig als in teamverband werken. Dit kan worden getoetst in een persoonlijk gesprek.
Voldoet volledig aan de genoemde competentie (6 Punten)
Voldoet enigszins aan de genoemde competentie (3 Punten)
Voldoet helemaal niet aan de genoemde competentie (0 Punten)
Prijsscore =(laagste tarief / aangeboden tarief ) * maximale prijsscore
20 Punten
Aanvullende informatie
Om bij de gemeente te komen werken, stellen wij een verklaring omtrent gedrag verplicht. Met uw inschrijving verklaart u zo spoedig mogelijk na gunning van de opdracht een nieuwe VOG (van de door u voorgestelde kandidaat) te uploaden in het digitaal dossier van de kandidaat in de externe partij. Het betreft een VOG met screeningsprofiel 11, 12, 13. Let op: Als binnen een termijn van 3 weken geen geldige VOG wordt geüpload, wordt de urenregistratie van de ingehuurde medewerker geblokkeerd en behouden wij ons het recht voor de opdracht per direct te beëindigen. De kosten zijn voor rekening van de leverancier/kandidaat.