Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Beleidsmedewerker Recreatie en toerisme

Willibrordplein 1, 5131 AV Alphen, Nederland

Sluit over 8 dagen
100 24 Noord-Brabant

Begindatum:

1 nov 2025

Einddatum:

28 feb 2026

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

8 okt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Als Beleidsmedewerker Recreatie en Toerisme werk je aan economische en recreatieve opgaven die bijdragen aan de leefbaarheid van de ABG-gemeenten. Je ontwikkelt beleid en adviseert de wethouder. Je vertegenwoordigt de ABG- gemeente binnen diverse lokale en regionale overlegstructuren. Je bent verantwoordelijk voor het voortzetten van lopende werkzaamheden en het behartigen van actuele dossiers op het gebied van recreatie en toerisme binnen de ABG-gemeenten. Je draagt bij aan diverse projecten en bent het aanspreekpunt voor toeristische en recreatieve ondernemers.

Werkzaamheden:
  • Als beleidsmedewerker Recreatie & Toerisme heb je een veelzijdig en uitdagend takenpakket. Je richt je op zowel het ontwikkelen en uitvoeren van beleid als op het realiseren van concrete projecten voor de drie ABG-gemeenten.
  • Je signaleert lokale en regionale ontwikkelingen, actualiseert (jaar) plannen en vertaalt visies naar concrete acties en uitvoeringsprogramma's.
  • Je bent verantwoordelijk voor uiteenlopende projecten die bijdragen aan de ontwikkeling van de vrijetijdseconomie in de gemeenten.
  • Je werkt veel samen met de bedrijfscontactfunctionaris en bent het eerste aanspreekpunt voor toeristische en recreatieve ondernemers in onze gemeenten.
  • Je bereidt bestuurlijke stukken voor, adviseert het college en de raad en zorgt voor heldere communicatie, zowel intern als extern. Het annoteren van diverse bestuurlijke overleggen en het adviseren van ons bestuur zijn daarbij belangrijke componenten.
  • Je vertegenwoordigt de gemeente in samenwerkingsverbanden in de regio West-Brabant en Hart van Brabant en onderhoudt actief contact met recreatieve ondernemers, samenwerkingspartners, ondernemersverenigingen en regionale platforms.
  • Je zorgt ervoor dat de juiste personen binnen onze organisatie op de hoogte zijn van de lokale impact van landelijke ontwikkelingen en geeft advies (of doet voorstellen) over hoe hier lokaal mee om te gaan.
  • Vertegenwoordigen van de gemeente in interne en externe overleggen
  • Adviseren over recreatie en toerisme bij diverse aanvragen
  • Je draagt het gedachtengoed van Cittaslow uit voor de gemeente Alphen-Chaam en verricht werkzaamheden hiervoor. Cittaslow is het internationale keurmerk voor gemeenten met minder dan 50.000 inwoners die op het gebied van leefomgeving, landschap, streekproducten, gastvrijheid, milieu, infrastructuur, cultuurhistorie en behoud van identiteit tot de top behoren. Cittaslow is een netwerk van meer dan 220 gemeenten verspreid over de hele wereld.
  • Je initieert en organiseert overleggen, netwerkbijeenkomsten en inspraakavonden met collega's, stakeholders en inwoners op een proactieve en zelfstandige wijze.

Eisen

  • Je hebt een passende opleiding afgerond en hebt een aantal jaren aantoonbare beleidservaring in het vakgebied.
  • Een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) is verplicht.
  • Deze opdracht kan niet door een ZZP'er worden ingevuld. De kandidaat wordt in loondienst gedetacheerd.
  • De 'Verklaring detachering in loondienst' moet worden toegevoegd aan de documenten.

Wensen en competenties

Wensen
  • Kandidaat beschikt over 1 of meer referenties.
  • Kandidaat heeft recente werkervaring in een vergelijkbare functie. Dit moet blijken uit de CV.
  • Kandidaat heeft ervaring met werken met Onegov, teams, CLO.
  • Kandidaat is in staat op de in de aanvraag genoemde startdatum te starten met de opdracht.
  • Kandidaat is beschikbaar voor het aantal uren per week zoals in de aanvraag is aangegeven.
Competenties
  • Je hebt een passie voor vrijetijdseconomie en draagt graag je steentje bij aan het verbeteren van de vrijetijdssector.
  • Een positieve, op samenwerking gerichte flexibele werkhouding. Je begrijpt dat je werkzaamheden zich niet altijd tussen 9 en 5 afspelen.
  • Je bent proactief en ondernemend en staat sterk in je schoenen.
  • Je bent in staat om mensen te inspireren en te enthousiasmeren.
  • Je kunt heel flexibel inspelen op de verschillende vragen die er liggen en opgepakt moeten worden.
  • Je werkt zelfstandig en bent omgevingsbewust en ondernemend.
  • Je weet van aanpakken, denkt creatief mee in oplossingen en bent resultaatgericht.
  • Je weet wat het betekent om in een politiek-bestuurlijke omgeving te werken.
  • Goede communicatieve vaardigheden.
  • Politieke en bestuurlijke sensitiviteit.
  • Kan zowel zelfstandig als in teamverband werken.

Organisatie en team

De ABG-organisatie
De ABG-organisatie is de ambtelijke organisatie van de gemeenten Alphen-Chaam, Baarle-Nassau en Gilze en Rijen. Samen met de drie gemeentebesturen zorgen wij ervoor dat de producten en diensten zijn afgestemd op de lokale behoeften van inwoners, bedrijven en belangenverenigingen.

Kijk voor meer informatie over de ABG-organisatie op www.abg.nl.

De opdracht wordt uitgevoerd binnen de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling.

Gespreksinformatie

Diverse competenties worden getoetst in een persoonlijk gesprek. Verdere informatie over de planning is niet bekend.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:
Niet bekend
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur