Adviseur instrumenten Omgevingswet

Gemeente Zoetermeer

Stadhuisplein 1, 2711 EC Zoetermeer, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
Geen maximum 24-32 Zuid-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 apr 2025

Uren per week:

24-32

Publicatiedatum:

6 mrt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Organisatie
Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen.

Samen, open, flexibel en lerend creëren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeën en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag én morgen. Dat is de misse waar wij voor gaan!

Afdeling
De invoering van de Omgevingswet vraagt tijdelijk specialistische expertise en ervaring en extra inzet om alle nieuwe instrumenten op juiste wijze in te voeren. Hiervoor zoeken wij versterking via deze opdracht.
Je komt te werken bij het team Ruimtelijk Beleid en neemt deel aan het projectteam Omgevingswet. Een van de belangrijkste opdrachten voor het projectteam Omgevingswet is de doorontwikkeling van de kerninstrumenten (omgevings)programma’s en omgevingsplan.

Opdracht
Je gaat in eerste instantie ondersteunen bij de verdere ontwikkeling van het instrument (omgevings)programma.

  • Je inventariseert welk beleid nog moet worden omgezet in omgevingsprogramma’s, adviseert over de manier waarop dat kan worden uitgevoerd en bent een van de aanspreekpunten voor de organisatie voor vragen over dit instrument.
    Dit doe je op basis van de al vastgestelde Visie Zoetermeer 2040 en de Ruimtelijke Strategie Zoetermeer 2040 die gezamenlijk de Omgevingsvisie voor Zoetermeer vormen.

  • Je adviseert de projectmanager over de processen die hiervoor moeten worden vastgelegd en in het algemeen over de stappen die genomen moeten worden voor de verdere invoering van de (omgevings)programma’s.

  • Je adviseert over de inzet en het gebruik van de verschillende instrumenten in de beleidscyclus ten opzichte van elkaar, zoals Omgevingsvisie, Omgevingsprogramma, Omgevingsplan, BOPA etc.

  • Je draagt zorg voor een informatie- en bewustwordingstraject naar de verschillende afdelingen/medewerkers en ook projectteams die te maken hebben met de verschillende instrumenten en het gebruik.

  • Je werkt verder mee aan het verder ontwikkelen van het omgevingsplan, het maken van (omgevings)programma’s en de publicaties in het DSO.

De opdracht wordt uitgevoerd vanuit het team ‘Ruimtelijk Beleid’ binnen de afdeling Stedelijke Ontwikkeling. Je komt daar terecht in een gezellig team met collega’s die elkaar scherp houden en elkaar inspireren.

Vereisten / knock-out criteria

  1. De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 6 maanden geen 3 overeenkomsten met een totale duur van 24 maanden gehad bij de opdrachtgever. (Dit criterium is niet van toepassing op kandidaten die een vast dienstverband hebben bij de uitlenende instantie.);

  2. Uitvoeringsvoorwaarde: met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Zoetermeer mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de gemeente Zoetermeer. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is;

  3. Minimaal een afgeronde hbo-bachelor opleiding in een relevante richting, zoals omgevingsrecht of  ruimtelijke ordening;

  4. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als adviseur op het gebied van de Omgevingswet, benoem waar deze is opgedaan;

Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten)

  1. Een afgeronde wo bacheloropleiding Nederlands Recht met specialisme omgevingsrecht of ruimtelijk ordening (25 punten);

  2. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als planjurist in de afgelopen 6 jaar (30 punten);

  3. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met advisering op het gebied van omgevingsrecht/ruimtelijke ordening bij een gemeentelijke overheid in de afgelopen 5 jaar (30 punten);

  4. Minstens 1 jaar aantoonbare werkervaring met projecten die verband houden met de invoering van de Omgevingswet binnen een gemeente, benoem minimaal 1 referentieproject (15 punten).

Competenties
Je hebt ervaring als jurist en hebt veel kennis van de Omgevingswet. Dankzij jouw ervaring kun je snel zelfstandig aan de slag met de opdracht. Je voelt je als een vis in het water bij complexe opgaven en je houdt ervan om deze opdrachten helder te maken voor je collega’s. Samenwerken is jou op het lijf geschreven. Je bent overtuigend, staat stevig in je schoenen en je bent een natuurlijke verbinder. Jouw analytische vermogens zijn gekoppeld aan goede communicatieve vaardigheden en een goed gevoel voor bestuurlijke verhoudingen. Je hebt realiteitszin: je schat de praktische haalbaarheid van plannen, doelstellingen en acties in voor wat betreft acceptatie en haalbaarheid. Daarnaast ben je goed in het opstellen van heldere (bestuurs)adviezen. Je bent een echte netwerker, die collega’s goed kan motiveren en inspireren.

Schaal
Deze opdracht is ingedeeld in Schaal 12 (nieuwe structuur).

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt uitgevoerd op de volgende werkdagen:   maandag t/m vrijdag

Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op maandag 24 maart 2025 van 09:00 uur tot 15:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op donderdag 20 maart 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

  • Een Verklaring omtrent het Gedrag (VOG) is een vereiste.

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

Let op! Omdat de inhoud van deze opdracht een verhoogd risico met zich meebrengt voor de arbeidsrelatie/verhouding van de Opdrachtgever naar een zzp’er toe (indicatie: schijnzelfstandigheid/arbeidsovereenkomst), is het niet mogelijk om deze opdracht als zzp’er uit te voeren. Zzp’ers hebben wel de mogelijkheid te kunnen reageren op de opdracht, maar wanneer de opdracht aan een zzp’er gegund wordt, dient hij/zij in dienst (Detachering/Uitzendbureau) te gaan om de opdracht uit te kunnen voeren. De inschrijver dient hier bij de gehele inschrijving rekening mee te houden. Dat betekent dat de inschrijver bij zijn/haar reactie in het ‘opmerkingen’ veld expliciet moet benoemen via welke partij hij/zij de opdracht gaat vervullen. Of dat de inschrijving al direct via deze partij gedaan wordt. 

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl of met Nikki Nowack via 06 43 36 34 25 / nikki.nowack@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.