Logo van Werkorganisatie BUCH
Logo van Werkorganisatie BUCH

Projectleider Vergunningen

Middelweg 28, 1911 EG Uitgeest, Nederland

Sluit over 5 dagen

Begindatum:

1 dec 2025

Einddatum:

31 dec 2026

Uren per week:

24 - 30

Publicatiedatum:

23 okt 2025
Opdracht tarief 120Opdracht uren 24 - 30

Omschrijving

Takenpakket

De BUCH-gemeenten staan voor een uitdaging op het gebied van vergunningen. In 2025 is een start gemaakt met een slag te maken naar een team met gezondere werkdruk én goede dienstverlening aan de inwoners van onze vier gemeenten (Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo). De grootste uitdaging lag en ligt op het gebied van personeel (vacatures en inhuur) en het verder in control krijgen van het proces leges. Daarnaast is ondersteuning van en sparren met de teammanager nodig om structurele (inhoudelijke) verbeteringen (verder) door te voeren.

Projectleider is opdrachtnemer en/of ondersteunt de teammanager Vergunningen bij het uitvoeren van de onderstaande verbetertrajecten:

  • Project en werkgroep leges (domeinoverstijgend), resulterend in meer in control proces intern BUCH. Hierbij hoort ook:

    • Opstellen van vier legesverordeningen voor 2027 incl. tarieventabellen, monitoring benoemde punten bij verordeningen 2025 en afstemming portefeuillehouders

    • Financiële aansturing verbeteren op leges in P&C cyclus

    • Check kostendekkendheid team Vergunningen

  • Project Kwaliteitscriteria opzetten/ doorontwikkelen i.o.m. HR

  • Project stroomkasten (en water); verder vormgeven en implementeren nieuwe werkwijze, zowel financieel als organisatorisch

  • Bijdrage aan benodigde teamontwikkeling en ondersteuning bij:

    • Werving en selectie vast personeel en inhuurpersoneel/bureau

    • Uitbreiding vaste formatie

    • Verdere implementatie Wet Bibob bij omgevingsvergunningen

    • Prioriteren werkzaamheden

  • Ondersteunen of vervangen van teammanager bij overleggen bij bovenstaande onderwerpen

Resultaten

Na afronden van de opdracht:

  • Ligt er een BUCH-brede werkwijze en een proces voor de leges dat financieel sluitend is;

  • Zijn er vier legesverordeningen voor 2027 opgesteld;

  • Is er een systeem voor Kwaliteitscriteria geïmplementeerd dat volstaat voor het IBT (Interbestuurlijk Toezicht door Provincie);

  • Is er een gedragen werkwijze en duidelijk rol- en verantwoordelijkheidsverdeling v.w.b. energie- en waterkosten;

  • Is de Bibob werkwijze voor omgevingsvergunningen geïmplementeerd;

  • Zijn de openstaande posities in het team ingevuld, is de formatie op orde en is het werk geprioriteerd;

  • Zijn waar mogelijk binnen de beschikbare tijd verbeterpunten gesignaleerd en/ of doorgevoerd die bijdragen aan de effectiviteit én het welbevinden van team Vergunningen.

Eisen

  • Minimaal HBO diploma (bv in de richting van Bedrijfskunde, Rechten of Management (een algemene HBO opleiding).
  • Minimaal 5 jaar ervaring met vergelijkbare projecten en/of teams binnen een gemeentelijke organisatie, bij voorkeur bij een afdeling Vergunningen.
  • Aantoonbare ervaring met gemeentelijke financiën, bij voorkeur met leges en formatievraagstukken in de P&C-cyclus.

Wensen en competenties

Wensen

  • Ervaring met organisatievraagstukken

  • Kennis van de Omgevingswet en/ of APV

  • Bewezen staat van dienst in het behalen van resultaten binnen strakke deadlines.

Competenties

  • Proactief: ziet waar verbeteringen mogelijk zijn en pakt deze in overleg met de teammanager gestructureerd op.

  • Verbinden: medewerkers motiveren, verbinden en de samenwerking stimuleren zowel binnen als buiten het programma. Is een fijne sparringpartner voor de teammanager

  • Stressbestendig: In staat om onder tijdsdruk te werken en kan goed schakelen. Het vermogen om onder druk te presteren, prioriteiten te stellen en pragmatische oplossingen in te brengen in een dynamische omgeving.

  • Leiderschap: taakgericht: kan een team overtuigen en resultaatgericht werken. Je beschikt over het vermogen om overzicht, doorzicht en inzicht te creëren en van daaruit, uitzicht (voorspelbaarheid).

  • Analytisch: kan breed analyseren en in staat om hoofd- en bijzaken te scheiden.

  • Planmatig: organisatievermogen, zorgvuldig, planmatig en resultaatgericht kunnen werken.

Organisatie en team

De BUCH-gemeenten staan voor een uitdaging op het gebied van vergunningen. In 2025 is een start gemaakt met een slag te maken naar een team met gezondere werkdruk én goede dienstverlening aan de inwoners van onze vier gemeenten (Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo). De grootste uitdaging lag en ligt op het gebied van personeel (vacatures en inhuur) en het verder in control krijgen van het proces leges. Daarnaast is ondersteuning van en sparren met de teammanager nodig om structurele (inhoudelijke) verbeteringen (verder) door te voeren.

Gespreksinformatie

Interview

Het interview zal plaatsvinden op het gemeentehuis van Castricum, datum maandag 10 november 2025. Communiceer de data aangaande het interview ook met de aan te bieden kandidaten.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Reden inhuur

Projecten

Invulling ZZP'er

Deze opdracht is wel geschikt voor invulling door een ZZP'er

Inschaling bij werkorganisatie BUCH

De functie is ingeschaald in schaal 11
Zie voor meer informatie over onze CAO: https://www.caogemeenten.nl
Plafondtarief / all-in uurtarief: € 120,-
Inschrijvingen boven het uurtarief worden uitgesloten van verdere deelname aan de aanbesteding en kunnen niet meer in aanmerking voor gunning van de opdracht.

VOG Screeningsprofiel

Bij toekennen van de opdracht, ontvangen wij graag een geldige VOG, niet ouder dan 6 maanden, met screeningsprofiel 11-12-13-22-41-53.

Gebruik van eigen devices

De opdrachtgever stelt geen devices (laptops en mobiele telefoons) ter beschikking aan ingehuurd personeel. De kandidaat en uitlener dienen hiermee rekening te houden.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, do, vr