Begindatum:
1 dec 2025Einddatum:
31 dec 2026Publicatiedatum:
23 okt 2025De BUCH-gemeenten staan voor een uitdaging op het gebied van vergunningen. In 2025 is een start gemaakt met een slag te maken naar een team met gezondere werkdruk én goede dienstverlening aan de inwoners van onze vier gemeenten (Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo). De grootste uitdaging lag en ligt op het gebied van personeel (vacatures en inhuur) en het verder in control krijgen van het proces leges. Daarnaast is ondersteuning van en sparren met de teammanager nodig om structurele (inhoudelijke) verbeteringen (verder) door te voeren.
Projectleider is opdrachtnemer en/of ondersteunt de teammanager Vergunningen bij het uitvoeren van de onderstaande verbetertrajecten:
Project en werkgroep leges (domeinoverstijgend), resulterend in meer in control proces intern BUCH. Hierbij hoort ook:
Opstellen van vier legesverordeningen voor 2027 incl. tarieventabellen, monitoring benoemde punten bij verordeningen 2025 en afstemming portefeuillehouders
Financiële aansturing verbeteren op leges in P&C cyclus
Check kostendekkendheid team Vergunningen
Project Kwaliteitscriteria opzetten/ doorontwikkelen i.o.m. HR
Project stroomkasten (en water); verder vormgeven en implementeren nieuwe werkwijze, zowel financieel als organisatorisch
Bijdrage aan benodigde teamontwikkeling en ondersteuning bij:
Werving en selectie vast personeel en inhuurpersoneel/bureau
Uitbreiding vaste formatie
Verdere implementatie Wet Bibob bij omgevingsvergunningen
Prioriteren werkzaamheden
Ondersteunen of vervangen van teammanager bij overleggen bij bovenstaande onderwerpen
Na afronden van de opdracht:
Ligt er een BUCH-brede werkwijze en een proces voor de leges dat financieel sluitend is;
Zijn er vier legesverordeningen voor 2027 opgesteld;
Is er een systeem voor Kwaliteitscriteria geïmplementeerd dat volstaat voor het IBT (Interbestuurlijk Toezicht door Provincie);
Is er een gedragen werkwijze en duidelijk rol- en verantwoordelijkheidsverdeling v.w.b. energie- en waterkosten;
Is de Bibob werkwijze voor omgevingsvergunningen geïmplementeerd;
Zijn de openstaande posities in het team ingevuld, is de formatie op orde en is het werk geprioriteerd;
Zijn waar mogelijk binnen de beschikbare tijd verbeterpunten gesignaleerd en/ of doorgevoerd die bijdragen aan de effectiviteit én het welbevinden van team Vergunningen.
Ervaring met organisatievraagstukken
Kennis van de Omgevingswet en/ of APV
Bewezen staat van dienst in het behalen van resultaten binnen strakke deadlines.
Proactief: ziet waar verbeteringen mogelijk zijn en pakt deze in overleg met de teammanager gestructureerd op.
Verbinden: medewerkers motiveren, verbinden en de samenwerking stimuleren zowel binnen als buiten het programma. Is een fijne sparringpartner voor de teammanager
Stressbestendig: In staat om onder tijdsdruk te werken en kan goed schakelen. Het vermogen om onder druk te presteren, prioriteiten te stellen en pragmatische oplossingen in te brengen in een dynamische omgeving.
Leiderschap: taakgericht: kan een team overtuigen en resultaatgericht werken. Je beschikt over het vermogen om overzicht, doorzicht en inzicht te creëren en van daaruit, uitzicht (voorspelbaarheid).
Analytisch: kan breed analyseren en in staat om hoofd- en bijzaken te scheiden.
Planmatig: organisatievermogen, zorgvuldig, planmatig en resultaatgericht kunnen werken.
De BUCH-gemeenten staan voor een uitdaging op het gebied van vergunningen. In 2025 is een start gemaakt met een slag te maken naar een team met gezondere werkdruk én goede dienstverlening aan de inwoners van onze vier gemeenten (Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo). De grootste uitdaging lag en ligt op het gebied van personeel (vacatures en inhuur) en het verder in control krijgen van het proces leges. Daarnaast is ondersteuning van en sparren met de teammanager nodig om structurele (inhoudelijke) verbeteringen (verder) door te voeren.
Het interview zal plaatsvinden op het gemeentehuis van Castricum, datum maandag 10 november 2025. Communiceer de data aangaande het interview ook met de aan te bieden kandidaten.
Projecten
Deze opdracht is wel geschikt voor invulling door een ZZP'er
De functie is ingeschaald in schaal 11
Zie voor meer informatie over onze CAO: https://www.caogemeenten.nl
Plafondtarief / all-in uurtarief: € 120,-
Inschrijvingen boven het uurtarief worden uitgesloten van verdere deelname aan de aanbesteding en kunnen niet meer in aanmerking voor gunning van de opdracht.
Bij toekennen van de opdracht, ontvangen wij graag een geldige VOG, niet ouder dan 6 maanden, met screeningsprofiel 11-12-13-22-41-53.
De opdrachtgever stelt geen devices (laptops en mobiele telefoons) ter beschikking aan ingehuurd personeel. De kandidaat en uitlener dienen hiermee rekening te houden.