Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
Logo van Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)

VNGR - 25.096 Procesbegeleider Bestaanszekerheid

Nassaulaan 12, 2514 JS Den Haag, Nederland

Sluit over 14 dagen

Begindatum:

1 dec 2025

Einddatum:

30 nov 2028

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

5 nov 2025
Opdracht tarief 115Opdracht uren 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Omschrijving van de opdracht

Als procesbegeleider maak je onderdeel uit van het Basisteam implementatie en uitvoeringsondersteuning in de domeinen werk je voor programma's die in het teken staan van bestaanszekerheid.

Het accent ligt op de programma's Modernisering Werkdomein en Inburgering en mogelijk Keten voor derdenbeslag. Je wordt flexibel ingezet bij de programma's, naar gelang waar de meeste prioriteit en urgentie ligt. De hoofdambitie van VNG is het realiseren van bestaanszekerheid voor alle inwoners. De programma's bieden gemeenten ondersteuning om complexe onderwerpen te implementeren binnen de gemeentelijke praktijk.

In de rol procesbegeleider ondersteun je gemeenten bij de implementatie van thema's werk (uitwisseling matchinggegevens), Inburgering, keten voor derden beslag en enthousiasmeer je deze organisaties over de programma's. Dat doe je door een goede informatievoorziening die met gemeenten en andere stakeholders wordt gedeeld via o.a. nieuwsbrieven en de website. In digitale en fysieke bijeenkomsten, zgn. werksessies en (be)spreekuren deel je inhoudelijke kennis over de wet- en regelgeving en kennis over het toepassen van de implementatieproducten van de programma's met gemeenten.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden

  • Je werkt aan een passend ondersteuningsaanbod voor gemeenten;
  • Je signaleert ontwikkelingen, aanpassingen in wet- en regelgeving en wensen bij gemeenten en vertaalt die naar een passend ondersteuningsaanbod;
  • Je ontwikkelt, schrijft en toetst ondersteuningsproducten die generiek toepasbaar zijn op basis van behoefte van gemeenten;
  • Je bereidt presentaties voor en verzorgt presentaties bij (digitale) bijeenkomsten en/of trainingen voor het netwerk van gemeentelijke contactpersonen;
  • Je beantwoordt inhoudelijke vragen die binnenkomen via telefoon, e-mail en tijdens bijeenkomsten;
  • Je levert een inhoudelijke bijdrage aan de ontwikkeling van beleid op tactisch niveau gericht op de implementatie;
  • Je creëert draagvlak voor gekozen oplossingsrichtingen en daaruit voortvloeiende consequenties;

Resultaat van de opdracht

De procesbegeleider levert onafhankelijke ondersteuning met als doel het gezamenlijk bereiken van de afgesproken resultaten:

  • De producten (handreikingen, factsheets, etc) zijn ontwikkeled op kwalitatief hoog niveau en zijn up to date;
  • Alle gemeenten in staat zijn om de onderwerpen binnen de deelprojecten te implementeren gebruikmakend van het aangeboden kader
  • De procesbegeleider bevordert tevredenheid van klant en stakeholders;

Eisen

  • Minimaal afgeronde HBO Opleiding;
  • WO Werk- en denkniveau, aantoonbaar door minimaal drie (3) jaar werkervaring op WO niveau in de publieke sector;
  • Minimaal vijf (5) jaar aantoonbare werkervaring als adviseur of projectleider binnen het gemeentelijk uitvoeringsdomein, op publiek-bestuurlijk terrein, in samenwerking met ketenpartners die met gemeenten te maken hebben, en in situaties waarin sprake is van tegenstrijdige belangen;
  • Minimaal vijf (5) jaar aantoonbare ervaring met adviseren over het op gang brengen en op gang houden van multidisciplinaire veranderprocessen bij gemeenten;
  • Minimaal drie (3) jaar aantoonbare werkervaring uit opdrachten inzake het werk, inkomen, schulden en inburgering. Blijkend uit cv;

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring met processen binnen de domeinen Werk, Inkomen, Schulden en Inburgering bij gemeenten.
  • Aantoonbare werkervaring met gemeentelijke (besluitvorming)processen.
  • In de afgelopen 10 jaar aantoonbare ervaring in de rol van adviseur of projectleider in het creëren van draagvlak en faciliteren van kennisdeling voor gekozen oplossingsrichtingen en daaruit voortvloeiende consequenties.
  • De kandidaat heeft aantoonbare ervaring met informatiekundige veranderprocessen binnen de domeinen Werk, Inkomen, Schulden en Inburgering, opgedaan in de afgelopen vijf jaar. Deze ervaring dient aantoonbaar te zijn in het cv en de motivatie.

Competenties

  • Politiek sensitief
  • Verbindend
  • Complexe zaken vereenvoudigen
  • Adviserend
  • Teamspeler
  • Pragmatisch
  • Resultaatgericht

Organisatie en team

Over VNG Realisatie

De VNG representeert de ruim 300 Nederlandse gemeenten en werkt samen met haar afdelingen aan een krachtige lokale overheid. VNG Realisatie stelt daarbij de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door actief te participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, door samenwerking te stimuleren via 'samen organiseren' en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van gemeenten verbeteren.

VNG Realisatie draagt bij aan vier gemeentelijke speerpunten:

  • Werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;
  • Verbeteren van de dienstverlening;
  • Een efficiënte en wendbare organisatie;
  • Anticiperen op de toekomst.

Over het team Implementatie-en uitvoeringsondersteuning in domeinen

Het is de missie van het team implementatie- en uitvoeringsondersteuning in de domeinen om gemeenten te ondersteunen en te faciliteren bij implementatie van (nieuwe) wetgeving in hun uitvoeringsprocessen. Dit gebeurt onder andere in grote veranderprogramma's (zoals op gebied van bestaanszekerheid, schuldhulpverlening en het digitaal stelsel omgevingswet). Ook wordt structurele(re) uitvoeringsondersteuning in de domeinen vormgegeven, als opvolging op of naast de implementatieondersteuning.

Tot slot wordt in dit team regie op de ketensamenwerking gericht op de uitvoering met andere overheidsorganisaties vormgegeven. Hiervoor heeft dit team structureel contact met gemeentelijke uitvoeringsnetwerken domeinen zodat het specialistische kennis- en expertise opbouwt en onderhoudt en een stevige verbinding met de gemeentelijke netwerken inricht.

Gespreksinformatie

Geplande datum eerste gesprek: woensdag 26 november 2025, van 10.30 tot 15.00 uur.

Eventueel tweede gesprek: Nader te bepalen.

De gesprekken zullen plaatsvinden via MS Teams.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Documenten bij gunning

Iedere in te huren medewerker dient voorafgaand aan de start van de werkzaamheden de volgende documenten aan te leveren:

  • Persoonsgegevens;
  • Ondertekende geheimhoudingsverklaring;

Beroepsaansprakelijkheidsverzekering

Zoals in artikel 14.1 van de Algemene Inkoopvoorwaarden van de VNG dient Opdrachtnemer verplicht zich adequaat te verzekeren tegen wettelijke aansprakelijkheid en beroepsaansprakelijkheid.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr